SITE UPDATE: 17 november 2016

SUZUKI GT750 M

SUZUKI GT750 - M (1e TOELATING 03-04-1975)



STATUS FOTO: SUZUKI GT750-M GEREED 31 juli 2010 (klik voor foto op originele grootte)
Deze SUZUKI GT750 heeft 22jaar als schroothoop in de garage gestaan. Na de restauratie en revisie van een andere SUZUKI GT750 heb ik in 2010 gelijk deze GT750 mee genomen en eveneens geheel gerestaureerd en gereviseerd. Nu aan het einde van dit motorseizoen is deze SUZUKI GT750 geheel compleet: hier op de foto ontbreken nog de radiator beugel en de blokbeugels. Op de B-lakset en de expansie uitlaten na is deze SUZUKI GT750 geheel origineel.

1988

In 1988 reed ik mijn eerste motorfiets, door een domme fout van mij zelf, in de prak. Ik was op de motorfiets naar mijn werk gegaan, de eerste keer motor rijden in  het nieuwe seizoen, een verkeerde handeling bij het opstappen en helaas de jiffy uit laten staan! In een linkerbocht op een provinciale weg kwam de jiffy aan de grond en ik probeerde mijn fout te corrigeren. Helaas was de omgeving mij niet gezind en ik kreeg een ongeluk met mijn mooie SUZUKI GT750.
Ik maakte zelf een paar koprollen evenals de GT750.
Praktisch gezien was mijn SUZUKI GT750 L geheel total loss. Na het ongeluk had ik een zwaar beschadigde linker knie waardoor ik vier maanden thuis moest zitten. Het eerste wat door je heen gaat is het niet kunnen motor rijden, zowel door je eigen beperking als ook het total loss zijn van de GT750.
In eerste instantie zou ik een andere motorfiets gaan kopen, helaas waren deze allen te duur, daarnaast vond ik het erg jammer om de SUZUKI GT750 zo maar af te schrijven. De omgeving liet ook merken dat het zeer jammer van die mooie GT750 was. Na beoordeling of het een haalbare kaart zou zijn besloot ik om mijn EERSTE SUZUKI GT750 (zie bovenste
SUZUKI GT750 in het MOTOREN menu) weer op te bouwen.
Het heeft even geduurd maar tenslotte kon ik tweedehandse en vele nieuwe onderdelen bemachtigen om de GT750 weer geheel in oude staat terug te brengen. Ik heb deze GT750 weer helemaal opgebouwd en sindsdien rijdt deze SUZUKI GT750 weer als vanouds.
Na een rijdende check bleek dat het frame zelf geen schade had opgelopen van het ongeluk.
 
Omdat het verzamelen van onderdelen toch wel enige moeite kostte besloot ik een extra SUZUKI GT750 aan te schaffen. Na een zoektocht vond ik er één in onze voormalige woonplaats. Via telefonisch handelen bood ik voor de aangeboden SUZUKI GT750 M
hfl 1000,00. Wij maakten een afspraak om de GT750 een aantal dagen later te halen. Aangekomen bij de eigenaar en de GT750 schrok ik toch wel een beetje van deze
SUZUKI GT750, wat een "BARREL"! Deze GT750 verkeerde in een dusdanige slechte staat dat deze zeer zeker geen hfl 1000,00 waard was. Ik vroeg mij af wat er heel was aan deze GT750, niet veel dus! Van origineel was helemaal geen sprake, het bekende achterspatbord met het markante achterlicht was er niet, de schokbreker poten waren beide nagenoeg zonder het chroom. Alles even verroest en slecht, bbbbrrrr. Ik gaf aan dat ik DEZE GT750 niet voor het geboden geld mee zou nemen, gelukkig had de eigenaar geld nodig, dus na wat onderhandelen kreeg ik deze GT750 tenslotte mee voor hfl 700,00, wetende dat er zeker nog het dubbele bij zou komen. Het overschrijven werd een probleem waarna later ook nog bleek dat de vorige eigenaar het kenteken niet af wilde geven. Na aangifte bij het politie bureau, kon ik later een nieuw kenteken aanvragen. Al met al een hoop trammelant maar wel een GT750 rijker.
Sinds 1988 staat deze SUZUKI GT750 al stil in de garage, in 2003 heb ik vele nieuwe zaken voor de GT750 aangeschaft. Helaas had toen het bouwen van een nieuwe camper meer prioriteit. Binnenkort (2010) zal deze SUZUKI GT750 (M) weer de straat op gaan.
 

1988: SCHROOTHOOP

 
Zoals aangegeven in de inleiding in bovenstaande kon je bij aankoop beter vragen wat wel aan deze SUZUKI GT750 goed was.
Deze SUZUKI GT750 (M) heeft "matching numbers" het frame en motorblok nummer horen volgens het type schildje op het balhoofd bij elkaar.
In onderstaande een opsomming van alle zaken:
Voorvork poten beschadigd,
Voorspatbord doorgeroest,
Slechte en lekke remmen,
Achterspatbord ingekort en in dezelfde kleur gespoten als de rest van de GT750,
Geen originele achterlamp, (één van een Honda)
Alles onder de olie en roest,
Slechte banden,
Lelijke kuip gemonteerd,
Koplamp oren verwijderd,
Buddyseat gescheurd
Grill cover vanwege de kuip voorzien van sleuven,
Uitgeschakelde oliepomp (mengsmering gebruikt)
Slecht gespoten tank en zijkapjes,
Te veel om op te noemen!
 
Het was mij direct al duidelijk dat het veel tijd en geduld zou kosten om deze SUZUKI GT750 weer in een goede staat te brengen, helaas is het er nog niet van gekomen. Maar goed er zal zeker een moment komen dat er weer met deze SUZUKI GT750 gereden kan worden, 2010 misschien?
De plannen zijn als volgt:
Het frame met alle staal delen op korte termijn laten poeder-coaten, je herkent de zaken niet terug als de spullen terug komen, dit is echt een behoud en een conservering van de motorfiets, vooral als het om een dergelijke klassieker gaat zoals de SUZUKI GT750. Bij aankoop was de motor rood, het ziet er naar uit dat deze SUZUKI GT750 de originele rood metallic kleur krijgt zoals deze SUZUKI GT750 ooit zijn geleverd aan de liefhebbers.

Ik heb uiteindelijk besloten dat deze SUZUKI GT750 B-ROOD wordt. Immers er is al een blauwe SUZUKI GT750.


In onderstaande enkele foto's zoals deze SUZUKI GT750 er nu uit ziet. De licht blauwe
B-tank wordt vervangen door de rode B-tank.


Met deze tank-set is deze SUZUKI GT750 niet geheel origineel, maar zeker wel netjes. Daarbij oogt deze tank mooier als de originele M-tank.
 


De SUZUKI GT750 in de staat zoals deze nu is. Er is nog een lange weg te gaan om deze GT750 weer als in uitstekende staat te krijgen. Vele reparaties en vervanging zoals die nodig waren na aanschaf in 1988 zijn uitgevoerd en gedaan. Het poeder-coaten van het frame en alle staaldelen, zoals wij kortgelden hebben laten doen bij een andere SUZUKI GT750 is in ieder geval het eerste wat ik laat doen.

 


De karakteristieke cockpit van de
SUZUKI GT750. De kilometer teller stand is 31287km, zoals de stand was in 1988 toen ik de GT750 aanschafte. Ik heb er nog geen meter mee gereden.


Ik heb besloten om de tank (niet deze) originele rode metallic kleur met bijbehorende B-bies te laten spuiten.
       
Op bovenstaande foto's is te zien dat er toch wel wat gebeurt zij het langzaam. Het motorblok heeft zeker een facelift nodig, wel is het zo als het blok niet uit elkaar hoeft zal ik dit zeker niet doen. Wel zou het goed zijn als het cilinderblok een keer gedemonteerd zou worden, deze zitten vaak vast op de pasbussen.
 

20 juni 2010 - GT750 volledig gestript voor restauratie en revisie

 
Inmiddels is deze GT750 volledig gestript voor de grote restauratie zoals dat vanaf 2003 de bedoeling was. In eerste instantie was het de bedoeling geweest om het motorblok zoals dat nog gemonteerd was aan de praat te brengen. Tijdens eerdere krukas revisies heb ik daarvan afgezien. Nu is er mogelijk nog wat te redden van de ingebouwde (vanaf fabriek) krukas. Naar later bleek dat dit zeer verstandigis geweest.
Het motorblok is zonder deze nog te laten draaien gedemonteerd, gelukkig maar.
Ondanks de lage kilometerstand was er flinke motorschade. Zie onder:
* Diepe kras links en rechts in cilinderwand van de linker cilinder waarbij de zuiger ook flink beschadigd is.   
  Oorzaak, verdwenen piston circlip, is ook niet meer aangetroffen.
* Middelste cilinder heeft geluk gehad, daar was de piston circlip bijna uitgelopen vanwege verloren 
  klemspanning.
* De rechter zuiger miste aan de inlaat kant de halve onderkant. Schade aan de beide cilinderlagers.
* Van de krukas was de rechter keerring doorgesleten. De staat van de andere keerringen niet bekeken.
* Inmiddels is gebleken dat één van de BIG-END lagers en een standaardlager dusdanig verroest waren dat   
  deze beide vervangen moesten worden.
  worden.
* Ondanks dat er weinig troep in het motorblok is aangetroffen, buiten een stuk van een gebroken
  koppelingsplaat, bleken wel de beide lagers van de primaire as defect te zijn. Beide lagers zijn vervangen.
  Voor de rest zijn er geen mankementen aangetroffen.
  BELANGRIJK DUS: Door er niet mee te gaan rijden heb ik veel extra schade aan de (schaarse) krukas
  bespaard.

 
Alle onderdelen uit het motorblok zijn netjes opgeborgen in een doos. De gereviseerde krukas ligt netjes ge-seald gereed voor montage. Een ander cilinderblok, nieuw geboord en gehoond op de eerste overmaat (+0,5mm), ligt eveneens gereed. Het motorblok is weggebracht voor een opknapbeurt door deze met glas te stralen. Alle benodigde onderdelen zoals een pakkingset, nieuwe kop bouten en schroeven voor het motorblok zijn gehaald.
Het frame is geheel kaal, zelfs het type/nummer schildje is gedemonteerd. De bedoeling is dat dit frame met alle staaldelen wordt gezandstraald en met een dubbele laag wordt gepoedercoat. Voor Nr 4 GT750 hebben wij dit ook gedaan. Je herkent het frame en staaldelen niet terug. Het poedercoaten is duurzaam doordat het vele malen harder is dan lak.
Als alle delen weer terug zijn kan het opbouwen weer beginnen.
 
 

10 juli 2010 - Blok revisie

 
Ook het motorblok van deze GT750 is geheel gedemonteerd. Het motorblok verdient een flinke facelift, de beide carterdelen worden gestraald met glas, het motorblok ziet er dan als nieuw uit.
Het blok is al weer gedeeltelijk gemonteerd, de krukas en de tandwiel assen zijn gemonteerd.
Buiten de krukas is alles schoon gemaakt en defecte lagers zijn vervangen. Ik ben erg nieuwsgierig hoe het blok straks zal lopen.
 
BOVEN: Het motorblok van deze GT750 zoals dat 22 jaar stil heeft gestaan. Stoffig en sterk verweerd, het motorblok heeft echt een facelift nodig.
Het motorblok nadat het voor het grootste gedeelte weer is opgebouwd. De zijdeksels worden met Scotch-brite opgeschuurd waarna deze met een polijst borstel worden gepolijst zodat alles weer glimt. Ook het motorblok mag naar voren springen.

11 juli 2010 - Frame opbouwen



Ook deze motor zit in allerlei en vele doosjes.
Foto rechts: een extra hand voor hulp is makkelijk bij met monteren van het frame, zo snel mogelijk weer op de wielen.


Foto links: het frame terug van het poedercoaten. Duurzaam, het frame kan nu eigenlijk niet meer roesten. Dit gepoedercoate frame is een goede basis voor het restaureren van deze motorfiets.
Na 22 jaar in de "mottenballen" te hebben gestaan is dan nu eindelijk het moment gekomen om deze SUZUKI GT750 weer op de straat te krijgen.
 



Bettiena heeft ervaring met haar motorfiets, ook haar SUZUKI GT750 is tot op het laatste boutje uit elkaar gehaald.



Na een dagje lekker in de zon staat het frame weer op de wielen. Nu eerst verder met de elektriciteit en de het motorblok. Zoals eerder aangegeven horen het frame en het motorblok bij elkaar: zgn matching numbers.
 

Zoals eerder aangegeven was het ook nodig om het motorblok te reviseren. Dit ondanks dat
22 jaar geleden deze SUZUKI GT750 lopend is gekocht, gelukkig voor een habbekrats (Hfl.700,00). In dit motorblok zijn een nieuwe krukas, nieuwe versnellingsbak lagers gemonteerd, en een nieuw geboord en gehoond cilinderblok. Het oude cilinderblok heeft dusdanige diepe krassen in de linker cilinderwand dat deze direct op de tweede overmaat (+1,00 mm) geboord moet worden. Enkele maanden eerder had ik al een setje zuigers, met de eerste overmaat (0,5 mm) op de kop getikt waarmee deze SUZUKI GT750 gereviseerd zou worden.
Vanzelfsprekend is de thermostaat vervangen door een nieuwe, alle cilinderkop bouten vervangen door RVS bouten, het geroest van de originele simpel verchroomde kopbouten zijn wij zat. Helaas hangt hier een behoorlijk prijskaartje aan.


 



Het GT750 motorblok bijna geheel afgemonteerd. Het blok kan nu in het frame terug geplaatst worden. Alleen nog enkele deksels en beplating opschuren en polijsten dan is het motorblok geheel gereed.

24 juli 2010 - Bijna gereed

Na een aantal dagen flink aan de SUZUKI GT750 te hebben gewerkt is is het resultaat weer verbluffend. Bijna weer een rijdende SUZUKI GT750. Ik heb besloten om deze SUZUKI GT750M niet geheel origineel terug op te bouwen. Deze SUZUKI GT750 wordt met een lakset van een SUZUKI GT750B met originele striping en een GIBSON ALL-SPEED uitlaten set opgebouwd.
Voor de rest zal deze SUZUKI GT750 zoveel mogelijk origineel worden opgebouwd.
Omdat ik al een blauwe SUZUKI GT750 in mijn bezit heb heb ik nu gekozen voor een rode kleur, dit is ook weer handig met het aanduiden van de SUZUKI GT750.
 

31 juli 2010 - GEREED

 
Bekijk even het jaar waarin deze SUZUKI GT750 is aangeschaft: 1988. Nu ruim 22 jaar later is deze SUZUKI GT750 eindelijk gerestaureerd. Vandaag zijn de laatste dingetjes nog gedaan aan deze motorfiets. Het is de bedoeling dat achterwiel nog een keer wordt gedemonteerd om het wiel een volledige poetsbeurt te geven. Ook deze is dan weer als nieuw.
Inmiddels 30 oktober 2010 zijn ook de radiator beugel en de blokbeugels gemonteerd.
 
 
 

 
 

 

 

10 augustus 2010 - KOSTEN RESTAURATIE EN REVISIE

SUZUKI GT750-M XH-50-??
Omschrijving Kosten GT750-M  Onderhoud 
     
Aanschaf motor SUZUKI GT750 M XH-50-??  €               350,00  
Vervanging voorvorkpoten  €               150,00  
Voorspatbord M  €               135,00  
Achterspatbord M  €               125,00  
Lamporen  €                 50,00  
Voor en achterband    €                 200,00
Ketting en tandwielen    €                 125,00
GIBSON ALL SPEED uitlaten  €               900,00  
Uitlaat bevestigingsflens  €               105,00  
Lakset B-rood+zijkapjes  €               375,00  
Staaldelen zandstralen+poedercoaten  €               300,00  
Blok zandstralen  €               100,00  
Cilinderkopbouten diverse  €               136,50  
Blokbouten   €                 55,00  
Slangenset + klemmenset  €                 72,00  
Pakkingset  €                 57,00  
Krukas revisie  €               475,00  
Cilinderblok revisie  €               125,00  
Set nieuwe zuigers compleet (Marktplaats)  €               175,00  
Naaldlagers zuigers  €                 42,00  
Clips zuigers  €                 12,00  
Accu 12Volt 14Ah    €                   29,00
Olie 80W90 (2200cc)    €                   18,00
Koelvloeistof (5liter)    €                   10,00
Rem vloeistof    €                     5,00
Hoofdrem revisie  €                 50,00  
Remklauwen revisie  €               140,00  €                        -  
Thermostaat vervanging  €                 35,00  
Totaal  €            3.964,50  €                 387,00

Datum km stand Totaal km
18-04-1988 (Opmerking: Aanschaf) 31287  
31-12-2010
Opmerking: Eerste jaar in gebruik
31855
 
586
31-12-2011 33858 2003
31-12-2012 35362 1504
31-12-2013 35992 630
31-12-2014 36427 435
31-12-2015 36427 0
31-12-2016 36536 109
31-12-2017 36657 121
TOTAAL
 
5370  

Aan de inhoud van deze site kunnen geen rechten worden verleend.