|
|
SITE UPDATE: 06 januari 2021 |
||
SUZUKI GT750 M (B-LOOK) |
||
MEI 2023: SUZUKI GT750 LAK SET GEWISSELD
(klik voor foto op originele grootte) (07 augustus 2023 klik op de foto voor een aangepaste grootte, klik HIER voor een poster) |
||
2009 |
||
Dit is de SUZUKI GT750 waar Bettiena op gaat rijden. Deze SUZUKI GT750 heeft helaas geen "matching numbers"! In eerste instantie was het de bedoeling om van alle door mij verzamelde SUZUKI GT750 onderdelen een vierde SUZUKI GT750 te bouwen. Helaas ontbraken daarvoor het motorblok en cilinderblok. Het leek ons handiger om met een complete SUZUKI GT750 als basis te beginnen. Een complete SUZUKI GT750 vonden wij wederom via de marktplaats. Helaas, ondanks dat het motorblok glanzend was gepoetst heeft deze motorfiets voorlopig de status van "BARREL" gekregen. Wij kunnen ons niet begrijpen dat iemand een dergelijke oldtimer, een klassieker, zo kan verwaarlozen. Wij hopen deze SUZUKI GT750 begin 2010 (is gehaald) de status van "UITSTEKENDE STAAT" te kunnen geven. |
||
STATUS dd 14 september 2009: "BARREL" Suzuki GT750 in ZEER slechte staat! |
||
SEPTEMBER 2009; VAN.................... | ||
![]() |
|
|
|
|
|
Bekijk hierboven een van de frame buizen, in zeer slechte LAK staat. | ||
|
Inmiddels is de complete motorfiets gedemonteerd. Zie foto. De lak van het frame is erg slecht en onder de slechte lak zit veel roest. Omdat wij vele nieuwe onderdelen gaan monteren willen wij met een NIEUW begin starten, aan het frame moesten enkele reparaties verricht worden die in principe zijn gedaan maar het frame zelf stond ons erg tegen. Het poeder-coaten van het frame en vele andere staaldelen zou veel geld gaan kosten. Gezien de staat van het frame besloten wij om dat niet bij dit frame te doen. |
|
Omdat wij een extra frame in ons bezit hadden hebben
wij gekozen voor een frame wat in een betere staat was. In dit geval zal
Bettiena een ander kenteken op haar naam krijgen, voor wat betreft de
leeftijd is het nieuwe frame slechts drie dagen ouder dan het
oorspronkelijke kenteken. Een kleine reparatie aan dit frame was zo
uitgevoerd. Nadat alle schroefdraad gaten en andere gaten waren
dichtgemaakt met draadeind en anders, hebben wij dit frame aangeboden
bij onze T en GT specialist in Zuidwolde. Het duurde enkele weken
voordat wij dit frame terug hadden maar het wachten was de moeite waard,
het frame en de vele staaldelen waren terug gebracht in uitstekende
staat! De complimenten voor de straal en poeder-coat specialisten. |
||
STATUS dd 02 december 2009: Suzuki GT750 in onderdelen in betere staat! |
||
Het frame zoals dat terug gekomen is van het stralen en poede-rcoaten. Het is echt een nieuw frame geworden. |
Het assembleren van het elektra paneel zoals dat is gemonteerd aan de linker kant. De kabelboom is geheel gereviseerd en voorzien van een nieuwe linnentape omwikkeling. |
|
Het assembleren van de karakteristieke cockpit van de Suzuki GT750. Dit is een cockpit van een B-model, doch van de watertemperatuur meter was de wijzerplaat zwart, gelukkig kocht ik op de marktplaats een gedeeltelijke cockpit waarop een water temperatuur meter was gemonteerd met een bruine wijzerplaat van het B type GT750. |
Kijk en daar doen wij het dan voor, een mooie Suzuki GT750 cockpit geheel opgeknapt, de klokken houder plaat is eveneens gepoeder-coat. |
|
Langzaam aan beginnen, eerst de accubak en de tweetakt olie tank. Omdat wij het roesten van de verzinkte standaard boutjes zat waren monteren wij de verschillende onderdelen (veelal uit het zicht) nu met RVS boutjes. |
Na een zaterdag harde arbeid een mooi resultaat, een mooi frame met de wielen er in. |
|
STATUS dd 14 december 2009: Suzuki GT750 half gemonteerd, in goede staat! |
||
Na weer enkele avonden en weekenden in de garage te
hebben gebivakkeerd weer een update van de status van deze SUZUKI
GT750. Het begint steeds weer meer op een motorfiets te lijken.
Ondertussen zijn de richtingaanwijzers voor, koplamp handvaten en
bedieningen, de radiator met cover en de radiator beugel, de remklauwen
en het spatbord weer gemonteerd. |
||
|
|
|
Het "gezicht" van de SUZUKI GT750. De bekende
radiator met cover en radiator beugel. De remklauwen samen met de hoofdrem cilinder zijn geheel uit elkaar gehaald schoongemaakt en opgeknapt. Alleen het remsysteem nog vullen met remolie en dan zijn de remmen gereed voor gebruik. Als de bedrading geheel is aangesloten gaat de koplamp er weer gemonteerd worden. Het komend weekend gaat het motorblok er weer in. Dan duurt het niet lang meer dat de motor weer kan lopen en rijden. |
||
STATUS dd 27 december 2009: Suzuki GT750 motorblok perikelen! |
||
In het voorgaande schreef ik dat het niet lang meer
zal duren dat deze motor weer rijdt, helaas is niets minder waar. Ook nu
weer allerlei problemen geconstateerd bij het motorblok. Afgelopen
vrijdag wilden wij het motor blok van deze GT750 weer in gaan bouwen.
Een snelle blik op de zuigers door de uitlaatpoort gaf mij een raar
gevoel. |
||
|
De zuiger van de middelste cilinder zag er niet goed
uit, zichtbaar diepe groeven, voelen aan de zuiger gaf ook de
bevestiging. Om duidelijk te kunnen zien wat er aan mankeerde moest toch
de kop gedemonteerd worden. Helaas was ook hier weer een flinke amateur aan het sleutelen geweest. Van de vijf M8 kopbouten zijn van een drietal draad gaten in het cilinderblok minstens drie verrot. In één bout gat hadden ze zelfs een messing muurplug gestopt. Prutsers dus! |
|
Na het demonteren van de cilinderkop kondigde zich
een nieuw probleem aan. In de middelste zuiger was in het midden een gat
gebrand, nog net niet door. Daarnaast heeft deze zuiger zeker ruim een
millimeter speling, vervanging van het cilinderblok is noodzakelijk. Ook
zitten er behoorlijke groeven in deze cilinderwand. Het is zeker niet
raadzaam om het motorblok zo te laten lopen, laat staan er mee rijden.
Wij weten nog niet wat wij verder tegenkomen maar wij besluiten wel om het direct goed te doen. |
|
|
Er is nu al zo veel geld uitgegeven dat wij niet meer
kunnen stoppen.
Wij zullen ook dit motor blok van de GT750 uit elkaar halen, en geheel
reviseren, ook hier dus: Vervangen van alle lagers in het blok, Mogelijk een gereviseerde krukas, Cilinderblok gehoond met nieuwe zuigers plaatsen, Cilinderkopbouten vervangen door RVS exemplaren, Alle blok bouten vervangen door originele blok boutjes. Het motor blok schoon maken en laten glas stralen, dan lijkt het echt een mooi nieuw motorblok. Vanzelf sprekend gaat niets van een leien dakje, het demonteren van het cilinderblok geeft, zoals bekend problemen doordat het cilinderblok in de loop der jaren op de pasbussen is vast gaan zitten. Het cilinderblok zit dan echt muur vast. Er zijn verschillende methodes bekend om m.b.v. een cilinderblok trekker het cilinderblok te demonteren, tja die heb ik niet. Wel MOET het cilinderblok er af om het complete blok te demonteren. Na enig nadenken besloot ik het op de volgende manier te doen: Ik moest hierbij even denken aan een collega van mij, "Eitje" wijlen Geert Schaap, hij had altijd één stelregel: "De moeilijkheid zit hem in de eenvoud!" Het was echt simpel, ik heb bij een machine fabriek een stuk plaatstaal gehaald, 8mm dik ter RUIME grootte van de cilinderkop. |
||
De gaten van de M8 bouten heb ik door de staalplaat
geboord met 9mm. De M10 kopbouten heb ik zonder cilinderkop weer op de
tapeinden gedraaid tot helemaal naar beneden. Met afstandbussen heb ik
de staalplaat op het cilinderblok bevestigd met lange M8 bouten. De
onderkant van de staalplaat, bovenop de kopbouten heb ik ingevet met
WD40. Daarna een geduld werkje, alle 11 M10 kopbouten één voor één terug
te draaien tegen de staalplaat. |
En ja na een aantal minuten draaien, pffffff........ wat een werk, kwam het cilinderblok al een paar millimeter omhoog. Doorgaan, en na een kwartier staat het cilinderblok al op 10mm boven het motorblok. Nog even doorgaan. 01 januari 2010, Op een bepaald moment wilde het cilinderblok blok niet verder omhoog. |
|
Het cilinderblok kan direct op de schroothoop, nagenoeg alle M8 tapgaten zijn weggedraaid door de voorgaande sleutelaars (prutsers) |
Ik had één van de M10 cilinderkop bouten niet mee
omhoog gedraaid omdat ik daar niet bij kon komen door de cilinderkop
trekker. Gelukkig kwam ik erachter, het cilinderblok zat toen al wel zo
los dat ik deze met een blok hout via de uitlaat poorten verder kon
slaan. Tenslotte lag het cilinderblok naast het motorblok. |
|
|
|
|
|
|
|
Bovenstaande foto's zeggen genoeg, de linker zuiger
heeft een eerste overmaat van 0,5mm. De gehele motorfiets zelf was zo verschrikkelijk vet, het motorblok doet er niet veel aan onder, natuurlijk is het blok ook nat van de WD40 die ik in ruime mate in de gaten van de tapeinden heb gespoten. Zoals al eerder aangegeven heeft de middelste cilinder een "bijna gat ervaring" ik denk dat bijna de helft van de zuigerdikte is weggebrand! De cilinder is zo ruim geworden dat er een millimeter speling tussen de zuiger en de cilinderwand is te zien. Daarnaast heeft deze zuiger en ook de cilinder dusdanige groeven, waarschijnlijk van een vastloper, dat niets van het cilinderblok en zuigers gebruikt kan worden. Het ziet er naar uit dat de krukas nog in goede staat is. Dit motorblok, een B-blok, wordt geheel gedemonteerd, schoongemaakt, gestraald en daarna weer in elkaar gezet voor "hergebruik" indien nodig worden alle lagers vervangen. Wij monteren vervolgens een nagenoeg nieuw cilinderblok zodat ook dit blok weer als vanouds zal draaien. 03 januari 2010 Vandaag het motorblok van deze SUZUKI GT750 opengemaakt, wat voor BAGGER daar uit kwam,onvoorstelbaar. Vermoedelijk door een vastloper is het nylon tandwiel voor de aandrijving van de toerenteller en de waterpomp in 5000 stukken gebroken. Vervolgens zijn de brokstukken van dit tandwiel door de versnellingsbak gaan zwerven. Wel is het nylon tandwiel vervangen maar de versnellingsbak is niet schoongemaakt. Het hele motorblok zat eronder. Helaas vond ik ook nog STAAL delen in de bagger, waarschijnlijk is bij dit motorblok ook de stalen ring om het koppelingshuis gebroken geweest. Tot overmaat van ramp brak een lange bout (NR23) ook nog af. De rest van de bout is wel verwijderd maar de schroefdraad is nog niet te gebruiken. |
||
|
|
|
15 januari 2010 Naar aanleiding van het bovenstaande, de bagger en het verpulverde nylon tandwiel hebben wij besloten om dit motorblok van de SUZUKI GT750 geheel te reviseren. Het repareren van de afgebroken bout NR23 was geen probleem. Het blok is geheel schoon en vetvrij gemaakt zodat deze eveneens gestraald kan worden. Na een grondige inspectie van het blok op meer mankementen is het blok zeer zeker nog bruikbaar. Slechts de voorste twee schroefdraden van het dynamo deksel zijn eerder opgeboord en voorzien van nieuwe draad, hetgeen geen problemen oplevert voor het toekomstige gebruik. Wij hebben de blokdelen inmiddels weggebracht. Een gereviseerde krukas ligt al weer gereed om ingebouwd te worden. Als het blok weer op de werkbank ligt moeten alle "ingewanden" schoongemaakt worden voordat wij deze weer gaan inbouwen, controle van mijn lijst voor lagers moet nog gedaan worden waarna alle lagers en keerringen van het blok vervangen zullen worden. Immers het verpulverde nylon tandwiel is geen probleem maar de staaldelen die zijn in het blok van deze GT750 zijn gevonden is verontrustend. Wij willen het in één keer goed doen! Dan hoeven wij voorlopig niet weer te sleutelen, daarnaast hebben wij door alle nieuwe onderdelen een compleet nieuw motorblok. Zoals in voorgaande foto's was te zien en verder was te lezen dat het cilinderblok rijp was voor de schroothoop. Wij moesten weer op zoek naar een ander, doch in uitstekende staat verkerend cilinderblok, waarbij het laten boren en honen en van nieuwe zuigers voorzien geen probleem zou zijn. Wij vonden er weer één welke het waard was om daar geld in te investeren. Onze eis was dat ALLE draadgaten in orde moesten zijn. Zowel van de kop als van de uitlaten. |
||
STATUS dd 11 februari 2010: Suzuki GT750 motorblok revisie! |
||
Na het bovenstaande was er voor het motorblok maar
één oplossing: een TOTALE REVISIE. Het is diep triest te noemen dat
iemand een motorblok zo kan verwaarlozen. Dit motorblok is weer met glas
gestraald, in dit motorblok komt een gereviseerde krukas, nieuwe lagers
en alles wordt gecontroleerd en schoongemaakt. Foto's onder: de
versnellingstandwielen op de beide assen, de drie eerste tandwielen op
de secundaire as zijn gewisseld door betere tandwielen. Rechts is de krukas met de nieuwe keerringen gemonteerd. Nog even laten rusten voordat het blok echt dicht gaat, CONTROLE of er niets vergeten is. In ieder geval ligt het kleine O-ringetje voor de koelvloeistof doorgang in het blok al op zijn plek, deze wordt niet vergeten. Een nieuw cilinderblok en nieuwe zuigers, met de eerste overmaat, zijn ook voor dit blok gezocht. Na het laten boren en honen van dit cilinderblok zal dit cilinderblok op dit motor blok worden gemonteerd. Al met al is dit gewoon een compleet nieuwe SUZUKI GT750 motorblok. Wij allen zijn benieuwd hoe dit zo meteen zal lopen. |
||
|
|
|
17 februari 2010 Foto rechts: het cilinderblok er op wordt gezet, EERST extra tweetakt olie (CASTROL TTS) op het big-end en op de open krukas lagers spuiten. Immers op dit moment zit op geen enkel wrijvingsvlak olie. Voordat wij de motor starten gaan wij eerst alle olieleidingen nog extra doorvullen met de tweetakt olie en vervolgens dan nog het motorblok droog draaien zodat alle olie op de juiste plaatsen terecht komt. |
Foto links: de keerringen bij een tweetakt zijn zeer
belangrijk, met defecte keerringen zal deze niet meer goed lopen.
Controle van de keerringen die tussenin de krukas zitten of deze recht
zijn gemonteerd is handig. Met een dunne stalen duimstok kijk ik altijd
even onder in het carter of deze wel vrij lopen van de krukwangen. Altijd zeker weten wat en hoe er wordt gemonteerd. |
|
Nadat het motorblok in elkaar is gezet kon het
nieuwe, geboorde en gehoonde, cilinderblok er worden opgezet. Natuurlijk
met nieuwe zuigers, zuigerveren, piston pennen met clips en nieuwe
naaldlagers. Gelukkig is er nog veel van deze SUZUKI GT750 te koop. Het
monteren van de zuigers is een peulenschil, het monteren van het
cilinderblok is daarentegen een heel ander verhaal. Eigenlijk komt het
er hier op neer: er zit net een cilinder te veel op! Gelukkig
maar, dus dan toch maar verder met monteren. Op de getoonde foto gaat
het dus ook fout. De linker zuiger kregen wij niet meer gemonteerd. De
enige methode is om de beide buitenste zuigers halverwege omhoog
te zetten, één van de zuigers de hoogte van de zuigerveren lager, de
middelste zuiger moet dan op zijn laagste punt staan, vervolgens één
voor één de zuigers in het cilinderblok drukken, als laatste de
middelste zuiger monteren. Er hoeft nu niet meer gelet te worden op de
buitenste zuigers. Al met al een flinke klus wat zeker enkele
zweetdruppeltjes heeft gekost. Gelukkig was het zeker de moeite waard. |
||
|
|
|
|
|
|
Tenslotte het volledig gemonteerde motorblok van de
SUZUKI GT750. Het motorblok op onderstaande foto's is volledig
gereviseerd. Dit motorblok kan beschouwd worden als nieuw. Helaas hangt
hier een flink prijskaartje aan, want omdat wij het in één keer goed
willen doen zijn ook alle kopbouten door roestvrij stalen kopbouten
vervangen en alle NIET originele blokschroeven vervangen door de
originele blok schroeven. Het resultaat mag er dan ook zijn. |
||
|
|
|
Dit motorblok wordt binnenkort weer in het frame gemonteerd. We zullen zien en horen hoe dit motorblok gaat lopen. Omdat deze motorfietsen op de markt zijn gekomen voordat ik motor mocht rijden heb ik geen idee hoe een nieuw SUZUKI GT750 motorblok loopt. Het is de bedoeling om dit op video vast te leggen, en mogelijk kunnen wij dit hier of op YOUTUBE laten zien en belangrijker laten horen. |
||
STATUS dd 27 februari 2010: Suzuki GT750 het motorblok in het frame |
||
Eindelijk was het zover, het motorblok kon weer terug
in het frame geplaatst worden. Het blok is door het gewicht bijna niet
te tillen, na wat heen en weer ge-wrik kon het GT750 motorblok met de
blokbouten door de motor ophanging bevestigd worden. Vervolgens konden
wij beginnen met de af montage, plaatsen van de carburateurs,
luchtfilter, ontluchten en afstellen van de tweetakt olie pomp. Ook de
bekabeling wat geheel moest worden nagekeken en gefatsoeneerd is weer
aan het frame bevestigd. Het blok is een paar maal met extra olie doorgedraaid, dit om alle lagers van voldoende olie te voorzien voor de eerste start na deze gehele motor revisie. |
||
|
||
Ondertussen was ook het nieuwe imitatie buddyseat
gearriveerd uit Engeland. Het buddyseat ziet er nagenoeg geheel
origineel uit. Het past uitstekend. De bodemplaat is nu geheel van
kunststof dus dat kan niet meer roesten. Daarnaast is het nieuwe schuim
weer lekker hard zodat je tijdens de rit weer goed en fatsoenlijk kan
zitten. Onze complimenten voor de leverancier, Dis-Covers, UK. |
|
|
|
|
|
STATUS dd 27 februari 2010: Suzuki GT750 FIRST RUN! |
||
Na lange tijd van stilstaan en het vele werk voor de
revisie van deze motorfiets, een SUZUKI GT750 M met B-look en dit
motorblok, was het punt voor de "FIRST RUN" aangebroken. Hoe zal het motorblok klinken. Verbaasd was ik dat na slechts éénmaal drukken op de starter, waarbij de krukas amper omwentelingen hoefde te maken, de motor direct liep. Wat een geluidje weer een echt GT750 geluid. Nog even voorzichtig, niet te veel gas geven, er zit nog te weinig olie op de plaatsen waar het moet zitten. Door de oliepomp extra wijd open te zetten gaat het even wat sneller om de olie in de krukas lagers en op de zuigers te krijgen. De uitlaten roken weer mooi, ja dat is de eigenschap van de tweetakt, zo hoort het te zijn. De tank is van een andere GT750, de lakset van deze GT750 ligt nog bij de spuiter. |
||
|
|
|
Deze "FIRST RUN"
hier op film. |
||
STATUS dd 03 mei 2010: Suzuki GT750 GEREED! |
||
03 mei 2010; NAAR .................... | ||
Tenslotte is er dan het einde! Weer een SUZUKI GT750
gered van de ondergang en bewaard voor het nageslacht als klassieker en
historisch voertuig. Als laatste was daar het wachten op het spuitwerk.
Omdat deze gehele SUZUKI GT750 opgebouwd is als een GT750 B is de tank
ook in de striping als een B gespoten. Wel met een eigen persoonlijk
tintje, zwart met een zilveren (smal) en gouden (breed) bies. Wij denken dat deze SUZUKI GT750 B met alles wat wij er aan hebben gedaan zeker gezien mag worden. |
||
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 november 2012: FLINKE PECH! |
||
Soms heb je pech. Bettiena heeft de pech dat haar
GT750 als eerste werd gereviseerd en gerestaureerd. De restauratie is
dan wel goed gegaan., maar als je geen goede spullen krijgt voor het
reviseren van het motorblok moet het motorblok nog een keer uit elkaar. Tijdens onze vakantie trip naar en in Engeland kwamen wij tot de ontdekking dat deze GT750 steeds beroerder ging lopen. Het motorblok stond zo te schudden in het frame dit gepaard gaande met rare en vreemde geluiden, wij besloten om deze GT750 te laten staan. We gaan er niet meer mee rijden. Eerder had ik al een keer een cirkelzaag in het motorblok gehoord tijdens een proefrit. Ik had al zo mijn bedenkingen! Voor de goede orde we zijn pas 2334km verder, (10% er bij optellen vanwege tellerafwijking) Vanwege het schudden van het motorblok verdachten wij de krukas. Dit betekent dat het motorblok nogmaals gedemonteerd moest worden. met het oog op het internationale treffen was eerder het motorblok al geruild voor een ander gereviseerd blok. Het te repareren motorblok lag al weer enige tijd op de werkbank voor demontage en eventuele nieuwe revisie. Na demontage bleek al snel dat inderdaad de krukas de boosdoener moest zijn. Ik vond duidelijke sporen op het groeflager tussen de rechter en middelste cilinder van de krukas. Er zitten twee zwarte puntig uiteenlopende strepen zowel op de buitenste lagerschaal als ook op het bovenste carterdeel, daar waar de lager is opgesloten. Het zal duidelijk zijn dat deze zwarte verbrande olie is op de plekken waar het lager erg heet is geweest. Het lager kun je weggooien, deze heeft zo in de lagerschaal gewroet dat er zeker beschadigingen zijn opgetreden. Zie foto's, de foto's openen in originele grootte voor duidelijker detail. |
||
|
|
|
We hebben uiteindelijk de krukas weggebracht voor controle uitlijning en controle algehele staat. Tijdens de uitlijnmeting bleek al snel dat het groeflager 0,2mm slingerde, ver buiten de toleranties. De krukas mag slechts 0,08mm fabrieks tolerantie hebben. Uit een andere uitlijnmeting bleek dat de dynamotap 0,5mm heen en weer slingerde, dit is niet rond slingerde maar echt heen en weer. Tijdens het draaien was ook duidelijk een grommend lager hoorbaar. Na demontage kwamen nog meer gebreken aan het licht! - ingekerfde small-end op de drijfstang door het small-end lager, - afgelopen startkoppeling lagerbus, - krukas lager los op de perspassing van de krukas, - big-end pennen verkeerd gemonteerd, smeergaatje op de verkeerde stand, - startkoppeling deel is vervangen, - rechter krukwang vervangen omdat deze van een ouder type krukas was en 1mm dikker, - sterk gekraste keerring zittingen. Hier is dus echt een prutser bezig geweest die zeker geen verstand van zaken heeft gehad voor het reviseren van een krukas. Omdat wij nu een goede krukas wensen hebben wij deze krukas opnieuw laten reviseren bij iemand die wel verstand van zaken heeft, waarbij hij zijn enthousiaste inzet toont en de krukas zo veel mogelijk op een minimale slingering uitlijnt. Hij heeft ondertussen nu vier krukassen voor ons gedaan. De krukas is uiteindelijk uitgelijnd op 0,04mm, ruim binnen de toleranties. |
||
Het motorblok zit voor zover weer in elkaar. Er is
hierbij mij iets opgevallen. Het grote lager op de primaire as van de versnellingsbak glom je tegemoet. Dit is zeker vreemd te noemen. Het zou kunnen zijn dat het lager heeft rondgedraaid in zijn opsluiting in het carter. Nadere inspectie wees uit dat het lager inderdaad niet erg stabiel in de zitting ligt. Het lager is zonder meer rond te draaien. Vreemd, immers als het lager met het gewicht van de versnellingsbak tandwielen in zijn lagerzitting ligt mag het lager niet met de vingers gedraaid kunnen worden. Ik krijg de indruk dat de C-ring voor het locken van het lager te hoog is! |
||
|
Het lager ligt dan niet in de zitting van het
motorblok carter maar het lager leunt dan op de C-ring, welke als een
knipschaar gaat werken. Ik ga op zoek naar een andere, mogelijk lagere C-ring.
Uiteindelijk na een drietal C-ringen te hebben gewisseld is het lager
niet meer te draaien. Opgemerkt daarbij is dat we het nu hebben over een B-motorblok. Ondertussen zijn mij nu twee B-motorblokken bekend waarbij de uitsparing voor de C-ring volledig uit het motorblok carter is gebroken! Het verdient dus aandacht om dit voor het monteren van het motorblok te controleren! |
|
|
|
|
17 november 2012: MOTORBLOK WEER GEREED |
||
Het motorblok van deze Suzuki GT750 zit weer in
elkaar. Na een paar dagen werk is er weer een compleet opnieuw
gereviseerd blok geproduceerd. |
||
|
|
|
MEI 2023: LAK SET GEWISSELD NAAR GT750-B ROOD! |
||
Soms dan krijg je andere iedeeën; Er was een rode GT750-B lak set over gebleven na de wisseling naar de originele lak set op een GT750-M. Dan is de keuze snel gemaakt. | ||
|
|
|
|
||
GEREDEN KILOMETERS |
||
Datum | km stand | Totaal |
27-03-2010 (Opmerking: Aanvang) | 53173 | |
31-12-2010 | 54456 | 1283 |
31-12-2011 | 55080 | 624 |
31-12-2012 | 55507 | 507 |
31-12-2013 | 56128 | 621 |
31-12-2014 | 56831 | 703 |
31-12-2015 (Niet opgenomen) | -- | -- |
31-12-2016 | 57738 | 907 |
31-12-2017 | 58524 | 786 |
31-12-2018 | 58696 | 172 |
31-12-2019 (Niet opgenomen) | -- | -- |
31-12-2020 | 59668 | 972 |
31-12-2021 (Niet opgenomen) | -- | -- |
31-12-2022 | 60000 | 332 |
TOTAAL |
6495 |
|
|
||
|
||
Aan de inhoud van deze site kunnen geen rechten worden verleend. |