SITE UPDATE: 16 augustus 2018

SUZUKI GT750 A

SUZUKI GT750-A (1e toelating 19 september 1975)

TE KOOP - FOR SALE

STATUS FOTO: SUZUKI GT750-A IN OPBOUW  (klik voor foto op originele grootte)
 

AUGUSTUS 2018: TE KOOP / FOR SALE

 

Het ziet er naar uit dat ik de SUZUKI GT750 hobby in moet krimpen. Na hierover lang na te hebben gedacht heb ik daarom besloten, weliswaar met pijn in mijn hart, om deze SUZUKI GT750-A model te verkopen. Op dit moment is de SUZUKI GT750 nog niet helemaal gereed maar het is de bedoeling om deze van de winter geheel gereed te hebben. Vanwege het ontbreken van het kenteken zal deze GT750-A, na het voltooien van de weder opbouw,  bij de RDW worden aangeboden (begin 2019) om het oorspronkelijke kenteken terug te krijgen. (Deze GT750-A is eerder al bij de RDW aangeboden)

Vanzelfsprekend hoort daar ook een prijs bij:
11500,00Euro.

Over de prijs wordt niet onderhandeld! Dit ondanks dat ik de hobby in wil krimpen, anders blijft deze Suzuki GT750-A gewoon bij mij staan.

Deze GT750-A is volledig gerestaureerd en gereviseerd, voorzien van vele nieuwe onderdelen, Het chroom is veelal nieuw en in voorkomend geval opnieuw verchroomd. Er zullen originele en onberispelijke uitlaten worden gemonteerd.
De lak-set candy-gold is NOS, dus GEWOON NIEUW vanaf de fabriek, en is inmiddels
42 jaar oud, maar nieuw in doos (doos wordt meegeleverd).

 
 

januari 2012: AANSCHAF FRAME SUZUKI GT750-A

 
In januari 2012 is een frame zonder kenteken aangeschaft wat in eerste instantie gebruikt zou worden als een soort testbank voor motorblokken waarbij tevens de gemonteerde onderdelen als reserve voor de andere SUZUKI GT750's gebruikt kunnen worden.
 
 

01 februari 2012: GEWIJZIGDE PLANNEN

 
Het idee van de testbank voor motoren is aan de kant gezet. Er liggen nog zo veel (reserve) onderdelen in dozen dat besloten is om het over een andere boeg te gaan gooien.
Volgens het frame nummer betreft het frame een SUZUKI GT750-A. Bij ons rijdt er slechts één GT750-A. Dit zou een reden kunnen zijn om wat anders te beslissen.
Zoals aangegeven liggen er nog heel veel onderdelen van de GT750, zoveel dat er mogelijk nog een complete SUZUKI GT750-A gebouwd kan worden. Het bouwen van deze GT750 hoeft niet vandaag op morgen, we zullen er de tijd voor nemen.
De meest belangrijke, dure en schaarse onderdelen zijn aanwezig zoals:
Een GT750-A (reserve) motorblok, geheel nagekeken, gereviseerde krukas, motorisch 100%
Uitlaten set compleet, na vervanging van de uitlaten van de dochters,
Heel veel overige onderdelen,...................................
 

01 februari 2012: GEWIJZIGDE PLANNEN

 
Plannen zijn er om gewijzigd te worden. Zo ook nu weer. Aan het type GT750, in dit geval een
A-model, kan niets worden veranderd.
Gelukkig is dit voor mij wel een type welke ik nog niet in mijn bezit heb. Opnieuw vond ik iets speciaals, een volledig origineel gespoten tank met bijbehorende zijkapjes van een Suzuki GT750-A, in de Candy Gold kleur.
Het betreft in dit geval een complete lakset, 100% origineel, met echt de eerste laklaag met Suzuki nummer 44110-31660-288.

Vanzelfsprekend is dit weer iets unieks om er een mooie GT750-A van te bouwen.
In Nederland is de Candy Gold voor de Suzuki GT750-A niet verkocht. Na een speurtocht op het Internet bleek dat deze kleur wel in Europa is geleverd. Deze kleur is in ieder geval  verkocht in Frankrijk en Finland.

UITDAGING: VERKRIJGEN (OORSPRONKELIJK) KENTEKEN

Één uitdaging: het frame heeft geen kenteken!
Voordat we deze SUZUKI GT750 geheel op gaan bouwen moet eerst uitgezocht worden of het een Nederlands frame betreft, en belangrijk of dan het oorspronkelijke kenteken er weer op kan komen. Dit kan bij de RDW, dit onder vermelding van het frame nummer.
Het oorspronkelijke kenteken wordt niet verstrekt. Tenzij je een afspraak maakt, op de afspraak staat dan wel het oorspronkelijke kenteken.
Na en informatief telefoongesprek met de RDW zijn er mogelijkheden. Jammer genoeg weet niet iedereen bij de RDW de juiste regels. Dit kan nog wel eens voor verrassingen zorgen.
Als je alleen het frame ter identificatie of beter ter voor onderzoek aanbied wordt niet onmiddellijk het oorspronkelijk kenteken uitgereikt. Neen de vorige gegevens van de motorfiets worden gereserveerd, het frame wordt voorzien van een verzegelde "TAG" en zodra de motorfiets weer terug is in zijn oorspronkelijke staat en belangrijker in zijn oorspronkelijke technische staat wordt het oorspronkelijke kenteken weer geactiveerd aan aan de eigenaar van de motorfiets uitgereikt. Het kenteken voor deze motorfiets is inmiddels bekend.
 

15 februari 2012: VOOR ONDERZOEK RDW

 
Vandaag het vooronderzoek laten doen bij de RDW. Zoals eerder aangegeven kwamen wij vanwege een verkeerde voorlichting door de RDW voor een verrassing en de daarmee gepaard gaande extra kosten te staan.
Je wordt er echt moe van. Commentaar wordt niet geaccepteerd.

Aan het frame is een RDW "TAG" gemonteerd die het voor onderzoek aan geeft.
Voor het voor onderzoek en de "TAG" moet 45,00Euro worden afgerekend.
 

POEDERCOATEN

Juist omdat de actie richting het RDW is opgestart zal voor het opbouwen het frame worden
ge-poedercoat. Het poedercoaten is gewoon geweldig mooi, goed en duurzaam. Het frame zal zeker niet meer gaan roesten.
Zoals het frame er oorspronkelijk uit zag was het opknappen van het frame geen overbodige de luxe.
De volgende onderdelen zijn vervolgens ge-poedercoat:
- Frame compleet,
- T-stuk balhoofd,
- Kroonplaat balhoofd,
- Zijstandaard (jiffy) (2 delen)
- Middenbok,
- Elektropaneel, met connectorplaat,
- Accubak,
- Achterbug,
- Remankerstang,
- Schertsplaat voor,
- Schertsplaat achter,
   
Naast de verschillende onderdelen uit mijn eigen voorraad welke bij elkaar gezocht moesten worden was het toch nog nodig om de resterende onderdelen aan te schaffen. Via marktplaats en ruiling zijn de ontbrekende onderdelen verzameld. Om de rijdende GT's nog meer te verfraaien zijn de overgebleven onderdelen gereserveerd voor deze GT750.
Deze GT750-A is bijna compleet.

Nu is het eerst wachten op de terugkeer van alle staaldelen welke weg gebracht zijn voor het poedercoaten. In de lijst hierna staan nog een aantal onderdelen die nog aangeschaft moeten worden.
 
Onlangs zijn de te poedercoaten stalen motoronderdelen geretourneerd. Zoals gewoonlijk is het twee-laags poedercoaten erg mooi en duurzaam. Om een restauratie goed te doen is het een noodzaak om gebruik te maken van poedercoaten i.p.v. lakken zelfs twee componenten lak. Voor het poedercoaten worden alle staal delen van de motorfiets gezandstraald. Alle roest wordt daardoor weggeslagen waardoor een goede basis ontstaat voor het poedercoaten.
In onderstaande een tweetal foto's na het poedercoaten.
 
 

GEREVISEERD MOTORBLOK 84814 (GT750-B)

 
Voor deze GT 750 is een blok gereed gemaakt, dus volledig gereviseerd, van een GT750-B type. Praktisch gezien is op dit motorblok niets aan te merken ware het niet dat de dunne kraag van de C-ring, voor de secundaire versnellingsbak as, in het motorblok was afgebroken. Ik heb deze kraag door specialisten weer op laten lassen. Het motorblok was daardoor weer in te zetten na een volledige revisie.
Dit blok is ooit ergens bij een opruimende motorsloop gehaald. Na demontage bleek dat dit een een blok te zijn waar eerder water in heeft gestaan of het is zelfs mogelijk dat deze GT750-B zelfs helemaal te water heeft gelegen. Temeer daar de middelste cilinder flink roest heeft opgebouwd en in het blok ook water schade is opgemerkt.
Na demontage is gebleken dat de kraag in het motorblok voor de C-ring voor het groeflager van de primaire as volledig weggebroken is. Het is de bedoeling dat t.z.t. dit blok nog wordt gerepareerd, als dit mogelijk is. Ik zal aan de specialisten vragen hoe we dit het beste kunnen doen.
21 juni 2013; Het blok is aangeboden aan de specialisten ter reparatie van de kraag van het grote groeflager van de PRIMAIRE as. Inmiddels heb ik begrepen dat als je het goed wilt doen je een aantal voorbereidingen voor het lassen van aluminium moet treffen.
- Schoonspuiten met  hete en hoge druk water spuit,
- Ultrasoon laten reinigen van de te lassen oppervlakten,
- Voorverwarmen in een oven t.b.v. het lassen.
Na deze voorbereidingen kan er een nieuwe kraag voor de primaire as erop gelast worden.
Dat je dit door specialisten moet laten doen is duidelijk, het moet in één keer goed. Daarnaast mag het blok niet beschadigen of vervormen door het lassen.
Omdat er voldoende ruimte voor het oplassen van een nieuwe kraag aanwezig is heb ik aan de lasser gevraagd om voldoende lasmateriaal op het breukvlak aan te brengen. Waarom Suzuki er zelf een fragiel en onvoldoende stevige kraag heeft aangebracht is mij onduidelijk.
De onderstaande foto's maken duidelijk hoe het probleem is opgelost en het motorblok uiteindelijk weer bruikbaar is.
 
 
 
 
 
 
Onlangs heb ik een ander Suzuki GT750 B-Blok op de kop kunnen tikken waarvan de carterdelen van het motorblok flink waren beschadigd. Daarentegen bleek dat de inhoud van dit B-Blok er zeer netjes en bijna niet gebruikt uit zag, het blok had zoals ik dat kan beoordelen zeer weinig kilometers gemaakt. Het is de bedoeling om de complete inhoud in het gerepareerde GT750 B-Blok te zetten samen met een gereviseerde krukas die is overgehouden na een stroring van een van onze motoren, de zwarte GT-750-A van Janneke.
Het blok is dan weer volledig inzetbaar.

Het motorblok is inmiddels volledig gereviseerd; een gereviseerde krukas en een geboord en gehoond cilinderblok met nieuwe zuigers. Helaas ontbreekt mij de tijd om het blok te monteren onder de GT750-A Candy Gold.
 

UPDATE: 17 november 2016

   
Even tijd om hier een korte update weer te geven. Inmiddels zijn al weer vele zaken geregeld.
Gebruikte voorwielvelg opnieuw gespaakt,
Nieuwe voorband gemonteerd,
Toerenteller zwart gespoten,
Cockpit volledig gerestaureerd,
Remtangen gereviseerd en gerestaureerd,
Radiator beugel verchroomd,
Voorspatbord (met spaken) gekocht  en gemonteerd,
Set nieuwe uitlaten, in onberispelijke staat aangeschaft,
 

PLANNING EIND 2018

 
Eind 2018 ga ik verder met het afbouwen van deze Suzuki GT750-A. Alle onderdelen zijn nu aanwezig. Zoals het er nu uitziet zal aan het einde van dit jaar 2018, deze GT750-A compleet en gereed staan.
 

RDW BEGIN 2019

 
Begin 2018 zal ik deze Suzuki GT750-A aanbieden voor het terug krijgen van het oorspronkelijke en historische kenteken. In 2012 is deze Gt750-A reeds geschouwd en er is een dossier van aangemaakt. Rest alleen nog maar de complete GT750-A aan te bieden voor het terug verkrijgen van het kenteken.
   
 
   

20 oktober 2012 STATUS FOTO's

 
 
 
 
 
   
Datum km stand Totaal
Opmerking: Aanvang
01-02-2012

61516

0
31-12-2012 61516 0
31-12-2013 61516 0
31-12-2014 61516 0
31-12-2015 61516 0
31-12-2016 61516 0
31-12-2017 61516 0
TOTAAL 0
 


 

Aan de inhoud van deze site kunnen geen rechten worden verleend.