SITE UPDATE: 05 mei 2020

SUZUKI GT750 A

SUZUKI GT750-A (1e toelating 19 september 1975)

TE KOOP - FOR SALE

STATUS FOTO: SUZUKI GT750-A  (klik voor foto op originele grootte)
 

AUGUSTUS 2018: TE KOOP / FOR SALE

 

Het ziet er naar uit dat ik de SUZUKI GT750 hobby in moet krimpen. Na hierover lang na te hebben gedacht heb ik daarom besloten, weliswaar met pijn in mijn hart, om deze SUZUKI GT750-A model te verkopen. Op dit moment is de SUZUKI GT750 HELEMAAL GEREED en klaar voor gebruik.
Eind 2020 (ergens in september) zal deze GT750-A, bij de RDW worden aangeboden worden om het oorspronkelijke en historische kenteken terug te krijgen.
(Deze GT750-A is eerder al bij de RDW aangeboden)

Vanzelfsprekend hoort daar ook een prijs bij:
10750,00Euro.

Over de prijs wordt niet onderhandeld! Dit ondanks dat ik de hobby in wil krimpen, anders blijft deze Suzuki GT750-A gewoon bij mij staan.

Deze GT750-A is volledig gerestaureerd en gereviseerd, voorzien van vele nieuwe onderdelen, Het chroom is veelal nieuw en in voorkomend geval opnieuw verchroomd. Er zullen originele en onberispelijke uitlaten worden gemonteerd.
De lak-set candy-gold is NOS, dus GEWOON NIEUW vanaf de fabriek, en is inmiddels
45 jaar oud, maar nieuw in doos (doos wordt meegeleverd).

 
 

januari 2012: AANSCHAF FRAME SUZUKI GT750-A

 
In januari 2012 is een frame zonder kenteken aangeschaft wat in eerste instantie gebruikt zou worden als een soort testbank voor motorblokken waarbij tevens de gemonteerde onderdelen als reserve voor de andere SUZUKI GT750's gebruikt kunnen worden.
 
 

01 februari 2012: GEWIJZIGDE PLANNEN

 
Het idee van de testbank voor motoren is aan de kant gezet. Er liggen nog zo veel (reserve) onderdelen in dozen dat besloten is om het over een andere boeg te gaan gooien.
Volgens het frame nummer betreft het frame een SUZUKI GT750-A. Bij ons rijdt er slechts één GT750-A. Dit zou een reden kunnen zijn om wat anders te beslissen.
Zoals aangegeven liggen er nog heel veel onderdelen van de GT750, zoveel dat er mogelijk nog een complete SUZUKI GT750-A gebouwd kan worden. Het bouwen van deze GT750 hoeft niet vandaag op morgen, we zullen er de tijd voor nemen.
De meest belangrijke, dure en schaarse onderdelen zijn aanwezig zoals:
Een GT750-A (reserve) motorblok, geheel nagekeken, gereviseerde krukas, motorisch 100%
Uitlaten set compleet, na vervanging van de uitlaten van de dochters,
Heel veel overige onderdelen,...................................
 

01 februari 2012: GEWIJZIGDE PLANNEN

 
Plannen zijn er om gewijzigd te worden. Zo ook nu weer. Aan het type GT750, in dit geval een
A-model, kan niets worden veranderd.
Gelukkig is dit voor mij wel een type welke ik nog niet in mijn bezit heb. Opnieuw vond ik iets speciaals, een volledig origineel gespoten tank met bijbehorende zijkapjes van een Suzuki GT750-A, in de Candy Gold kleur.
Het betreft in dit geval een complete lakset, 100% origineel, met echt de eerste laklaag met Suzuki nummer 44110-31660-288.

Vanzelfsprekend is dit weer iets unieks om er een mooie GT750-A van te bouwen.
In Nederland is de Candy Gold voor de Suzuki GT750-A niet verkocht. Na een speurtocht op het Internet bleek dat deze kleur wel in Europa is geleverd. Deze kleur is in ieder geval  verkocht in Frankrijk en Finland.

UITDAGING: VERKRIJGEN (OORSPRONKELIJK) KENTEKEN

Één uitdaging: het frame heeft geen kenteken!
Voordat we deze SUZUKI GT750 geheel op gaan bouwen moet eerst uitgezocht worden of het een Nederlands frame betreft, en belangrijk of dan het oorspronkelijke kenteken er weer op kan komen. Dit kan bij de RDW, dit onder vermelding van het frame nummer.
Het oorspronkelijke kenteken wordt niet verstrekt. Tenzij je een afspraak maakt, op de afspraak staat dan wel het oorspronkelijke kenteken.
Na een informatief telefoongesprek met de RDW zijn er mogelijkheden. Jammer genoeg weet niet iedereen bij de RDW de juiste regels. Dit kan nog wel eens voor verrassingen zorgen.
Als je alleen het frame ter identificatie of beter ter voor onderzoek aanbied wordt niet onmiddellijk het oorspronkelijk kenteken uitgereikt. Neen de vorige gegevens van de motorfiets worden gereserveerd, het frame wordt voorzien van een verzegelde "TAG" (zie de foto van het opengeklapte buddy seat even verderop in dit verhaal) en zodra de motorfiets weer terug is in zijn oorspronkelijke staat en belangrijker in zijn oorspronkelijke technische staat wordt het oorspronkelijke (en historische) kenteken weer geactiveerd aan aan de eigenaar van de motorfiets uitgereikt. Het kenteken voor deze motorfiets is inmiddels bekend.
 

15 februari 2012: VOOR ONDERZOEK RDW

 
Vandaag het vooronderzoek laten doen bij de RDW. Zoals eerder aangegeven kwamen wij vanwege een verkeerde voorlichting door de RDW voor een verrassing en de daarmee gepaard gaande extra kosten te staan.
Je wordt er echt moe van. Commentaar wordt niet geaccepteerd.

Aan het frame is een RDW "TAG" gemonteerd die het voor onderzoek aan geeft.
Voor het voor onderzoek en de "TAG" moet 45,00Euro worden afgerekend.
 

POEDERCOATEN

Juist omdat de actie richting het RDW is opgestart zal voor het opbouwen het frame worden
ge-poedercoat. Het poedercoaten is gewoon geweldig mooi, goed en duurzaam. Het frame zal zeker niet meer gaan roesten.
Zoals het frame er oorspronkelijk uit zag was het opknappen van het frame geen overbodige de luxe.
De volgende onderdelen zijn vervolgens ge-poedercoat:
- Frame compleet,
- T-stuk balhoofd,
- Kroonplaat balhoofd,
- Zijstandaard (jiffy) (2 delen)
- Middenbok,
- Elektropaneel, met connectorplaat,
- Accubak,
- Achterbug,
- Remankerstang,
- Schertsplaat voor,
- Schertsplaat achter,
   
Naast de verschillende onderdelen uit mijn eigen voorraad welke bij elkaar gezocht moesten worden was het toch nog nodig om de resterende onderdelen aan te schaffen. Via marktplaats en ruiling zijn de ontbrekende onderdelen verzameld. Om de rijdende GT's nog meer te verfraaien zijn de overgebleven onderdelen gereserveerd voor deze GT750.
Deze GT750-A is bijna compleet.

Nu is het eerst wachten op de terugkeer van alle staaldelen welke weg gebracht zijn voor het poedercoaten. In de lijst hierna staan nog een aantal onderdelen die nog aangeschaft moeten worden.
 
Onlangs zijn de te poedercoaten stalen motoronderdelen geretourneerd. Zoals gewoonlijk is het twee-laags poedercoaten erg mooi en duurzaam. Om een restauratie goed te doen is het een noodzaak om gebruik te maken van poedercoaten i.p.v. lakken zelfs twee componenten lak. Voor het poedercoaten worden alle staal delen van de motorfiets gezandstraald. Alle roest wordt daardoor weggeslagen waardoor een goede basis ontstaat voor het poedercoaten.
In onderstaande een tweetal foto's na het poedercoaten.
 
 

GEREVISEERD MOTORBLOK 84814 (GT750-B)

 
Voor deze GT 750 is een blok gereed gemaakt, dus volledig gereviseerd, van een GT750-B type. Praktisch gezien is op dit motorblok niets aan te merken ware het niet dat de dunne kraag van de C-ring, voor de secundaire versnellingsbak as, in het motorblok was afgebroken. Ik heb deze kraag door specialisten weer op laten lassen. Het motorblok was daardoor weer in te zetten na een volledige revisie.
Dit blok is ooit ergens bij een opruimende motorsloop gehaald. Na demontage bleek dat dit een een blok te zijn waar eerder water in heeft gestaan of het is zelfs mogelijk dat deze GT750-B zelfs helemaal te water heeft gelegen. Temeer daar de middelste cilinder flink roest heeft opgebouwd en in het blok ook water schade is opgemerkt.
Na demontage is gebleken dat de kraag in het motorblok voor de C-ring voor het groeflager van de primaire as volledig weggebroken is. Het is de bedoeling dat t.z.t. dit blok nog wordt gerepareerd, als dit mogelijk is. Ik zal aan de specialisten vragen hoe we dit het beste kunnen doen.
21 juni 2013; Het blok is aangeboden aan de specialisten ter reparatie van de kraag van het grote groeflager van de PRIMAIRE as. Inmiddels heb ik begrepen dat als je het goed wilt doen je een aantal voorbereidingen voor het lassen van aluminium moet treffen.
- Schoonspuiten met  hete en hoge druk water spuit,
- Ultrasoon laten reinigen van de te lassen oppervlakten,
- Voorverwarmen in een oven t.b.v. het lassen.
Na deze voorbereidingen kan er een nieuwe kraag voor de primaire as erop gelast worden.
Dat je dit door specialisten moet laten doen is duidelijk, het moet in één keer goed. Daarnaast mag het blok niet beschadigen of vervormen door het lassen.
Omdat er voldoende ruimte voor het oplassen van een nieuwe kraag aanwezig is heb ik aan de lasser gevraagd om voldoende lasmateriaal op het breukvlak aan te brengen. Waarom Suzuki er zelf een fragiel en onvoldoende stevige kraag heeft aangebracht is mij onduidelijk.
De onderstaande foto's maken duidelijk hoe het probleem is opgelost en het motorblok uiteindelijk weer bruikbaar is.

Ondertussen heb ik geconstateerd dat het uitbreken van de kraag voor de C-ring niet uniek is. Er zijn inmiddels meer verhalen bekend waarmee dit is gebeurd. Vreemd genoeg gebeurt dit veelal bij een B-blok. Suzuki heeft hier een reparatie bulletin van uitgegeven.
Door toeval kwam ik er achter dat het een constructie probleem is wat wordt veroorzaakt door een te HOGE C-ring in de betreffende lager schaal in het motorblok. Als je vervolgens het motorblok volledig vastzet waarbij de blokbouten flink worden vastgezet met de torque sleutel, breekt vanzelf de kraag voor het borgen van het grote lager uit.
Je kan heel eenvoudig controleren of de geplaatste C-ring te hoog is voordat het blok in zijn geheel dicht gaat: controleer of je de lagers op de assen welke in het blok liggen gedraaid kunnen worden. KAN DAT dan is de C-ring te hoog. Vervang de C-ring of zorg dat de C-ring lager wordt. Je mag de lagers niet kunnen draaien. Doordat ze echt tegen de lager schaal van het bluk liggen is dit namelijk niet mogelijk.
 
 
 
 
 
 
Onlangs heb ik een ander Suzuki GT750 B-Blok op de kop kunnen tikken waarvan de carterdelen van het motorblok flink waren beschadigd. Daarentegen bleek dat de inhoud van dit B-Blok er zeer netjes en bijna niet gebruikt uit zag, het blok had zoals ik dat kan beoordelen zeer weinig kilometers gemaakt. Het is de bedoeling om de complete inhoud in het gerepareerde GT750 B-Blok te zetten samen met een gereviseerde krukas die is overgehouden na een stroring van een van onze motoren, de zwarte GT-750-A van Janneke.
Het blok is dan weer volledig inzetbaar.

Het motorblok is inmiddels volledig gereviseerd; een gereviseerde krukas en een geboord en gehoond cilinderblok met nieuwe zuigers. Helaas ontbreekt mij de tijd om het blok te monteren onder de GT750-A Candy Gold.
 
 

UPDATE 04 mei 2020: VELE NIEUWE ONDERDELEN

   
Inmiddels zijn er zoveel nieuwe onderdelen aangeschaft en gemonteerd dat dit niet meer op deze pagina aangegeven kan worden. Vanzelfsprekend is er een lijst met alle gemonteerde (nieuwe) onderdelen.
 

WERKZAAMHEDEN: MONTAGE VAN ONDERDELEN

Op de foto's hieronder de werkzaamheden voor het afmonteren van deze GT750-A.
Praktisch gezien had ik alle onderdelen in mijn bezit, helaas ontbrak het mij voortdurend aan tijd om deze GT750-A af te monteren.

Omdat de lakset, tank en zijkappen en de uitlaten set erg kostbaar waren had ik die lange tijd in huis bewaard. Nu komen deze onderdelen van hun veilige plek om gemonteerd te worden op de GT750-A.
 
 
 
 
 

WERKZAAMHEDEN: KOELVLOEISTOF LEKKAGE CILINDERKOP

 
Na het monteren van een nieuw geboord en gehoond cilinderblok en een cilinderkop bleek dat op meerdere plaatsen de koppakking koelvloeistof lekte. Meestal betekent dit dat de cilinderkop flink krom is. Daar dit toch wel een probleem is, is een cilinderkop naar een revisie bedrijf gebracht om de cilinderkop te laten vlakken zodat deze weer goed recht is. Vervolgens deze cilinderkop gemonteerd en nadat de koelvloeistof is gevuld bleek dat dit wel de oplossing is geweest. Geen koelvloeistof lekkage meer.
 

WERKZAAMHEDEN: LAWAAI AAN / IN DE STARTKOPPELING

 
Als dat uiteindelijk een TEST RUN gedraaid kan worden merk ik op dat er veel lawaai aan de kant van de ontsteking te horen is. De luister test met de schroevendraaier geeft niet echt duidelijkheid waar ik het lawaai kan vinden. Dan maar de knoop doorhakken: Het ontstekings carter deksel verwijderen en alles vernieuwen, het geen betekent;
- Vervangen beide naaldlagers tussen de krukasbus en het tandwiel voor de startmotor,
- Vervangen van de startkoppelling zelf, dit zijn de veertjes, tonnetjes en koppelrollen in de startkoppeling,
- Het vervangen van de twee kogellagers en dan ook de keerring in het onstekings carter deksel.
- Jammer genoeg moet dan ook weer de olie vervangen worden. Dus versnellingsbak gevuld met nieuwe olie. Trouwens ik gebruik bij mijn GT750's altijd de echte versnellingsbak olie: 80W90.

Er zijn nu alleen NIEUWE onderdelen gemonteerd.
Zie de foto's van de werkzaamheden.
 
 
 

WERKZAAMHEDEN: TEMPERATUUR METER BLIJFT LINKS IN DE HOEK STAAN

 
Jammer genoeg verloopt de test run niet zoals ik graag wil. Als de motor van deze GT750 warm begint te worden zal de temperatuur meter uit de linker hoek moeten komen. Dit gebeurt dus niet. Het ziet er naar uit dat de temperatuur sensor defect is, gelukkig heb ik deze in mijn onderdelen voorraad. Omdat ik bij het inventariseren van mijn onderdelen voorraad twee nieuwe thermostaten tegenkwam besluit ik om tevens de thermostaat te vervangen.
Ook dit is weer een punt van wat doe je?, voor de temperatuur sensor moet ik het koelwater bijna volledig aftappen, en als dat dan toch moet, gelijk dan ook de thermostaat vervangen.
 

WERKZAAMHEDEN: BUDDYSEAT VERNIEUWEN

 


Ook al weer een tijd geleden had ik een gebruikt buddy seat aangeschaft. Jammer gnoeg was de bekleding niet zoals ik dat graag zou willen zien. Wel was dit een buddyseat welke de chromen trim nog volledig rondom had en zo goed als ongeschonden van was.
Ook hoefde er niets aan de metalen onderplaat te gebeuren, deze was nog zeer netjes en is zo gebleven als het is.

Het vervangen van de bekleding hebben wij al vaker gedaan, maar bleek ondanks dat nog een flinke klus te zijn. Als je de bekleding er weer netjes en strak er omheen wilt doen dat kost dit eventjes tijd.


 

PLANNING EIND 2020: RDW KEURING

 
Eind 2020 (waarschijnlijk ergens september) zal ik deze Suzuki GT750-A aanbieden voor het terug krijgen van het oorspronkelijke en historische kenteken. In 2012 is deze GT750-A reeds geschouwd en er is een dossier van aangemaakt. Rest alleen nog maar de complete GT750-A aan te bieden voor het terug verkrijgen van het kenteken.
 

20 oktober 2012 STATUS FOTO's (in opbouw)

 
 
 
 

5 mei 2020 STATUS FOTO's: GEREED (zonder kenteken)

 
 
 
 
 
 
Datum km stand Totaal
Opmerking: Aanvang
01-02-2012

61516

0
31-12-2012 61516 0
31-12-2013 61516 0
31-12-2014 61516 0
31-12-2015 61516 0
31-12-2016 61516 0
31-12-2017 61516 0
31-12-2018 61516 0
TOTAAL 0
 


 

Aan de inhoud van deze site kunnen geen rechten worden verleend.