VOLKSWAGEN CRAFTER L4H2 |
2014 - 2015 |
|
|
INLEIDING |
|
Op een bepaald moment is het weer zover, .....................kriebels! Welke kriebels?? Kriebels om weer een nieuwe camper te bouwen. Daarbij wel een aandachtspunt: eerst het verkopen van de "oude" camper. Immers deze camper bevat nog een aardig kapitaal wat nodig was voor de aanschaf en het bouwen van de nieuwe camper. Via de Marktplaats is de camper na ca. twee maanden uiteindelijk verkocht. Dus we kunnen eindelijk aan de slag met het bouwen van de nieuwe camper. |
|
ZOEKTOCHT |
|
Op zoek naar een geschikte auto
voor het bouwen van een nieuwe camper, er rijst natuurlijk direct eerst
de vraag welke auto? Een VOLKSWAGEN natuurlijk! Voor een recente en
grote Volkswagen bus komen we dan al snel uit bij de Volkswagen Crafter.
Zoals elders op deze site aangegeven heb je de Volkswagen Crafter in
verschillende varianten. Daar wij onze motor hobby in voorkomend geval
willen combineren met de camper hobby was de keus makkelijk. |
|
Na heel lang zoeken hebben we eindelijk een
Volkswagen Crafter gevonden. We hebben zowel in Nederland maar ook in
Duitsland gezocht. Uiteindelijk vonden we een Volkswagen Crafter in
Vuren, oorspronkelijk geïmporteerd uit Duitsland. We hebben daarbij
verschillende ervaringen opgedaan, leuke maar erger nog ook minder
leuke. Gegevens van de gevonden Volkswagen Crafter: |
|
Bouwjaar: Kilometerstand: Type: Motor: Versnelling: Laadvloer lengte: Totale lengte Crafter L4: Diverse accessoires. |
2 november 2010 102800km L4H2 5 cilinder 2,5ltr TDI, 80kW Handgeschakeld, 6 versnellingen 4,70mtr 7,34mtr exclusief step bumper en trekhaak PDC = Park Distance Control DPF = Diesel Partikel Filter |
EEN VOLKSWAGEN CRAFTER L4H2 2,5ltr-80kW 11-2010 GEVONDEN |
|
|
|
(24 augustus 2014) START CAMPER BOUW VW CRAFTER |
|
Ondertussen zijn we gestart met de
bouw van onze nieuwe camper. Het is de bedoeling dat de indeling v.w.b.
het camper deel nagenoeg het zelfde wordt als bij onze vorige camper
onze Volkswagen Lt 35TDI maxi. Vanzelfsprekend brengen we wel enkele
wijzigingen aan, die wijzigingen die vanuit de VW LT toch nog
kunnen/konden verbeteren. |
|
LEVERANCIERS |
|
We hebben bij meerdere leveranciers de auto (VW Crafter) en de camper spullen gekocht: | |
De Volkswagen Crafter: | Kleyn Vans te Vuren. |
Verschillende camper materialen: | De Wit camper onderdelen te Schijndel. |
Verschillende camper materialen: | Boranka te de Weere (NH). |
Verschillende camper materialen: | Jaap Veneboer te Drachten. |
Verschillende camper materialen: | JASI Camp te Leek. |
Acculader: | Bol.com |
Power Supply: | ElektronicaWereld.nl |
Accu en bijbehorende bekabeling: | Brezan automaterialen |
Diverse materialen: | Gamma, Karwei, De Boer, ERHA te Drachten |
PASSEN EN METEN |
|
Bij de voorbereidingen hoort ook het passen en meten! Past alles wel in de camper zoals wij dat hebben uitgedacht en zoals wij dat willen hebben. O.a. zal de toilet ruimte verder de laadvloer inkomen dan we in de vorige camper hadden. Dit vanwege de aanwezigheid van de douche. Tenslotte heeft de douche bak een bepaalde maat welke er in moet passen. Dat willen we dan eerst ook even in het echt bekijken. We besluiten om met grote stukken golfkarton een aantal wanden te plaatsen zoals wij dat met tape op de vloer hebben aangegeven. Dit is erg handig je krijgt een goed overzicht van de resterende leefruimte. Ook plaatsen we het twee persoonsbed achterin. We willen zoveel mogelijk de bedden op de maten behouden zoals wij deze hebben aangeschaft. Later blijjkt dat we ca. 10cm van de matrassen en dus ook van de lattenbodems kunnen halen omdat we door de boog van de achterdeuren 10cm extra ruimte hebben om het twee persoons bed te verlengen. |
|
|
|
|
|
We hebben bezoek van een bevriende camperaar met een eigenbouw camper welke de indeling heeft zoals dat bij ons in de nieuwe camper zal worden gebouwd. We gaan natuurlijk even kijken (vandaar het camper zelfbouwtreffen) om een indruk te krijgen van de maten en de resterende ruimte tussen het toilet en het aanrecht. Tenslotte zullen we (ik niet zo veel) heel veel tijd op die plek doorbrengen. We zijn tevreden over de resterende ruimte maar als er nog meer resterende ruimte gecreëerd kan worden zullen we dit natuurlijk niet laten. |
|
VERWIJDEREN TUSSENWAND EN WAND BEKLEDING |
|
De VW Crafter is voor zien van een
tussenwand en wandbekleding. Omdat we een doorloop willen hebben vanaf
de cabine naar de laadruimte verwijderen we als eerste deze tussenwand.
Vervolgens verwijderen we de wand bekleding. Deze wand bekleding is van
kunststof met honingraat. We gaan kijken of we dat kunnen hergebruiken
waar geïsoleerd moet worden en wat niet direct in het zicht komt.
Achteraf hebben we een flink stuk kunnen gebruiken achter de rechterwand
van de slaapkamer, de coarroserie van de Crafter heeft hier heel veel
plaatwerk wat niet geïsoleerd kan worden vanwege de ruimte en de
bevestiging. |
|
DRAAIBARE VOORSTOELEN |
|
Voor de bestuurders stoel hebben we een kant en klaar draaiplateau aangeschaft. Dit werkt wel fijn, het past en er zit een verzet stuk bij voor het verplaatsen van de handrem. Helaas is er nog steeds een handleiding of procedure bij nodig. De stoel moet eerst omhoog voordat je de bestuurders stoel kunt draaien. Daarna staat de stoel OVER de handrem die vervolgens niet meer aangetrokken kan worden. Hier moet ik nog iets op verzinnen. Het ziet er naar uit dat ik de handrem nog verder naar rechts en naar beneden moet gaan verplaatsen, hetgeen op zich mogelijk is, er is genoeg ruimte. |
|
Voor de passagier stoel heb ik een universeel draai plateau aangeschaft, immers deze stoel zal weer wat verder naar links, richting bestuurdersstoel, terecht moeten komen als de passagier stoel wordt gedraaid. Het verschuiven van de passagier stoel naar links is nodig zodat deze "zitter" ook fatsoenlijk bij de (eet)tafel kan zitten. |
|
HET ZIJRAAM IN DE SCHUIFDEUR |
|
We hebben een mooie en droge dag, het eerste zijraam, die in de schuifdeur, gaan we plaatsen. Ook nu weer eerst meten en daarna pas zagen. We hebben niet de grootste ramen gekocht, dus als we mis zagen dan kan er altijd een groter raam geplaatst worden. Vanzelfsprekend gaan we het mis zagen voorkomen. Ik maak een mal van de wand plaat, met een gat waar het SEITZ zijraam weer in past. Als de afgetekende gaten overeenkomen met de mal is het gat op de juiste grootte afgetekend. |
|
LET OP: Omdat de zaag spanen HEET
zijn plakken we de zijwand van de bus voor een groot gedeelte af. De
zaagspanen zullen zich dan niet in de lak kunnen branden. De zaagsneden
worden vanzelfsprekend behandeld tegen roesten, tenslotte is het blank
metaal. |
|
ISOLEREN MET X-TREM 2cm |
|
Vanzelfsprekend moet deze camper GOED geïsoleerd worden. We hadden de VW LT (de vorige camper) geïsoleerd met 1cm X-TREM. We hebben besloten om deze camper te isoleren met 2cm X-TREM. Dit omdat we steeds meer reizen maken naar verre en warmere oorden. Isolatie om de warmte uit de camper te houden is dan wel noodzakelijk. |
|
|
We hebben uitgerekend dat we ca.
30m2 |
DE VAKANTIE (september- oktober 2014) NADERT |
|
Onze vakantie begint ook te
naderen, het was de bedoeling dat we met deze "BUS", lees onze nieuwe
camper op vakantie gaan. Maar,..................... het is nog lang geen
camper. Wij overleggen waarmee wij ons kunnen behelpen en wat echt
noodzakelijk is. |
|
DE LUIFEL PLAATSEN (EEN DRAMA) |
|
Voordat het plafond in de camper kan worden geplaatst moet eerst de luifel op het dak van de VW Crafter gemonteerd worden. Het plaatsen van de lange luifel bleek een drama te zijn (worden). Natuurlijk hebben wij ons goed laten informeren. Het was mogelijk om de aangekochte FIAMMA luifel van 4 meter lengte op een VW Crafter L4 te plaatsen. Bij de luifel werd een montage set geleverd zodat de luifel middels deze montage set op het dak kon worden geplaatst. Ondanks dat ik een techneut ben heb ik uitvoerig de handleiding van deze montage set bestudeerd! (Een techneut begint eerst altijd zonder de handleiding te lezen!) De handleiding was zo summier dat ik alle spullen en het dak van de VW Crafter er wel bij moest hebben om alles duidelijk te krijgen. Maar helaas ik kwam er nog niet helemaal uit. Uiteindelijk dan toch maar aftekenen. Al snel was duidelijk dat ik de montage set niet moest monteren zoals in de handleiding wordt aangegeven. |
|
|
De voorste montage plaat moest één set gaten NAAR VOREN worden geplaatst, deze plaat plaat raakte de carrosserie op het dak, de achterste montage plaat moest één gat NAAR ACHTEREN worden geplaatst, deze plaat kwam, als de handleiding werd gevolgd, over een plaknaad van de carrosserie mogelijk met dusdanige schade dat het dak wel eens lek gedrukt zou kunnen worden. De middelste plaat was met geen mogelijkheid op de middelste en aangegeven steun plek op de luifel te monteren. |
|
Uiteindelijk is deze middelste plaat 10 centimeter naast de aangegeven steun plek gemonteerd. Later bleek dat de voorste montage plaat ALSNOG het dak raakte met als dak schade als gevolg. Uiteindelijk deze voorste montage plaat weer verwijderd (wat een klus, zelfs het verwijderen van de kit en het schoonmaken). Na een en ander bekeken te hebben heb ik uiteindelijk 4 millimeter van een bepaalde profiel rand weggeslepen met een lamellen schuurschijf. |
|
Tijdens onze vakantie was het nodig om de luifel te
gebruiken, dit na het monteren van twee blokkeer hulpstukjes (wat een
prutsers). Het blijkt dat er een uitvoerige handleiding bij gemaakt moet
worden; De schuifdeur moet dicht als de luifel uitgedraaid wordt.
Vervolgens blijkt de luifel bij het indraaien tegen de carrosserie te
komen. Ook dit moet ik oplossen door een stukje kunststof op het raak
punt van de carrosserie te plakken. OORDEEL: ZEER ONTEVREDEN over deze FIAMMA luifel. |
In ieder geval is de luifel op het dak geplaatst, beter naar mijn zin dan zoals FIAMMA dat voorschrijft met hun simpele handleiding. Door iets beter te kijken en te begrijpen heb ik daar veel schade aan het dak mee kunnen voorkomen. | |
HET DAKLUIK IN DE SLAAPKAMER PLAATSEN |
|
Opnieuw een uitdaging (houdt dat
dan niet op?) het dakluik in het dak in de slaapkamer. Vanzelfsprekend
willen we frisse lucht in de slaapkamer. Dit betekent dat er een raam of
een dakluik moet worden geplaatst. Een raam komt op zo'n vreemde en
verkeerde plek te zitten dat we er meer last van zullen hebben dan gemak
we kiezen daarom voor een dakluik van 28x28 centimeter. |
|
|
|
Dit is opgelost door middel van aluminium strip materiaal van 1 centimeter de profielen van het dak te overbruggen zodat er weer een vlakke ondergrond ontstaat voor het te plaatsen dakluik. Opnieuw een flinke klus. Ook is er een probleem met de diepte of hoogte, maar net zoals je dat wilt noemen. De dekplaat aan de binnenkant van de camper in combinatie met het dakluik zal de plafond diepte nimmer kunnen overbruggen, het dakluik zal in de camper verdiept moeten worden zodat de dekplaat van het dakluik onder het plafond wordt gemonteerd. |
|
|
Dit zorgt weer voor isolatie problemen, tussen de opvulplaten (meubelplaat en plafondplaat) kan geen X-TREM geplakt worden. We lossen dit op door de geïsoleerde wandplaten, zoals die waren aangebracht in de VW Crafter toen we de VW Crafter kochten, te gebruiken tussen het plaatstaal van de bus en hout tussen de dekplaat van het dakluik en de bovenkant van het dakluik. . Dit materiaal is van PVC en bevat een honingraat structuur, en heeft een isolerende eigenschap. Tussen de spanten wordt de camper geïsoleerd met 2 centimeter X-TREM. |
DE STROKEN VOOR HET PLAFOND (ACHTER DEEL) |
|
Na al deze voorbereidingen; monteren luifel, dakluik, montage betimmering boven de achter deuren en het isoleren van het plafondkunnen we eindelijk verder met de betimmering: Het plafond, maar.............. in het plafond wil geen enkele schroef zien! Trouwens dit geldt voor de gehele camper bouw. Ik streef er na om er voor te zorgen dat de schroeven niet zichtbaar worden gemonteerd. Als het echt niet anders kan omdat je er niet bij kan komen dan is het niet anders. |
|
Achter dit plafond deel moeten nog
elektriciteitskabels, voor de 12Volt DC maar ook voor de 230Volt AC
weggewerkt worden. Dat moet dus ook direct gebeuren, je kan er nooit
meer bij. |
|
HET ZIJRAAM AAN DE BESTUURDERS ZIJDE |
|
|
Het is weer een mooie dag om een gat voor het tweede zijraam aan de bestuurders zijde te zagen. Na veel ge-meet kunnen we beginnen met zagen. Ook hier zorgen we er voor dat de hete zaagsplinters zich niet in de lak kunnen vast branden. We plakken de boel weer volledig af. Omdat we ook nu weer alles goed hebben voorbereid kunnen we al snel weer het raam monteren. Als we het raam hebben gemonteerd en als alles waterdicht is begint het te regenen. Kunnen we gelijk testen of het raam waterdicht is. |
|
|
|
|
HET PLAKKEN VAN HET PLAFOND (ACHTER OERWOUD) |
|
We zijn zo ver! We kunnen met het plakken van de 3 millimeter plafond platen beginnen. Ho ho, even nadenken! De standaard maten van een complete plaat is slechts 2.44mtr x 1,22mtr en kan met zijn 1,22mtr de volledige plafond breedte NIET overbruggen. Je krijgt dus een naad in het plafond welke vanzelfsprekend niet zichtbaar, of nagenoeg niet zichtbaar mag zijn. Neen we gebruiken GEEN koppelprofiel bij deze naad, wel wordt een koppelprofiel gebruikt voor de aanzetting van de twee (complete) plafondplaten in de lengte. Omdat het koppelprofiel erg grof is valt het juist meer op dan dat je de platen stijf naast elkaar op het plafond lijmt. Bij de vorige camper heb ik de naad zo kunnen regelen dat de naad van de aanzetting van het kleine deel van de plafondplaten onder de montage van een bovenkastje plaats. Dit betekent dat de naad van de plaat aanzetting niet meer zichtbaar is. Helaas is dit niet mogelijk in het achterste deel van de camper. Door de breedte van het bed achter in de camper van 1,40mtr wordt de naad van de plaat aanzettingen ALTIJD zichtbaar. Dus we moeten een keus maken waar de naad in het plafond komt. We besluiten om de naad aan de RECHTER kant van het plafond te laten uitkomen. Waarom, deze kant niet niet onmiddellijk in het zicht. |
|
|
|
Foto hier links boven: Het plakken van de grote plafond plaat. |
Foto hier rechts boven: Het plakken van de kleine strook plafond plaat. |
HET PLAKKEN VAN DE ZIJWANDEN (RECHTS) |
|
We kunnen nu weer verder met de
zijwanden. Wij hebben besloten; daar waar GEEN wandplaat hoeft doen we
ook geen wandplaat, dit scheelt gewicht inherent aan wegenbelasting dus
geld. |
|
Bij het monteren van de dakluiken op het dak heb ik al gebruik gemaakt van het kunststof honingraat isolatie materiaal waar mee deze VW Crafter was bekleed. We besluiten om een stuk van dit isolatie materiaal achter de wandplaten te plakken. Met een beetje kan dat zodanig geplakt worden dat het ook aan een deel van het montage hout geplakt kan worden. Immers het honingraat kunststof materiaal wilde niet plakken. Op de foto is de lat te zien welke is gebruikt om de wandplaat aan het de carrosserie te plakken. Deze wandplaat is net zo lang als het tweepersoons bed wordt. Vervolgens wordt de wandplaat tussen aan de balk van de carrosserie en de delen van de meubelplaat, voor de montage van het tweepersoons bed geklemd. In deze meubelplaat zijn uitsparingen voor de leggers van het bed uitgezaagd. Op deze leggers worden de lattenbodems van het bed gelegd. Voor het complete bed moeten we nu naar de overkant (links) om daar de wand en de steun plaatsen voor de leggers van het bed te monteren. Maar daarvoor moet er nog heel veel andere dingen geregeld worden. |
|
BUITEN AANSLUITING 230Volt AC |
|
Voordat de linker zijwand kan
worden geplakt moet er eerst een buiten aansluiting worden gemaakt aan
de linker buitenkant van de nieuwe camper. We hebben gekozen om die ver
naar achteren te plaatsen vanwege de toegang als we de camper thuis aan
de spanning aansluiten. |
|
|
|
HET PLAKKEN VAN DE ZIJWANDEN (LINKS) |
|
We plakken de linker zijwand op dezelfde manier als
de rechter zijwand, wel laten we het isolerende honingraat kunststof
achterwege. Ook nu weer ondersteunen we het lijmen van deze zijwand door
deze metten latten tegen de carrosserie aan te drukken. |
Tegen deze wand komt over de gehele lengte van het bed een kast voor de kleding als we met de camper op pad gaan. Het tussenwandje van de kledingkast is al geplaatst. Nu moeten we eerst met de schoonwatertank en de boiler aan de gang. |
DE SCHOONWATER TANK |
|
We willen in deze camper een schoonwatertank plaatsen. Te meer daar wij een ook douche in de camper gaan inbouwen. Voordat wij de gehele kastenwand gaan monteren gaan we eerst met deze tank aan de gang.Het is de bedoeling dat deze achteraan in de camper wordt geplaatst. De vulopening van de schoonwatertank komt winnen in de camper, bereikbaar via de linker achterdeur. Ook willen we een indicatie van de vulling van de schoonwatertank op het deurtje van het elektronica paneel hebben. Deze schoonwatertank heeft een capaciteit van 75 liter. Het water wordt met een flinke dompelpomp uit de tank gepompt naar de verschillende verbuikers punten. | |
DE TRUMA BOILER |
|
Om sneller de beschikking te
hebben over warm water bouwen we ook een kleine Truma Boiler in. Deze
Truma boiler werkt alleen op 230Volt AC hetgeen betekent dat we alleen
warm water hebben als we aan de "paal" (walspanning) staan. Praktisch
staan we meestal op een camping waar we veelal gebruik maken van de
stroom voorziening (230Volt AC). |
|
BOUWEN BED ZIJKAST |
|
Nu alle voorbereidingen zijn
gemaakt kunnen we weer verder met de betimmering van de bed zijkast
waarop de steunen van het tweepersoons bed op worden gemonteerd. In deze
camper ga ik zo weinig mogelijk balk materiaal gebruiken.
Tenslotte, hout is gewicht, ............. |
|
|
|
|
|
TIJDELIJKE INBOUW VAN DE KOELKAST EN STROOM 12Volt DC |
|
De vakantie komt snel dichterbij. Nu we het bed kunnen gebruiken en de ruimte onder het bed als berg ruimte kunnen benutten gaan we de resterende tijd gebruiken om de koelkast te plaatsen. Ook moet er een klein beetje elektriciteit aangesloten worden. |
|
|
|
WE HEBBEN NU EINDELIJK VAKANTIE! |
|
DE VAKANTIE - 12 SEPTEMBER t/m 12 OKTOBER 2014 |
|
We zijn u zo ver gevorderd dat we op vakantie kunnen
gaan met een "bus" lees onze nieuwe camper die nog verre van gereed is.
Wel gaan we gewoon een trip maken met deze nieuwe camper. Het is gelijk
een goede test voor de auto en om te kijken of we nog een en ander in
onze bouwplannen aan moeten passen. (Ja dus blijkt later) |
|
|
|
De vakantie was snel voorbij, voor ons doen en
achteraf ook: TE KORT. We zijn donderdag |
|
VERWARMING: EBERSPÄCHER D4 STANDKACHEL |
|
Er ontbreken nog enige onderdelen
om verder te kunnen bouwen, een van de belangrijkste onderdelen is de
kachel. Ook nu weer kiezen we voor een standkachel op dieselolie, de
dieselolie welke direct uit de voertuig tank wordt betrokken. We hebben
afgelopen vakantie weer gezien wat voor een tour het is om gas in een
ander land te kopen. |
|
![]() |
![]() |
Het bepalen van de plaats voor de standkachel. In de vorige camper hadden we de standkachel achterin in de laadruimte geplaatst. Een mooie plek maar niet echt de beste plek. In de nieuwe camper willen we deze standkachel in de bank van het dinet plaatsen. Daar moet natuurlijk wel de ruimte voor zijn. Dit heeft alles te maken met de inbouw van de camper maar ook de onderzijde van de camper. De standkachel moet op een plaats komen dat er geen gevaar is voor diverse zaken. Daarbij moet een uitlaat naar de zijkant van de camper gemonteerd worden en het brandstof pompje moet op een goede plek komen zodat deze later op de brandstoftank van de camper aangesloten kan worden. Gelukkig hebben we de camper zodanig ingebouwd dat er een goede maar wel een "krappe" plek voor de standkachel is over gebleven. De Standkachel wordt direct tegen de scheidingswand van het toilet en de bank van het dinet gemonteerd. Dit betekent dat EERST het gat voor de standkachel door de vloer gezaagd moet worden VOORDAT de genoemde wand wordt geplaatst. Het is anders niet meer mogelijk om ca. 5mm van de wand het gat in de bodem te zagen. |
|
|
|
Omdat de standaard montage plaat voor deze standkachel niet direct geschikt is voor deze vloermontage moet deze aangepast worden. Ten eerste is deze montage plaat te groot (in de breedte) dus er moet van beide kanten enkele centimeters van worden afgeknipt. Vervolgens lukt het nu niet om de kachel zonder meer op deze montage plaat te monteren als deze op de vloer gemonteerd wordt. Het is de bedoeling dat een en ander waterdicht wordt gemonteerd aan de onderzijde (bodem vloer) van de camper. Ik las aan deze montage plaat normaal gesproken omgebogen zij kanten. In dit geval pas ik de montage plaat zodanig aan dat deze van onderaf door het reeds gezaagde gat in de vloer bodem van de camper past. Ik zorg met het lassen van de zijkanten aan deze montage plaat er voor dat de hoogte van de zijkanten net wat hoger is dan de totale vloer bodem dikte. De montage plaat en daarmee de standkachel komen dan net boven de vloer uit in de camper. |
|
|
|
BOUWEN TOILET RUIMTE |
|
We kunnen nu weer verder met het bouwen van de toilet ruimte. Ook nu weer passen en meten, dit om de platen van de voorwand van het toilet en de rugleuning van het dinet er zo strak en zo recht mogelijk in te kunnen plaatsen. |
|
|
|
|
Ook nu hebben we weer een schuine kant aan de rugleuning van de bank van het dinet gemaakt, nu zodanig dat we geen scheve hoeken meer aan de kussens hoeven maken. We hebben dit keer geen cassette luikje aan de buitenkant van de camper gemonteerd. De cassette van het toilet verwijderen we binnen in de camper. In het toilet zorgen we dit keer wel voor een douche mogelijkheid. Waarschijnlijk zullen we de douche nimmer gebruiken. Nu is het wel zo als we een douche nodig hebben is er wel de mogelijkheid om te douchen. |
LEIDINGEN AANLEGGEN NAAR DE OVERKANT |
|
We ontkomen er niet aan om diverse leidingen voor elektriciteit, water (warm en koud) en een afvoer van de douche naar de overkant, lees de rechter zijde van de camper te brengen. Omdat we niet door de bodem en vloer van de camper willen boren of zagen moeten deze leidingen over de vloer naar de rechterzijde van de camper worden gebracht via een "kabelgoot". We hebben gekozen voor een dikke afvoerleiding van de douche gelukkig blijft de kabelgoot over de vloer slechts 3½ centimeter hoog. |
|
BOUWEN PORTAAL KAST |
|
Het beestje moet een naam hebben;
We hebben vanwege de combinatie met de andere hobby, het klassieke
motorrijden, een extra ruimte gecreëerd direct aan het voeteneinde van
het bed en de overgang naar de camper leefruimte. Deze extra ruimte,
portaal, is nodig omdat de motorfiets die we eventueel mee willen nemen
langer is dan het bed dus er is extra lengte ruimte benodigd. Dit
betekende dat de portaal kast niet te diep gebouwd kon worden. Deze
portaal kast bedekt de aanwezige wielkast. We hebben de kast voorzien
van een tweetal deurtjes en meerdere legplanken. |
|
Foto boven: Het tussenschot(-je)
tussen het bed en het keukenblok. |
|
BOUWEN AANRECHTBLOK |
|
Omdat we niet minder willen dan in de vorige camper willen we ook nu weer een drie-pits gasstel inbouwen, omdat we in deze nieuwe camper iets krapper zitten met de loopruimte tussen het aanrecht en de toilet ruimte zijn we genoodzaakt om een iets kleinere spoelbak te monteren. We hebben ook gedacht aan een COMBI gasstel met een geïntegreerde spoelbak. Jammer genoeg konden we niet een dergelijke combinatie vinden waarbij het gasstel op de goede plek zat, RECHTS dus. |
|
|
|
|
|
In het keukenblok willen we (een ervaring rijker) twee grote en diepe
lades monteren, een kleinere besteklade en een kaste met een deurtje.
De resterende ruimte zal worden gebruikt voor de gasfles. De gasfles is
te benaderen en te bedienen via het deurtje bij de schuifdeur van de
camper. De verschillende gecreëerde ruimtes krijgen weer hun eigen
functie. |
|
|
|
Ook het aanrechtblad is passen en
meten. Er moeten een tweetal gaten en randen gezaagd worden. Omdat we
slechts één aanrechtplaat hebben meegenomen welke flink prijzig was kun
je je niet verzagen. Het moet in één keer goed! Dit betekent eerst maar
een malletje maken van een stuk hardboard, opnieuw passen en meten en
tenslotte de vorm van het aanrechtblad overnemen op het definitieve
aanrechtblad. Geduld is hierbij een schone zaak. Uiteindelijk kunnen het
gasstel en de spoelbak gemonteerd worden. |
|
|
|
BOUWEN DINET EN VERHOGEN DINET VLOER |
|
Ook nu weer willen we een ruim dinet met een ruime en grote tafel. Daarbij moet het dinet samen met de tafel en de beide voorstoelen omgebouwd kunnen worden tot een ruim twee persoons bed. Een ander aandachtspunt is dat we er rekening mee moeten houden dat we voldoende loop oppervlakte houden omdat we het aanrechtblok direct nabij het dinet breder hebben gemaakt in vergelijk met de vorige camper. Dit betekent dus dat de bank van het dinet smaller moet worden. De totale breedte van de dinet bank is nu 86 centimeter en kan met een eenvoudige handeling, een |
|
uitschuifbare bank verbreding, met 30 centimeter verbreed worden. Vanzelfsprekend moet voor het zitvlak een plankje en een kussen worden toegevoegd. | |
|
|
|
Omdat de voorstoelen van de VW
Crafter bij het dinet gedraaid kunnen worden moet de vloer bij het dinet
met tien centimeter worden verhoogd. De voorstoelen met hun
draaiplateaus zijn dusdanig hoog dat je zelfs met lange benen niet bij
de oorspronkelijke vloer kan komen. Dit zit erg oncomfortabel. |
ELEKTRICITEIT |
|
Tijdens het bouwen moesten de verschillende plekken voor stroom worden bepaald. In principe werkt de verlichting en de koelkast op de 12Volt DC. Dit vanwege de mogelijkheid om niet afhankelijk te hoeven zijn van de walspanning de 230 Volt AC. Wel zijn op verschillende plekken stopcontacten (WCD) gemonteerd. In de camper hebben we er voor gezorgd dat elke gebruiker zijn eigen spannings voorziening heeft/krijgt. Daarbij zorgen wij er voor dat elke draad voor een gebruiker in een flexibele elektriciteits buis wordt gelegd. Als er een kabelbreuk ontstaat in de bedrading naar een verbruiker kan op een simpele manier de kabel worden vervangen door een nieuwe. Daarnaast worden de kabels (zeker nodig voor de dikke 10mm² accu spanning aansluitingen) beschermd tegen beschadiging het zogenaamde "chafing". Alle kabels cq. bedrading gaan naar een centraal punt in de camper waar we het elektronica paneel gaan monteren. |
|
|
|
|
|
12 november 2014: RDW OMKEURING NAAR KAMPEERAUTO |
|
We hebben de afgelopen tijd hard
gewerkt om de "bus" CAMPER KEURING gereed te krijgen. De streef datum
was 01 november 2014, helaas hebben we door omstandigheden deze datum
niet kunnen halen. Uiteindelijk konden we een afspraak maken bij de RDW
voor de omkeuring naar KAMPEERAUTO. De keuring was snel
uitgevoerd, daarna volgt de weging. We hadden het totale gewicht
redelijk ingeschat. Aan de hand van dat gewicht zullen we uiteindelijk
de houderschaps belasting weer moeten betalen, vanzelfsprekend volgens
het kampeerauto tarief. |
|
15 november 2014: KENTEKEN ONTVANGEN |
|
Zaterdag 15 november 2014
eindelijk het nieuwe kenteken via de post ontvangen. Het nieuwe kenteken
doet de camper zijn eer aan. XXL in het midden. |
|
![]() |
|
1 december 2014: WINTER STOP: CAMPER IN DE STALLING |
|
Het camper seizoen is voorlopig
afgelopen. Zo ook het bouwen, het is te koud om buiten de camper verder
af te bouwen. We hebben nog een aantal zaken ingebouwd maar als je een
aantal uurtjes buiten bent geweest is het gewoon te koud om wat te doen.
|
|
IN DE TUSSENTIJD VOORBEREIDENDE WERKZAAMHEDEN |
|
De winter stop betekent niet dat we stil blijven zitten, er zijn genoeg voorbereidende werkzaamheden. Zo willen we de de deuren (-tjes) nog behandelen. Tevens kunnen we beginnen met enige elektronica werkzaamheden. Daarnaast gaan we gewoon door met het verzamelen van spullen voor het verder bouwen van deze schitterende camper. |
|
ELEKTRONICA PANEEL FRONTPLAAT GEBOUWD |
|
Gedurende de kerstdagen had ik een
aantal dagen vrij, welke we natuurlijk hebben benut voor een aantal
elektronica werkzaamheden. Gewoonlijk begin ik eerst altijd met het
ontwerpen van een goed schema. Daarna wordt het schema grondig
gecontroleerd zodat er vervolgens een print ontwerp gemaakt kan worden.
Het is namelijk ook nu weer nodig om enkele zaken aan te passen en te
regelen waarvoor geen kant en klare oplossing voor is gemaakt. Dit
betekent dat je dan zelf aan de slag moet gaan met de elektronica. |
|
Om een passende frontplaat te
maken is het nodig om eerst een goed ontwerp te maken. Daarbij is het
handig om alle benodigde onderdelen bij de hand te hebben vanwege de
maten. Vanzelfsprekend wordt het ontwerp van de frontplaat op de
computer getekend. (dit is geen PC of MAC) De aangegeven computers
kunnen nog steeds niets goed doen v.w.b. het grafische deel. Voor de
elektronica hobby, schema tekenen en printplaat ontwerpen gebruik ik nog
steeds de geweldige ATARI ST. Voor het tekenen van bouwtekeningen, zoals
deze frontplaat, gebruik ik het programma MEGAPAINT op de ATARI
ST. |
|
|
|
Als alle schema's compleet zijn en tot een overzichtelijk geheel zijn samen gebracht zal ik dat via deze site weer publiceren zodat een ieder er weer gebruik van kan maken als dat nodig is. |
|
NIEUWE BESTUURDERSSTOEL GEHAALD |
|
Tijdens de afgelopen vakantie hebben we v.w.b. de stoelen in de cabine van de VW Crafter enkele tekortkomingen geconstateerd. Vanzelfsprekend hadden we hier al eerder bij stilgestaan omdat de stoelen in de vorige camper waren aangepast en verstel baar waren. Aan de bestuurdersstoel ontbreekt de rechter armleuning, onder het rijden is het leunen op de armleuning iets prettiger. Daarnaast heeft de passagier stoel geen enkele verstel mogelijkheid aan de stoel. Voor de passagier betekent dit zeer oncomfortabel zitten onderweg. Bij lange ritten heeft dit zeker enkele problemen voor de passagier opgeleverd. Zaak om in ieder geval de passagier stoel te vervangen door een die verstelbaar is en de bestuurder stoel voorzien van in ieder geval een rechter armleuning. Het was ook mogelijk om het anders te regelen; een nette en goede bestuurders stoel aanschaffen waar reeds een armleuning aan was gemonteerd. Dus in dit geval wordt de bestuurders stoel gewisseld en op de plek van de huidige passagier stoel wordt de overgebleven bestuurdersstoel geplaatst. Door de stoelen op deze manier te wisselen heeft nu ook de passagier stoel meerdere verstel mogelijkheden. De lange ritten voor de passagier zullen zeker comfortabeler zijn. |
|
Het was ook mogelijk om het anders
te regelen; een nette en goede bestuurders stoel aanschaffen waar reeds
een armleuning aan was gemonteerd. Dus in dit geval wordt de bestuurders
stoel gewisseld en op de plek van de huidige passagier stoel wordt de
overgebleven bestuurdersstoel geplaatst. Door de stoelen op deze manier
te wisselen heeft nu ook de passagier stoel meerdere verstel
mogelijkheden. De lange ritten voor de passagier zullen zeker
comfortabeler zijn. |
|
CAMPER DEURTJES BEWERKEN |
|
We hebben ditmaal geen kastdeur strip randen gebruikt. We wilden de afwerking van de kast deurtjes anders gaan doen. In deze camper wilden we de deurtjes VOOR de kastwanden plaatsen, dus de deurtjes liggen er bovenop. Dit is, naar later blijkt iets meer werk, maar is toch beduidend mooier en netter dan met de kastdeur strip rand. Natuurlijk is er wel een uitdaging, de "kopse kanten" van de kast deurtjes moeten worden afgewerkt. Daarnaast wilden we aan de slot zijde zorgen voor wat contrast. We hebben dit contrast geregeld met een gelakt hardhouten raam glas lat. En dit maakt het geheel net even "af". |
|
Zoals aangegeven is het behandelen
van de kastdeurtjes wel flink wat meer werk maar het resultaat is er ook
naar. |
|
|
|
UPDATE 12 augustus 2016 |
|
Door het ontbreken van de benodigde tijd, we zijn volop aan het genieten van onze heerlijke camper, ben ik er niet aan toegekomen om de site bij te werken. Tenslotte is er weer veel gebeurd in de bouw. |
|
STANDKACHEL EBERSPÄCHER D4 (12Volt 400Watt) |
|
De inbouw van de standkachel heeft
iets meer voeten in aarde dan gedacht. Voordat de tussenwand van het
toilet en het dinet is ingebouwd is wel de inbouw flens in de boden in
de bank van het dinet gemonteerd. Nu hoeft alleen de standkachel er maar
opgezet te worden en de leidingen te worden aangelegd. |
|
BOVENKASTJES EN GROTE BEDKAST |
|
Voor de keuring zijn de bovenkastjes boven de keuken en de het dinet nog niet gemonteerd. Vanzelfsprekend hebben we deze kastruimte nodig voor het bergen van diverse spulletjes. |
|
|
|
De foto's hierboven en hiernaast
tonen de gemonteerde kastjes. De kastjes worden stevig aan diverse
voorbereide montage plekken geschroefd. Alles moet goed vast zitten, er
mag niets gaan rammelen tijdens het rijden. De deurtjes worden
vanzelfsprekend naderhand gemonteerd. Op de foto's zijn de deurtjes van
de bovenkastjes nog niet geheel af, het sierlatje aan de de slotkant is
nog niet aan het deurtje gelijmd. |
|
|
|
Omdat we de ruimte nodig hebben is een flinke kast
onder het vaste bed achterin geplaatst. Het meeste gewicht zal direct
ter hoogte van de achteras op de bodem rusten. Deze kast zal
voornamelijk voor proviand worden gebruikt. De grote bedkast is geplaatst, we hebben daarmee een flinke grote en extra ruimte gecreëerd. Kast deur is nog niet geplaatst. |
|
AANSLUITINGEN WATER TOEVOER EN WATER AFVOER |
|
Vanzelfsprekend moet de schoonwater voorziening en de vuilmater voorziening ook geregeld worden. Met het plaatsen van de bedwand hebben we de meeste water voorzieningen, zoals de schoonwatertank, boiler en de diverse benodigde leidingen, al geregeld. Als laatste voor het gebruik en verbruik van het water moet zowel het schoonwater worden aangesloten maar ook de vuilwater afvoer moet geregeld worden. We hebben daarbij twee afvoeren te plaatsen, de afvoer van de afwasbak, de kookplaat en de douche afvoer. Ik heb hier gebruik gemaakt van de flexibele afvoerbuis die naar achteren onder de camper wordt gebracht. |
|
|
Daar waar de vuilwatertank op een handige plaats, dus met de tapafvoer direct ACHTER AAN de camper. Achteraan aan de camper omdat er plekken zijn waar je heel slecht of alleen maar achteruit de losplaats kunt bereiken. |
BEKLEDEN VAN DE DOUCHE EN MONTEREN DOUCHE KRAAN |
|
Omdat de douche een natte ruimte
is moeten daarvoor wel maatregelen genomen worden. We besluiten om de
drie wanden, niet zijnde de douche buitenwand want die is al bekleed met
een plastic laag, te bekleden met vloervinyl. De uitdaging was nog wel
even ; waarmee kunnen/moeten we dit aan de muren plakken. Als enige
uitkomst was dat natuurlijk weer de witte SIKAFLEX 221, deze blijft lang
genoeg zacht om de gehele muur met een lijmkammetje in te smeren en
vervolgens het vloervinyl op de wand te plakken. Vanzelfsprekend moet
het vloervinyl goed aangedrukt of aangewreven worden. De hoeken worden
vervolgens netjes afgekit met sanitair kit. |
|
|
|
|
|
|
|
ELEKTRICITEIT AFBOUW EN VERLICHTING |
|
|
BEDVERLICHTING: |
|
|
ELEKTRICITEIT AFBOUW EN VERLICHTING |
|
ELEKTROPANEEL: |
|
|
|
Foto's hierboven; het electronica
paneel nog niet volledig aangesloten, vele kabels zijn nog niet
verbonden. |
|
|
|
|
|
ZONNEPANEEL |
|
Voor het eerst hebben we een zonnepaneel gemonteerd. Ik hoop zo weer meer ervaring te krijgen hoe een en ander functioneert en welk voordeel we ervan zullen hebben. Wij hebben een zonnepaneel van 100watt, 17,2Volt en 5,5Ampere. |
|
|
De eerste uitdaging was; hoe
plakken we dat vast op het dak; Met de juiste lijmkit, de oppervlakten
opruwen en vervolgens goed schoon en vetvrij maken. |
|
|
ISOLEREN ACHTERDEUREN |
|
Omdat wij ook veel in de koudere periodes kamperen met de camper willen we ook de achter deuren goed isoleren en gelijktijdig de achterdeuren netjes afwerken. Vanzelfsprekend willen we ook hier geen schroeven zien. Na lang nadenken hebben we toch wel een definitieve oplossing gevonden door eerst een raamwerk op de deuren te lijmen en schroeven vervolgens isoleren en daarna bedekken met de mooie wandplaat die we overal in de camper hebben verwerkt. |
|
|
|
|
|
EINDE |
|
De camper op basis van de
Volkswagen Crafter 35 TDI L4H2 80kW is nu zo goed als gereed. We hebben
weer genoten van de bouw en het uitzoeken van alle zaken die we wilden
inbouwen. Nu komt het andere genot: MET DEZE CAMPER OP PAD.
Inmiddels hebben we al weer meerdere trips met de camper gemaakt. |
|
SITE UPDATE 12 augustus 2016 |