VOLKSWAGEN CRAFTER JACHT
 september 2013 en oktober 2013

 

INLEIDING

Het is weer zover, het begint weer te kriebelen.......................

We willen weer een nieuwe camper bouwen.
Dan is het alleen zaak om een fatsoenlijke bus of iets anders te vinden. Vanzelfsprekend moest het wel weer een Volkswagen bus worden.
Je hebt dan maar twee keuzes:
1:) De Volkswagen Transporter, zeker onze favoriete bus maar voor onze doeleinden als camper aan de te kleine kant. Dit is het voertuig waar we niet naar op zoek gaan!
2:) De Volkswagen Crafter, wel heb je in de Volkswagen Crafters meerdere type keuzes.
De LENGTE van de VW Crafters:
L=lengte / H=Hoogte, de cijfers geven aan welke lengte en hoogte.
- L1H1, L1H2,
een gewoon bus modelletje, erg klein, wielbasis 3250mm (KWB)
- L2H1, L2H2, L2H3,
een iets langer model, iets groter, wielbasis 3250mm / 3665mm (KWB)/MLWB
- L3H2, L3H3, Een van de grootste en langste modellen, uitermate geschikt voor het bouwen van een nieuwe camper, wielbasis 4325mm, totale lengte van dit voertuig 6940mm
- L4H2, L4H3, Het grootste en langste model, eveneens uitermate geschikt voor het bouwen van een nieuwe camper, wielbasis 4325mm, totale lengte 7350mm.
De MOTOREN van de Volkswagen Crafter:
- 2461cc, 5 cilinder (types van 2006 t/m 2011), met een viertal vermogens:
1:) 65kW, 88PK, motor met veel te weinig vermogen. (niet aan te bevelen) (TDI)
2:) 80kW, 109PK, komt in de buurt, onze VW LT 35TDI heeft deze tenslotte ook. (TDI)
3:) 100kW, 136PK, voor onze toepassingen uitermate geschikt, de motor heeft voldoende vermogen voor de ritten in de bergen. (TDI)
4:) 120kW, 163PK, voor onze toepassingen uitermate geschikt, de motor heeft voldoende vermogen voor de ritten in de bergen. (TDI)
- 2000cc, 4 cilinder (types van 2012 t/m heden)
Bij deze 2liter motor heb ik zelf het idee dat deze flink op zijn tenen moet lopen om het totale gewicht van de bus te kunnen verplaatsten.
We gaan door deze omstandigheden en het BPM verhaal niet naar deze voertuigen op zoek.

Het gewicht:
Belangrijk is het gewicht van de camper, als basis (lege bestelauto) moet deze al laag in het gewicht zijn. Bij de VW LT 35TDI MAXI is in totaal 640kg extra ingebouwd.
De Volkswagen Crafter L4 heeft als leeg basis gewicht ca. 2199kg. We moeten hierbij zorgen dat het totale laadvermogen zo groot mogelijk moet blijven. We willen dan zeker een bestelauto aanschaffen die de Technische Maximale Massa heeft van 3500kg.
Rekensommetje: 3500kg - 2199kg = 1300kg.
Dit betekent dat na het inbouwen van het interieur, er van uitgaande dat er wederom 640kg wordt ingebouwd er uiteindelijk 1300kg - 640kg = 660kg overblijft voor de toekomstige lading.

Wegenbelasting:
Daarnaast is het totale gewicht van het voertuig natuurlijk bepalend voor de te betalen wegenbelasting, natuurlijk als camper ingericht wel het zogenaamde kwarttarief, (campertarief).

VOLKSWAGEN CRAFTER L4H2 (L4H3)

Onze voorkeur gaat uit naar de langste Volkswagen Crafter, L4H2 of L4H3, de hoogte is niet echt belangrijk, wel is de H3 extra hoog zodat ook ik eindelijk eens een keer in een camper rechtop kan gaan staan.
Als het een Volkswagen Crafter L4 wordt dat is het de bedoeling om de camper zo in te richten dat de motorfiets achterin kan worden gezet.

Hieronder en naast een voorbeeld van de Volkswagen Crafter L4H2.

ALTERNATIEF: VOLKSWAGEN CRAFTER L3H2 (L3H3)

Altijd zorgen voor een alternatief!
We hebben gemerkt dat het aanbod van de Volkswagen Crafters L4 erg schaars is. Na het vinden van een schitterende inbouw in een Volkswagen Crafter L3H2 op het internet hebben we een mogelijke alternatief gevonden als we niet slagen voor een Volkswagen Crafter L4. Van deze Volkswagen Crafter L3H2 is de laadvloer 50cm korter als de L4. Voor een camper is dit natuurlijk heel veel.
Het toeval wil dat deze rode Volkswagen Crafter eveneens naar Camper wordt omgebouwd. (2007, 3200kg?)

INBOUW VOORBEELD: VOLKSWAGEN CRAFTER L3H2 (L3H3)

Bij camper bouwer Alena in Regensburg, Duitsland vonden we een schitterende inbouw voor de bovenstaande Volkswagen Crafter L3H2. Dusdanig ingebouwd dat wij zoiets hadden, perfect ook uitstekend geschikt zoals wij dat graag zouden willen hebben. We laten daarbij het idee om de motorfiets IN de camper mee te nemen varen. Vanwege de verminderde ruimte in deze bestelbus is dit niet mogelijk. Vanzelfsprekend gaan we er wel ons eigen tintje aangeven door een aantal zaken te wijzigen.
Met dank aan Alema GmbH.

HET CAMPER EN HET BPM VERHAAL

Als je een camper wilt gaan bouwen zal deze moeten voldoen aan een aantal eisen.
Dit zijn de MINIMALE camper eisen die de RDW aan een camper stelt, met daarbij de eisen die de belastingdienst aan het voertuig stelt waarvan een camper wordt gebouwd. Voor de belastingdienst, lees douane, is het noodzakelijk dat er een denkbeeldig blok, het FISCALE BLOK, dat moet voldoen aan bepaalde maten in het voertuig de bedrijfswagen moet passen. Als dit blok in het voertuig past waarvan je de camper wilt gaan bouwen is er geen probleem voor de belastingdienst of de douane als je de camper daar ter goedkeuring aanbied.
Even voor de goede orde, het fiscale blok past niet in een Volkswagen Sharan, of de Ford Galaxy.

Het BPM verhaal; Het voertuig, de bedrijfswagen, of de bus waarvan je een camper gaat bouwen, is VOORLOPIG BPM vrij, als het voertuig ouder is dan VIJF JAAR! Als je een camper van gaat bouwen van deze bedrijfswagen, is het verstandig nadat de camper gereed is deze om te laten keuren naar CAMPER, je komt dan namelijk, als de camper voldoet aan de eisen, in aanmerking voor het zogenaamde kwarttarief voor de wegenbelasting.
Als particulier betaal je de normale wegenbelasting als zijnde een personenauto met een extreem hoog gewicht. Als je deze bedrijfswagen laat omkeuren naar een camper betekent dit dat je dan ALSNOG een restant BPM af moet dragen! Het restant BPM bedrag wordt berekend aan de hand van een forfaitaire BPM berekenings tabel.

Alle eisen en regels vindt je bij de belastingdienst.

Ondertussen, medio 2013, is de regeling voor een service wagen met personen leefruimte of een paarden wagen met personen leefruimte opgeheven. (Voertuig met grote laadruimte waarvan deze laadruimte maximaal de helft is omgebouwd naar personen leefruimte, en de rest als laadruimte in stand is gehouden)

1) VOLKSWAGEN CRAFTER JACHT SEPTEMBER 2013

VOLKSWAGEN CRAFTER L4H3 / 44500km / 80kW / bj 12/2009 / rood / wit dak

Na een aantal weken zoektocht waarbij ik onderstaande Volkswagen Crafter in Duitsland al eens had zien staan kom ik opnieuw terecht bij deze VW Crafter waarvan ik opmerk dat deze 1000Euro in prijs is gezakt.
Voertuig staat er vanaf eind juli 2013
Start prijs van deze VW Crafter:
Eerste prijs daling (11 september 2013)
Tweede prijs daling (01 oktober 2013)

14985,00Euro
13985,00Euro
12985,00Euro
We besluiten om deze VW Crafter te gaan bekijken, helaas niet echt in de buurt maar met de camper maken we er een leuk tripje van.
We nemen, in de week voor het weekend van onze VW Bus Club treffen, extra verlof op en gaan op woensdag ochtend vroeg 06.0uur, op 11 september 2013, naar Werneck, in de buurt van Schweinfurt, in Duitsland, op pad. We hebben de dag te voor de garage aldaar opgebeld dat we rond 14.00uur daar zullen aankomen.
Na een lange maar best een lekkere rit komen we aan bij de garage waar deze VW Crafter staat. We zien de VW Crafter al staan. Vanzelfsprekend melden wij ons eerst even en vragen wij om de sleutel van deze VW Crafter.
Als we naar de VW Crafter toe lopen hebben we allebei zo iets van, wat een schitterende auto, precies wat we zoeken. HELAAS,......... zoal al gauw blijkt!
We bekijken de VW Crafter, die van een keuken bedrijf is geweest, en zien vele bulten aan de zijkanten, de bulten die te wijten is aan het ontbreken van enige betimmering aan de binnenkant van deze VW Crafter.
 

Op de rechter zijkant vinden we een vijftal bulten, waarvan er een aantal flinke met roest.
Op de linker zijkant vinden een flink aantal bulten en streep bulten eveneens met een aantal flinke roest bulten, waarbij wij na het tellen van de bulten tenslotte bij het getal 20 maar stoppen.
DOODZONDE van zo'n mooie Volkswagen Crafter.
Neen, deze VW Crafter laten we maar staan, het kost klauwen met geld om deze VW Crafter weer strak te laten maken, achteraf blijkt dat de schade herstellers hier niet eens aan willen beginnen tenzij er complete zijpanelen worden vervangen.
Praktisch gezien is deze Volkswagen Crafter TOTAL LOSS.

TELEURGESTELD MAAR ERVARING RIJKER

ERG JAMMER DUS, we zijn voor niets gekomen. Vervelend genoeg heeft de garage houder ons niet hierover geïnformeerd, dan hadden we ons deze rit zeker kunnen besparen.
Het was wel duidelijk geweest, als deze VW Crafter er fatsoenlijk uit had gezien hadden we deze zeker niet laten staan.

ERVARING RIJKER: JA,
- Laat het voertuig maar staan als er geen betimmering op de wanden zit.
- Plan volgende keer extra bezoeken in voor andere voertuigen die in de buurt staan.

KARLSTADT: CAMPING KARLSTADT AM MAIN

Na nog enkele boodschappen gedaan te hebben in de buurt gaan we verder naar de camping.
We hebben eerder gestaan op de camping in Karlstadt, Camping Karlstadt am Main. Je kan hier heerlijke frieten eten uit de kiosk. Nabij de kiosk is het heerlijke zwembad. Helaas is het te koud buiten om nog even te gaan zwemmen. De camping is direct gelegen aan de rivier de Main.
's Avonds na het eten gaan we nog even het stadje in. We moeten ons na deze teleurstelling toch nog even ontspannen. Het dorpje is schitterend de oude gekleurde vakwerkhuizen zijn erg mooi.
   

2) VOLKSWAGEN CRAFTER JACHT OKTOBER 2013

We gaan begin oktober 2013 nogmaals een lang weekend op pad om Volkswagen Crafters te gaan bekijken in Duitsland. We hebben het nu wat beter uitgekiend, we hebben nu meerdere Volkswagen Crafters op de route die we gaan rijden opgezocht. Op deze reis zijn er geen Volkswagen Crafters L4 bij.
We hebben nu drie nachten te overbruggen, we gaan daarbij langs onze vrienden in Bremen waar we de eerste nacht zullen blijven staan. De beide andere overnachtingen zien we wel. Dat is het gemak van de camper.

VOLKSWAGEN CRAFTER L3H2 / 96000km / 100kW / bj 12/2008 / wit

Rahstede/Wahnbek: Autohandelaar.
Hier staat een Volkswagen Crafter L3H2 die we willen bekijken.
Opnieuw ontdekken we: de foto's bij de advertentie zien er mooier uit dan de bestelauto's in werkelijkheid zijn. Deze Crafter heeft zo veel schade en veel roest op de rechter zijkant en op de achterdeuren dat wij deze maar laten staan. Voor het opknappen van deze Crafter moet er weer veel geld worden geïnvesteerd. Deze Crafter laten we maar staan voor wat het is.
Zeker als de prijs naar nu blijkt aan de hoge kant is. Inclusief MwSt 15800,00Euro.

VOLKSWAGEN CRAFTER L3H2 / 120000km / 100kW / bj 09-2009 / wit

Rotenburg ob der Wümme: Bedrijfsauto handelaar
Ook hier had ik een Volkswagen Crafter zien staan. Wel met iets meer kilometers op de teller, 120000km, maar wel van september 2009. Op zich was dit en nette Volkswagen Crafter. Op de rechter zijkant van de neus net boven de voorbumper hoek zat een kleine deuk. Ook heeft deze Crafter op de bekende plekken wat roest. Op het einde van de rechterzijkant, op de raampanelen, was er ooit schade gereden, deze schade was wel weggewerkt maar nog wel zichtbaar vanwege de nieuwe lak. Achteraf bleek dat er vele kosten aan deze Crafter was gemaakt om deze weer in een rijdbare staat te krijgen.
Onder de motorkop viel het ons op dat ALLES wat van ijzer was verroest was, alle slangklemmen waren bruin van de roest, zelfs een RVS luchtfilter klem was verroest. (nog geen lampje!)
Omdat ik ook onder de auto wil kijken trek ik mijn overal aan. (Ik heb ooit een complete verbogen stootrubber houder van de achtervering gezien aan een Mercedes Sprinter, waarschijnlijk vanwege overbelading!) Ik zie dat de gehele onderkant van deze Crafter vol met drek zit, de gehele voortrein heeft zoveel modder geschept dat deze vol met modder zit. (nog steeds  geen lampje!)
Ik zie op de achterste draagbalken (oude) drukplekken, de "unterbodenschutz" was weggedrukt tot op het blanke metaal wat ondertussen al weer was gaan roesten.

Ondanks al deze punten besloten we toch om een proefrit te gaan maken. De proefrit was niet zoals wij dat verwachten, elke keer bij het gasgeven kregen we het idee dat de verstuivers ons om de oren zouden vliegen. Deze maakten verschrikkelijk veel lawaai, zelfs tot na het einde van de proefrit toen de motor al lang warm zou moeten zijn. Bij 100km/h kwam er achter het dashboard veel lawaai de cabine in. Na het intrappen van de koppeling bleef het lawaai aanhouden, dus dit lawaai werd niet veroorzaakt door de motor, waarchijnlijk windgeruis door de ventilatie gangen.

Uiteindelijk keerden we terug naar de bestelauto handelaar.
Na het onderhandelen konden wij uiteindelijk deze Volkswagen Crafter mee krijgen voor 13900,00Euro, toch weer 500,00Euro eraf.
De prijs was inclusief 2jaar TÜV en een "kurzzeit" kenteken, tenslotte moet deze Crafter naar Nederland vervoerd worden.
Vanzelfsprekend vertelden wij dat we elders nog meer Crafters gingen bekijken en spraken daarbij al dat wij de volgende dag voor 11.00uur ons besluit zouden doorgeven.

We werden zeer netjes als klant behandeld daar was niks op aan te merken, wel kregen we het idee dat ze deze bestelauto graag wilden verkopen.

Eindelijk gaat het  lampje gaat branden!
We denken nog even over deze Volkswagen Crafter na, we zetten alle op en aanmerkingen op een rij en concluderen dat deze Crafter in het water heeft gelegen in het eerder, beneden in Duitsland, overstroomde gebied. De roest onder de motorkap, de modder onder deze Crafter, de omhoog gedrukte betonplex vloer (zie foto hiernaast) en alle andere opgevallen zaken. Ook deze Volkswagen Crafter laten we maar staan.

VOLKSWAGEN CRAFTER L3H2 / 119000 / 100kW / bj 02/2008 / geel

Braunschweig: Autohandelaar.
Na het vervolgen van onze route gaan we naar Braunschweig waar een gele Volkswagen Crafter staat. NA een lange rit en een zeer druk kruispunt bij de garage waar deze Crafter staat komen we eindelijk aan. We zien de Crafter al staan. Nadat we onze Camper hebben geparkeerd lopen we naar en om deze Crafter heen. Brrrrrrrr,.............. zo veel schade hebben wij nog niet aan een Crafter gezien. Ook nu weer blijkt, de foto's bij de advertientie waren weer mooier dan de Volkswagen Crafter zelf. Ook deze Crafter laten we maar staan. We zoeken zelfs geen contact met de garage houder. Deze Carfter kostte "slechts": 12935,00Euro inclusief MwSt.

ZOSSEN: CAMPINGPLATZ ZESCH AM SEE

De laatste Volkswagen Crafter voor dit weekend staat in Potsdam, nabij Berlijn. De foto's die mij toegestuurd zijn beloven wat. Wel heb ik op de foto's van de schuifdeur iets gezien wat op schade lijkt. Zolang het een deur is heb ik daar geen problemen mee, deze zijn zonder meer en gemakkelijk te vervangen.

Voordat we naar Potsdam rijden bellen we met de Volkswagen garage waar deze Crafter staat.
Helaas is een verkoper onbereikbaar, ik vraag om mij terug te bellen.
Het is al bijna 15.00uur, als we op de camping aankomen zal het zeker 18.00uur zijn, we besluiten om onze komst te melden bij de camping die we van te voren hebben uitgezocht. Het blijkt geen probleem te zijn als we rond de aangekondigde tijd aankomen op de camping er is altijd iemand aanwezig, tevens is de camping nog enkele dagen van dit seizoen open.

We zetten onze tocht voort en arriveren uiteindelijk net na 18.0uur op de camping:
Campingplatz Zesch am See: http://www.campingplatzzeschamsee.de/
Heel vroeger zijn wij hier ooit eerder geweest vanwege ons stadbezoek aan Berlijn.
Deze camping ligt geheel in de bossen aan een meer. Tijdens dit bezoek was het ons opgevallen dat het hier zo heerlijk rustig was. Daarnaast heb je direct contact met de natuur, je staat tenslotte midden in de bossen. 's Ochtends vroeg wordt je gewekt door de rakketak van de bonte spechten. Ook zie je hier vele eekhoorntjes rond dartelen.
Dit was dan ook de reden dat we deze camping hadden uitgekozen.

De ontvangst op de camping was hartelijk en gemakkelijk. Direct afrekenen, stroom konden we zelf regelen. Wel 10,00Euro borg voor de sanitair sleutel, die we bij vertrek weer terug krijgen.
Het sanitair is goed te gebruiken, het is schoon en het functioneert.
Hieronder een indruk van de camping.
De volgende ochtend worden we inderdaad weer gewekt door de grote bonte spechten. Zo wil ik wel elke dag gewekt worden. Als ik naar het toilet loop zie ik ze op de boom zitten. Direct nabij de camper zien we een ook boomklever op de boom zitten. Geweldig.

Na het ontbijt vertrekken we richting Potsdam. Onderweg willen we in het dorpje Zossen nog even boodschappen doen.

VOLKSWAGEN CRAFTER L3H2 / 88139km / 100kW / bj 03/2008 / paprika rood

Postdam: Volkswagen bedrijfswagen dealer.
De Volkswagen garage heeft NIET teruggebeld. Dus we hopen maar dat de Volkswagen Crafter er nog staat. Was wel handiger geweest als we een bevestiging hadden gekregen. Maar goed we zijn er toch dus we rijden er maar naar toe.
Achteraf blijkt dat deze Volkswagen garage NOOIT terug belt zelfs niet op meerdere verzoeken.
Anno 2013, en dat tijdens deze economische crisis, wij snappen er niets van.
We arriveren uiteindelijk om ca. 11.00uur 's ochtends bij deze Volkswagen garage, neen ik noem de naam niet, doe maar geen zaken met hun.

We zien de Volkswagen Crafter al staan.
Een schitterende Volkswagen Crafter, er valt eigenlijk weinig op deze auto aan te merken. Nadat we de sleutel hebben gevraagd die we met veel moeite krijgen, omdat de bestelwagen verkoper er niet is en de verkoper die ons te woord staat een klant verwacht en weinig tijd voor ons heeft, maar uiteindelijk kunnen wij de Crafter gaan bekijken.
Wat een mooie auto, de kleur is schitterend, paprika rood. We vinden slechts een paar plekjes van aandacht. Een verwaarloosde steenslag plek links achter op de groef van het raampaneel en wederom bij het VW logo op de achterdeuren. De dorpel op de bestuurders kant was wel kaal, dus waarschijnlijk gaat het hier om een koeriers auto.
Na het starten van de motor loopt deze erg soepel en erg netjes, onder de motorkap ziet het er perfect uit. De motor van deze Crafter maakt ook veel minder lawaai als de Crafter in Rotenburg.
Deze Volkswagen Crafter is erg strak en heeft geen schade, tenminste,................
Ook deze Crafter wil ik aan de onderkant bkijken en trek opnieuw mijn overal aan. Ik begin aan de linkerkant van de Crafter en ga onder de auto door de gehele bodem langs.

Op een bepaald moment valt mijn oog op een reparatie aan de carrosserie! Tussen de schuifdeur en het achterwiel is er een reparatie verricht aan het onderpaneel, het paneel onder de zwarte stootstrip geheel langs de zijkant van de Crafter. Ik bekijk deze reparatie en beoordeel: Welke prutsers zijn hier aan het werk geweest. Een reparatie waarmee meer schade en roest is
gecreëerd dan waarschijnlijk ooit de schade zelf is geweest.
Dit onderste paneel is in zijn geheel vervangen. Aan de zichtbare buitenkant ziet het er erg strak en netjes uit. Je ziet er niets van, maar,....... onder de auto is de reparatie geheel NIET behandeld, hier is de reparatie gewoon blank metaal, wat inmiddels is verroest. Als dat zo gerepareerd is dan vraag ik mij af hoe de reparatie achter de stootstrip er uit ziet.
De dorpel van de schuifdeur is tijdens het verwijderen van dit paneel met de haakse slijper beschadigd, ook hier zie je roest waar de verf door de haakse slijper is geraakt. Waarom met het restant in het spuitpistool niet gelijk even over de dorpel heen spuiten?

Zoals ik het kan beoordelen houdt dit paneel ca. 2 tot 3 jaar, daarna heb je opnieuw 2000,00Euro schade om de reparatie opnieuw te laten uitvoeren. Ik vind daarom dat er zeker 1500,00Euro tot 2000,00Euro van de prijs af moet. Behandelijk van deze reparatiemet tectiel of anders heeft nagenoeg geen effect op de houdbaarheid van deze reparatie.
Ondanks deze prutserij, die ik ook aan de aanwezige verkoper meld, vragen wij om een proefrit te maken. Dit levert vele moeilijkheden op. We geven aan dat wij 600km hebben gereden en dat wij het op prijs stellen om toch de proefrit te maken. Helaas een proefrit maken zit er vandaag niet in. Jammer, we laten onze telefoon gegevens achter en vragen om ASAP terug te bellen.
Tenslotte willen we alles bij een volgende rit naar Potsdam geregeld hebben.

De maandag erop: Wachtend op een telefoontje, blijft opnieuw achterwege, ik besluit tenslotte zelf maar te bellen. Opnieuw is er geen verkoper bereid om mij te woord te staan. Opnieuw vraag ik om mij terug te bellen. Helaas wordt er weer niet teruggebeld.
Dinsdag, ik stuur een email naar een info email adres, met de vraag of ze geen voertuig willen verkopen. Uiteindelijk wordt ik teruggebeld met allerlei smoezen. Voor mij onzin.
Verkoop toch die Volkswagen Crafter.
In dit overleg geef ik de slechte reparatie aan en vraag om een aangepast bod van hun.
Uiteindelijk kan er nog 500,00Euro af waarmee ik niet akkoord ga dus "wir kommen nicht ins geschäft". Als wij zo veel moeite moeten doen om een voertuig met een slechte reparatie te kopen bij een Volkswagen dealer dan hoeft het voor ons niet meer. Ook deze Volkswagen Crafter laten we staan waar die staat.
Een maand later wordt deze Crafter uiteindelijk aangeboden voor 1000,00Euro minder dan de eerste verkoopprijs. Uiteindelijke prijs: 14485,00Euro inclusief MwSt.

WE ZIJN ER KLAAR MEE!

We hebben er genoeg van, we zijn er voorlopig helemaal klaar mee. De ene bedrijfswagen handelaar doet veel moeite om een Volkswagen Crafter te verkopen, de andere bedrijfswagen handelaar (ook nog een Volkswagen dealer) interesseert het niets of hij wel of niet een Volkswagen Crafter verkoopt!

Voorlopig hebben wij nog geen nieuwe bestelbus voorhet bouwen van een nieuwe camper. Vanzelfsprekend is dit nog helaal geen probleem we hebben tenslotte de tijd. We hebben onze huidige camper nog niet verkocht en in principe willen we volgend jaar pas beginnen met een nieuwe camper op basis van de Volkswagen Crafter.

CAMPERPLEK STEINHUDE MEER

We zijn klaar in Potsdam, we gaan weer rijden, we besluiten om zo ver mogelijk terug te gaan naar Nederland. We zoeken ons vertrouwde plekje uit bij het Steinhude meer, daar is altijd plek en de camperplek is altijd open. Na een lange rit met twee lange files arriveren we uiteindelijk op de camperplek bij het Steinhude meer. We gaan nu even geen bijzondere dingen doen en blijven lekker hangen bij de camper. Tenslotte hebben we het Steinhude meer al vele malen gezien. Alleen 's avonds na het eten maken we nog even een ommetje op de camperplek.
We maken er nog even een lekker uitje van zoals wij dat gewend zijn als we met de camper op pad zijn.
 
HOME

 

SITE UPDATE: 03 november 2013