KORTE VAKANTIE ENGELAND juli 2012
IN COMBINATIE MET TREFFEN KETTLE CLUB

 

INLEIDING

Dit jaar wilden onze dochters (Janneke en Bettiena) naar Engeland, dit om een treffen van de Engelse Kettle Club, een club van alleen maar de motoren waarop wij rijden, de SUZUKI GT750, bij te wonen.
Ook wij hadden er wel oren naar, tenslotte waren wij ook nog niet eerder in Engeland geweest.
We zijn vervolgens met het plannen van de vakantie aan de slag gegaan.

Het Kettle Club treffen is vier dagen, en om heel veel geld voor de overtocht te betalen voor deze vier dagen vonden wij zonde en niet echt verantwoord in deze economische crisis tijd.
We hebben er daarom maar korte vakantie van gemaakt:
van 30 juni 2012 tot en met 16 juli 2012, dus ruim veertien dagen.

Ook nu weer moeten we zien uit te komen met de beschikbare dagen, dit betekent dat ook voor deze korte vakantie eerst een planning is gemaakt.
Download het MsWord bestand voor de planning.
 
De bedoeling is om een tripje vanaf  Dover White Cliffs via London naar Cornwall te maken, op de weg naar het Kettle treffen in Wales willen wij Stonehenge en de sluizen van Devizes nog bekijken. In het deel hieronder wil ik hierover weer alle details opsommen. Tenslotte in Wales, in het plaatsje Hay-on-Wye zouden we de Kettle club ontmoeten en in dit club verband enkele tochten maken. Hierover verder meer.

Als er een mogelijkheid is dan willen we zeker een aantal tochtjes met de motoren maken in de omgeving waar wij dan verblijven. Vanzelfsprekend als het weer het toelaat.

Op de pagina van deze vakantie ook een aantal algemene zaken betreffende Engeland, ook onze indruk en ervaringen met het links rijden.

START

Start KM stand: 209913.
Zaterdag 30 juni  2012
 

 
We vertrekken op tijd om rekening te kunnen houden met eventueel oponthoud, zoals de files in Nederland. De avond te voren hebben we de motoren al op de motor aanhangwagens gezet. We hoeven nu de motor aanhangwagens alleen maar aan te koppelen en weg te rijden.
Wij rijden in de camper met onze eigen motor aanhangwagen en mijn blauwe Suzuki GT750-L en mijn rode Suzuki GT750-M met expansies. Onze dochters hebben een extra motor aanhangwagen gehuurd die achter hun Volkswagen Transporter T4 wordt gehangen met daarop hun eigen motoren, de Suzuki GT750-A van Janneke en de Suzuki GT750-M (met B-look) van Bettiena.
Zoals we hebben gepland rijden wij exact om 08.00uur. We moeten eerst nog even tanken, graag een volle tank voor deze lange rit. Ook willen wij de motoren nog even volgooien. Wel zo makkelijk als wij de motoren straks in Engeland willen gebruiken.

Foto hiernaast, het komt zelden voor dat ik de camper zo zie rijden.

PECH ONDER WEG

Juist als je er geen tijd voor hebt maar ook geen zin in hebt gebeurt het: PECH ONDER WEG.
Op een bepaald moment mis ik de VW T4 in mijn spiegels, op het moment dat ik aangeef dat ik Janneke en Bettiena kwijt ben gaat de telefoon, onze dochters  melden dat ze een lekke band hebben en net voor de oprit van een benzine pomp op de A27 nabij Utrecht zijn gestopt.
Wij waren zelf gestopt net voor de afrit van dezelfde benzine pomp.
Op zo'n moment neem je heel snel beslissingen, ik loop terug naar onze dochters die ik in de verte zie staan met hun gele hesjes aan. Enkele minuten later aangekomen zie ik dat het linker voorwiel helemaal aan gort is.
Het loopvlak is helemaal los gekomen van de zijkanten, dit is niet dat het loopvlak profiel heeft losgelaten, neen, de zijkant ligt geheel los van het loopvlak waarbij de zijkant op meerdere plaatsen is ingescheurd.
Een van de dochters had alle benodigde spullen voor het wisselen van het wiel al gereed gelegd, de lekke band is er snel af, de reserve band snel onder de auto vandaan en geplaatst.


 

Ik denk dat ik een aardig recordje heb neergezet! Al met al heeft dit oponthoud nog geen 15 minuten geduurd, we rijden weer. Je baalt natuurlijk wel, voor dit soort zaken heb je gewoon geen tijd, je moet tenslotte op tijd zijn voor de boot die om 14.30uur vertrekt vanuit Hoek van Holland naar Harwich.

Al met al hebben we nagenoeg geen tijd verloren en komen verder zonder problemen op de terminal van de Stena-Line aan. We zijn zoals ook is vermeld ruim twee uur voor vertek van de boot op de terminal van de Stena-line
De betreffende banden waren de Continental Vanco's, waar ik al niet zo tevreden over was.
Ik heb er nog aangedacht om deze banden voor deze vakantie nog te vervangen, maar ja het profiel was nog uitstekend en ruim voldoende. Dus dan laat je deze banden maar zitten.

INCHECKEN STENA-LINE

Via de ANWB hebben we de overtocht begin 2012 geboekt. Dit nadat de datum van het treffen van de Engelse Kettle Club bekend was. Van de ANWB krijg je vervolgens de bevestiging mee waarmee je de tickets kan gaan halen bij de Stena-Line balie op de terminal van Hoek van Holland. Zoals ook bij het inchecken op een vliegveld moet je ook hier inchecken waarbij je de tickets krijgt uitgereikt.
Zodra je vanaf de opstelplaats voor het oprijden van de boot wordt nogmaals een en ander gecontroleerd.
Tenslotte kun je doorrijden naar de  terminal waar de boot is aangemeerd je moet hier nog enige tijd wachten. Een uur voor het daadwerkelijk vertrek krijg je pas de mogelijkheid om de boot op te rijden.

ENGELAND ALGEMEEN

Zoals wij al wisten zijn de mensen erg vriendelijk en behulpzaam. De meeste Engelse vinden het erg leuk om een gesprekje aan te knopen. Ze spreken er Engels (grapje) ik bedoel te zeggen we kunnen ons met elkaar verstaanbaar maken.
Wij hebben een aantal delen van Engeland bezocht, Essex, Cornwall en een stuk van Wales.
Engeland heeft zeer bijzondere landschappen, veel heuvels en schitterende uitzichten.
Het bezoek aan Londen is een hele belevenis. Dit is een ontzettend grote stad waar wij ons niet echt thuis voelen, dit is zeker niet vanwege de veiligheid, hoewel je wel veel wordt gewaarschuwd voor zakkenrollers "pickpockets" op drukke plekken. Het thuis voelen is meer vanwege de drukte en voorbijrazende verkeer. Dit zijn wij niet gewend.
Het weer in Engeland is zoals je het treft, helaas hebben wij zeer veel regen gehad doch als wij dingen gingen ondernemen was het gelukkig altijd droog met af en toe een spatje regen. Wat dat betreft hebben we het zeker getroffen.

HET VERKEER EN LINKS RIJDEN

Dit is een hele aparte gewaarwording. Ik heb hier als een berg tegenop gezien. Dit omdat ik een keer met een  TV camera in een Engelse auto mee kon rijden. Dit was voor mij heel erg vreemd. Het voelde als zeer vervelend.
Op zich rijden de meeste Engelse chauffeurs erg beheerst en houden zeker rekening met de buitenlander als chauffeur.
Als je een route moet rijden wordt dit uitstekend aangegeven. Helaas zijn de wegen niet zoals wij die in Nederland kennen. De meeste wegen en voornamelijk de provinciale wegen zijn af en toe zeer slecht.
De voorrangsregel is niet erg moeilijk.

Veelal staan bij het samenvoegen van wegen een waarschuwingsbord met de tekst “GIVE WAY”, geef voorrang. Het rijden van de rotondes, “roudabouts” is iets anders. Dit omdat wij het verkeer van de andere kant (LINKS) kunnen verwachten en daarbij een automatisme hebben om bij het naderen of het oprijden van de rotonde onmiddellijk links kijken. Dit is echt even wennen, je moet bij rotondes onmiddellijk RECHTS naar het naderend verkeer kijken. Na enige tijd wordt dit wel weer een automatische handeling.
De M25 is een snelweg rondom Londen. Het kost geen enkele moeite om deze rijden, alle richtingen worden uistekend aangegeven. Wel is er een aandachtspunt, wil je als buitenlander binnen de M25 ring rijden ben je verplicht om hiervoor TAX te betalen. In 2012 was dit ongeveer
£11,00. Het terug omschakelen naar het rechts rijden gaat ongemerkt en kost geen enkele moeite. Daarbij is het een genot als je weer terug bent in Nederland en je weer op de schitterende en strakke wegen hier mag rijden.

DOVERCOURT TRAILER PARK - HARWICH (GB)


Zaterdag 30 juni 2012
 
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
210156. (243km)
N 51º 55' 15"
E 1º 15' 27"
Zoals eerder aangegeven hadden wij de overtocht op de middag boot van Hoek van Holland naar Harwich gereserveerd. Dit betekent dat je in de avond om 21.30uur (20.30uur UK tijd) aankomt op de terminal van de Stena-Line in Harwich.

Als je van de boot komt kun je in Harwich naar een camping rijden niet ver van de terminal verwijderd.
Het blijkt dat deze camping zijn openingstijden aan de tijden van de ferry heeft aangepast. Aangekomen op de camping krijg je korting voor de camping op vertoon van je Stena-Line boarding card.
Tegen een borg van
£10,00 krijg je een sleutel voor het sanitair.
De camping is goed voor een nacht.
Je mag er geen tent opzetten.

HAWTHORN FARM - MARTIN MILL (nabij DOVER) (GB)


Zondag 01 juli 2012
 
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
210401. (245km)
N 51º 10' 4"
E 1º 20' 44"

Vandaag gaan we naar Dover om daar de White Cliffs te bezichtigen. We willen zoveel mogelijk de planning aanhouden zoals wij die eerder hebben samengesteld.
Ook nu hebben we weer een camping gevonden lekker rustig en niet te groot.


Ook moeten we nog naar een bandencentrum om twee nieuwe banden voor de VW Transporter T4 aan te schaffen. We hebben de reserve band van de T4 al gebruikt, en om nou alle kilometers zonder reserve wiel te rijden is  te riskant. Ook vandaag hoeven we niet een grote afstand te rijden. De nieuwe banden gaan we maandag direct na het verlaten van de camping regelen.
 

DOVER WHITE CLIFFS


Zondag 01 juli 2012
 

 
We hebben deze camping gekozen omdat deze camping het dicht bij de kust is. Na het eten gaan we nog even op pad om de "Dover White Cliffs" te bezoeken. Voor het eerst rijden we nu een aantal smalle weggetjes waar de VW Transporter T4 maar net langs kan. Als er tegenliggers komen dan heb je een aardige uitdaging.
Wel is de korte tocht naar de kliffen zeker mooi te noemen, dit is Engeland.
 

LONG ACRES CARAVAN&CAMPING - LINGFIELD (GB)


Maandag 02 juli 2012
Woensdag 04 juli 2012
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
210534. (133km)
N 51º 09' 52"
W 0º 2' 29"
Van Dover rijden we naar het dorpje Lingfield net onder Londen. We gaan zo veel mogelijk langs de kust en proberen snelwegen te vermijden. We hoeven vandaag niet zo ver. In het boek staat geschreven dat het vanaf de camping  naar het station niet ver lopen is. Ook regent het weer eens het is een vieze fijne regen waarvan je in een ommezien nat bent. In de regen moeten wij onze voertuigen parkeren, omdat wij morgen naar Londen gaan zetten wij de aanhangwagens met de achterkanten tegen elkaar. De aanhangwagens laten we aan de voertuigen zitten.


 
We blijven hier een tweetal nachten staan, dinsdag willen we naar Londen om daar de meest bijzondere bezienswaardigheden te bezichtigen.
Navraag bij de camping beheerder wijst uit dat het het iets verder lopen is naar het station van Lingfield. In plaats van  500meter is het 5000meter, 5km dus. Dat is als je stevig aanloopt ruim een uur lopen. Eventueel kunnen we een taxi nemen. Nog iets vreemds aan deze camping is het feit dat deze onder de aanvlieg route ligt van het vliegveld Londen Gatwick.
De af en toe zeer grote vliegtuigen, ook
de Boeing 747, komen zeer laag over de camping om te landen. Dit zorgt voor veel lawaai en toch wel overlast, te meer daar er zeker regelmatig om de tien minuten een vliegtuig gaat landen. We zullen zien hoe het in de nacht gaat. Mochten we nogmaals een bezoek aan Londen willen brengen zullen we zeker een andere camping uitzoeken.

LONDEN


Dinsdag 03 juli 2012
 

 

Vandaag gaan we Londen bezoeken. We besluiten om toch maar lopend vanaf de camping naar het station in het dorpje Lingfield te lopen. Lopen is best wel gezond.
We gaan om 8.30uur op pad naar het station. In het dorpje vinden we nog een bank met een pinautomaat. We willen toch wel even wat geld mee naar Londen hebben. Tenslotte komen we om 9.30uur aan bij het station, kopen de kaartjes, aan ons wordt nog gevraagd of we de “underground” nog gaan gebruiken. We weten nog niet wat ons te wachten staat en geef aan dat dit mogelijk is. We krijgen zogenaamde dagkaarten waarmee je zowel de trein naar Londen (en retour) kunt nemen maar daarbij ook gebruik kan maken van de underground. Wel zo makkelijk, achteraf blijkt het zeer prettig te zijn. Londen is zo groot dat het nodig is om de underground te nemen willen we alle zaken zien die op ons lijstje staan.  Nadat we de kaarten hebben ontvangen  kunnen nog net op tijd de trein halen die op het punt stond om weer weg te rijden richting Londen. Vanaf Lingfield kom je aan op Victoria Station. Vanaf hier gaan we lopend naar Buckingham Palace om daar de wisseling van de wacht te zien. In Nederland hebben we een kaart van Londen aangeschaft die ons nu goed van pas komt.

BUCKINGHAM PALACE
Het schitterende gebouw is de officiële residentie en de werkplek van de Engelse Monarchie.
 
CHANGING GUARDS
Speciaal voor de toeristen en natuurlijk volgens de Engelse tradiditie is er elke dag de wisseling van de Guards, ja die wachten met de dikke zwarte bontmutsen op hun hoofden. Deze Guards zijn bewapend en staan in en om het gebouw als wacht op hun posten. Nadat de wisseling van de Guards is voltooid gaan we lopend verder naar de volgende bezienswaardigheid.
TRAFALGAR SQUARE

Op school leerde je het, Trafalgar Square, een plein met fonteinen waar velen even gaan zitten voor een praatje of een ontmoeting. Vanzelfsprekend is het ook een toeristische attractie. Trafalgar Square ligt in het centrum van Londen. Vanaf het plein is de Big Ben in de verte al zichtbaar boven de gebouwen uit. We lopen daarom door naar de Big Ben.
WESTMINSTER ABBY, BIG BEN
Westminister Abby is het paleis of beter gezegd het huis van parlement, mag je niet missen.
 
“The House of Parliament” de ontmoetingsplek voor  “the House of Commons” (het lager huis) en “the House of Lords”, (de senaat). 
Natuurlijk hoort de Big Ben ook als toeristische attractie op het lijstje.

LONDON EYE
Het reusachtige reuzenrad aan de oever van de Thames. We hebben er geen gebruik gemaakt vanwege het weer en omdat er gezinsleden zijn met hoogtevrees.
OXFORD STREET
Vanaf Westminister Abby zijn we met de underground naar Bond Street gegaan om daar de grootste winkelstraat van Londen te bezoeken, Oxford Street. Onze dochters hadden een tip gekregen van een grote muziek en film store die zich in Oxford Street moest bevinden.
Dit om een aantal film series te kunnen aanschaffen welke in Nederland niet verkrijgbaar zijn.

We hadden verwacht dat Oxford Street een winkelstraat zou zijn met voetgangers gebied. Helaas is dit niet zo, het drukke verkeer is ook hier zeer indrukwekkend aanwezig.
Het was uitverkoop, wat op vele ramen was geplakt. Jammer genoeg hebben wij daar geen gebruik van kunnen maken. Ondanks dat een van de dochters nieuwe schoenen nodig had hebben we niets kunnen vinden in de juiste soort of in de juiste prijsklasse.
LONDON TOWER BRIDGE
Ook deze brug wilden we niet missen. De beroemde Londen Tower Bridge.
Op het moment dat we daar waren al versierd met de ringen van de Olympische spelen.
MILLENNIUM BRIDGE
De brug uit een van de films van
Harry Potter. De brug die aan het einde van de film wordt vernietigd.
UNDERGROUND
De “UNDERGROUND”, we snappen er helemaal niets van, wel hebben we begrepen dat de underground is verdeeld in verschillende en meerdere delen. Elk deel heeft zijn eigen exploitant. Je moet even weten naar welk underground station je moet gaan om naar een andere bestemming te gaan. Vanzelfsprekend hebben wij altijd moeilijkheden met het openbaar

vervoer omdat wij dat in onze woonplaats niet hebben (geen trein) en omdat wij nooit met het openbaar vervoer reizen.
Hier in Londen is het gebruik van de underground een must, het verkeer is er erg druk, hetgeen betekent dat je weinig opschiet als je met de auto in Londen zou gaan rijden. Wij vonden het in ieder geval wel zeer praktisch en hebben met vragen wel het juiste spoor kunnen vinden zodat wij ons konden verplaatsen naar de volgende bezoek locatie.

WOODFARM CARAVAN&CAMPING - CHARMOUTH (GB)


Woensdag 04 juli 2012
 
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
210805. (271km)
N 50º 44' 32"
W 2º 54' 55"
We zijn op weg naar Cornwall, overdag willen wij niet te lange afstanden rijden. In de buurt van het stadje Charmouth gaan we op de Woodfarm Caravan&Camping een tussen stop maken. We krijgen een verharde plek aangewezen boven op de top van een heuvel op de camping. Vanaf hier heb je een schitterend uitzicht op de heuvels rondom de camping. Heel in de verte is zelfs de zee nog te zien. Hier genieten we van. We laten de aanhangwagens aan de voertuigen zitten. Dit ondanks dat de aanhangwagens uitsteken en mogelijk verkeer kunnen hinderen. Ondanks dat het op deze heuveltop vlak lijkt loopt het toch wel enigszins af. Het is niet de bedoeling dat de aanhangwagens met de motoren erop wegrollen.
 

PENROSE HOLIDAY PARK - GOONHAVERN (GB)


Donderdag 05 juli 2012
Zondag 08 juli 2012
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
211013. (208km)
N 50º 20' 25"
W 5º 6' 24"
Voor het wat langer verblijf in Cornwall hebben we een camping  uitgezocht in Goonhavern, Penrose Holiday Park. De eigenaren zijn allervriendelijkst en behulpzaam. Omdat het ook hier erg nat en drassig is op het camping terrein worden ons twee met grind verharde plaatsen aangewezen. Dit is wel prettig, je hebt dan in ieder geval schone schoenen als je de camper in stapt. We zetten de camper met de aanhangwagens en de VW Transporter T4 neer en drinken nog even wat. Vanaf hier willen we een aantal dingen ondernemen.
 
Op deze camping heb ik de subtropische planten gefotografeerd. Heel vreemd dat deze planten zo ver naar het noorden (voor Engelse begrippen geheel zuidelijk) groeien.

LANDS END - CORNWALL


Donderdag 05 juli 2012
 

 

Omdat wij mooi op tijd op de camping waren aangekomen (ca. 14.00uur) besloten wij om gelijk naar Lands End te gaan met de VW Transporter T4. We maken een mooie trip door een schitterend land. Je merkt dat hier de vegetatie duidelijk anders is dan in de andere delen van Engeland. Lands End, het einde van het land, een schitterende klif op het uiterste en zuidelijkste puntje van Engeland. Vanaf hier heb je een schitterend uitzicht op zee waarvan we genieten, ook hebben we er een heerlijk zonnetje bij. We blijven hier toch wel zeker een aantal uurtjes rondlopen. Nadat we wat souvenirs hebben gekocht gaan we weer naar de camper terug. Al met al toch nog een flink stuk, we rijden eerst een stuk over de smalle Engelse weggetjes waarna wij weer op de doorgaande provinciale weg komen.

Het was de bedoeling geweest om dit met de motor te rijden. Helaas was het weer erg onbetrouwbaar dus de motoren hebben we laten staan, dit omdat wij ook een auto ter beschikking hebben.
 

Tegelijk met het bezoek aan Lands End wilden we ook St Ives bezoeken. Het is inmiddels al 19.00uur dus we besluiten om dit stadje de volgende dag te bezoeken. We hebben dan ook meer tijd hiervoor.

SAINT  IVES - CORNWALL


Vrijdag 06 juli 2012
 

 
Vandaag gaan we naar St Ives, een schitterend kust en havenstadje wat erg toeristisch is. Vergelijk het maar met Volendam. Vandaag hebben we geen haast, we hebben tijd genoeg.
We nemen dezelfde weg die we gisteren ook hebben gereden. In St. Ives wordt duidelijk de verschillende parkeerplekken aangegeven. We parkeren de auto vervolgens boven op een heuvel vanwaar je een schitterend uitzicht hebt over het havenstadje.
Het stadje speelt goed in op het toerisme, nabij de parkeerplek staan bussen die je vervolgens, voor € 1,00 pp,  naar het centrum van het stadje brengen. Te voet lopen we vanaf het centrum het stadje in. We bezoeken een kerkje en steken in de kerk een kaarsje aan. Soms heb je van die momenten. We vervolgen onze weg naar de haven. Dit is een baai die bij eb droog valt.
De vissersboten liggen dan op het droge. Het is er erg druk met toeristen. Het weer zit ons ook weer mee, het is opnieuw droog en het zonnetje schijnt ook nog. We genieten er weer van.

We vinden aan de haven een druk bezochte pizzeria. Daar we honger hebben besluiten we even lekker te gaan eten. We weten waarom het er erg druk is, het eten, in dit geval de pizza, is geweldig. Na het eten wandelen we nog even door het havenstadje. Als we er genoeg van hebben besluiten we om terug te gaan naar de parkeerplaats om terug te gaan naar de camping. Het is weer een drukke dag geweest.
St. Ives is een echte aanrader.

     

KORTE MOTOR TOERTOCHT - CORNWALL


Zaterdag 07 juli 2012
 

 
We hadden ondertussen de motoraanhangwagens met de motoren erop al ruim 1000km meegesleept. Door het slechte weer was het niet mogelijk om een tripje met de motoren te maken. Totdat het er naar uit zag dat het vandaag mooi weer zou blijven, zonnetje er bij.

Bettiena en ik besloten het er op te wagen om een kort tripje te maken in de omgeving van de camping. Van de campingbeheerder kregen wij de tip om vanuit Goonhavern, Cornwall, naar boven te rijden. Daar zou je op een bepaald moment direct aan de kust rijden waarbij je een schitterend zicht zou hebben op de kliffen al daar. We besloten om inderdaad deze kliffen te gaan bekijken. Janneke en Monica hadden hun dag ook gepland en zij gingen naar een haven- strand stadje, Perranporth, nabij Goonhavern.

Tenslotte gaan wij op pad met de motoren. Ook met de motor is het even oppassen met het links rijden.  Je evenwichts orgaan zal zich even anders moeten instellen.

We maken een schitterende tour door het schitterende landschap van Cornwall. Trouwens de vegetatie in Cornwall is beduidend anders dan elders. Er groeien inderdaad verschillende soorten palmen, maar ook andere planten die je ook in Spanje of Italië ziet groeien hier. Zoals ik mij heb laten vertellen gaat de warme golfstroom direct langs de kust van Cornwall het zuidelijkste deel van Engeland. Heel apart in ieder geval. We rijden over verschillende weggetjes smal en zeer smal door het Engelse landschap.
We moeten door een flinke haarspeldbocht, enkele wegen gaan vrij steil naar beneden of naar boven, dit is een hele ervaring als je alleen maar Nederland motor ervaring hebt.
Ook komen we over de weg direct langs de kust, en inderdaad een schitterend gezicht. We stoppen even op een parkeerplek om te genieten van het uitzicht.
Bettiena maakt nog een aantal schitterende foto’s van het uitzicht en de motoren.

LOWER FOXHANGERS FARM - DEVIZES (GB)


Zondag 08 juli 2012
 
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
211316. (303km)
N 51º 21' 12"
W 2º 2' 52"
We zijn vandaag weer op tijd op de overnachtings locatie aangekomen. Lower Foxhangers Farm te Devizes is een kleine boerencamping, voor ons natuurlijk geen probleem. Wij houden niet echt van grote campings. Door de vele regen was het eigenlijke camping terrein doorweekt van het water. Het zou niet raadzaam zijn om onze zware camper er neer te zetten. De camping beheerder had dit ook in de gaten en stelde een verharde plaats voor achter de boerderij.
Wel zo gemakkelijk, schone schoenen, dus geen baggerzooi in de camper. En de toiletten direct nabij de camper. Voor ons leek dit gewoon op een camperplek.
We hebben deze camping gevonden in de Duitse Bordatlas, een boek met alle beschikbare camperplekken. We vonden het zeker een fijn plekje om te overnachten.
Vanuit hier kunnen we met de VW T4 naar Stonehenge rijden en lopend kunnen wij de (vele) sluizen van Devizes bekijken. Wel zo gemakkelijk.
 

STONEHENGE


Zondag 08 juli 2012
 
Juist omdat wij vroeg op de overnachtingslocatie zijn aangekomen betekent dit dat wij nog tijd hebben om het 20km verderop gelegen Stonehenge te bekijken. Een stenen bouwwerk uit de oudheid. Het bouwwerk van rechtopstaande stenen met dekstenen staat in een cirkel maar zijn door de eeuwen heen toch in bouwval geraakt en naar beneden gekomen. Wij hadden het idee dat het een imposant bouwwerk zou moeten zijn. Helaas bleek niets minder waar.
Dit is het minst interessante wat wij in deze gehele vakantie hebben gezien.
Het bouwwerk is omheind met een hoog stalen hek zodat er weer entree geld geïnd kan worden.
We hebben het stenen bouwwerk eerst door het hek bekeken, het was er erg druk. Om het bouwwerk heen stonden heel veel roestige zooi, ......... oh waren dit kunstwerken? Belachelijk voor woorden, door dit oude roest viel het imposante bouwwerk volledig op de achtergrond.
We waren behoorlijk teleurgesteld!

Na het maken van enkele foto's door het hek, zijn we verder gelopen naar de entree. Hier kregen we vervolgens een behoorlijk schrik van de entree prijs: £ 7,80 per persoon, dit betekent maal vier personen zodat wij £ 31,20 (= € 36.50) kwijt zouden zijn. Er zijn grenzen, en zo veel geld hebben wij er niet voor over om een hoeveelheid roest te kunnen bekijken met daar tussendoor het bouwwerk uit de oudheid. Belangrijk is we hebben het bouwwerk voldoende kunnen zien.


 

SLUIZEN BIJ DEVIZES


Zondag 08 juli 2012
 
Vanaf deze locatie stonden ook de sluizen “The Caen Hill Locks” bij Devizes op het verlanglijstje om te bezichtigen. Wij hadden deze overnachtings locatie gekozen omdat je vanaf hier lopend deze sluizen kon bezichtigen. ’s Avonds na het eten zijn we naar de sluizen gelopen. We troffen het, er was net iemand bezig om zijn bootje te schutten. In het eerste deel liggen de sluizen redelijk bij elkaar vandaan. Het totale schutten door alle sluizen die hier liggen duurt ruim 5uur. Je bent er dus een flinke tijd mee bezig.
Op het einde liggen er een flink aantal sluizen direct achter elkaar. Vanuit de verte is dit een leuk gezicht.
 

ANCHORAGE PARK - BRONLLYS (GB)


Maandag 09 juli 2012
Donderdag 12 juli 2012
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
211471. (155km)
N 52º 00' 24"
W 3º 15' 12"
Voordat wij naar het Baskerville Hall Hotel gaan voor het Kettle Club treffen gaan we nog een aantal dagen op een camping staan dicht bij het treffen. Dit scheelt donderdag dan weer omdat wij dan niet al te ver hoeven te rijden. We hebben deze camping ook uitgezocht omdat onze dochters een tocht te paard willen maken door de Black Mountains die hier in de buurt liggen. Thuis hadden zij dit al uitgezocht waar ze moesten zijn.
Aangezien wij liever een stuur van een auto of motor in de handen hebben wij besloten om een tocht op de motor in de omgeving te maken.
Jammer genoeg konden wij geen foto’s onderweg maken van deze motor tocht, er waren te veel bochten en te veel heuvels om fatsoenlijk en belangrijker veilig te kunnen stoppen. Ondanks dat we bij de start een paar flinke regenbuien hadden, we zijn wel gestopt om te schuilen, heeft het verder op de route nagenoeg niet meer geregend.
Omdat dit een echte doe en bezigheids vakantie is besluit ik om de laatste dag op deze camping gewoon helemaal niets te doen. Janneke en Bettiena gaan ’s ochtends de tocht te paard maken, wij blijven lekker in de camper hangen. ’s Middags gaan Monica, Janneke en Bettiena naar Herreford voor wat boodschappen. Ik besluit om bij de camper te blijven, met een goed boek om even lekker bij te komen.
Het weekend bij de Kettle Club zal weer druk genoeg zijn.

 

BASKERVILLE HALL HOTEL - HAY-ON-WYE (GB)


Donderdag 12 juli 2012
Zondag 15 juli 2012
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
211479. (8km)
N 52º 4' 41"
W 3º 9' 27"
Rond het middag uur arriveerden we op het hotel terrein voor het treffen van de Kettle Club.
Het Engelse Kettle Club treffen wordt in de regel gehouden bij het Baskerville Hall Hotel, te Hay-on-Wye dit in de provincie Wales. Vele deelnemers hebben een kamer geboekt in het oude hotel. Ook is er een camping terrein direct naast het hotel waar je in je tent kunt overnachten. Wij gaan vanwege het zeer natte (gras) camping terrein op de verharde parkeerplaats staat. We kunnen dan de motoren goed kwijt op het asfalt en we staan op een schone ondergrond. Vandaag is er nog niet veel te doen.

KETTLE CLUB TREFFEN (WALES)


Donderdag 12 juli 2012
 

 
Langzaam aan druppelen de deelnemers binnen. Jammer genoeg begint het rond 15.00uur weer te regenen. Ondanks de regen blijven we nog even op het terrein rond het hotel rondlopen. We laden de motoren af van de motoraanhangwagens. Omdat we de motoren op het asfalt willen zetten starten we de motoren een voor een om te verplaatsten. Het valt ons daarbij op dat de motor van Bettiena, de GT750-M met B-look die we trouwens al eerder in deze vakantie hebben gebruikt, wel heel beroerd loopt. Bij het bedienen van de gashandle doet de motor wel heel erg raar en loopt erg beroerd. Daarnaast schudt het motorblok in het frame wel 1,5cm heen en weer. Bettiena geeft aan dat zij zo niet op haar  motor wil rijden. Ik stem daarmee in. Deze motor heeft even wat extra aandacht nodig. Dat doen we dan wel thuis als we terug zijn in Nederland. We spreken af dat ze de toertocht zal gaan rijden op mijn rode GT750-M, die met expansies. Ondertussen is het weer flink gaan regenen, met de regenjassen aan en wanneer het niet zo hard regent laden wij de motor van Bettiena weer op de motoraanhangwagen. Deze GT750 zal voorlopig niet meer rijden in Engeland. Op een bepaald moment ben ik zo nat dat ik besluit om maar binnen in de camper te blijven, het regent nog steeds, geen weer om nog naar buiten te gaan. Om het vocht te verdrijven zetten wij tenslotte ook de kachel maar aan. Het is nu ook donker geworden, er is geen enkele beweging meer van deelnemers van de Kettle Club of motoren.

KETTLE CLUB TREFFEN  (WALES)


Vrijdag 13 juli 2012
 

 
Het is DROOG! Dat belooft wat, dit omdat wij vandaag een lange toertocht gaan maken van  ruim 270km met de Kettle Club. We hebben besloten dat ik vandaag alleen deze toertocht ga rijden op mijn Suzuki GT750-L. Er is van te voren aangegeven dat de toertocht over vele (smalle) slingerweggetjes door de Engelse heuvels zal gaan, ook zit er in de route een aantal haarspeldbochten. Daarnaast zal er met de motor flink worden geklommen. Tenslotte zullen we een stop maken in Aberystwyth een stadje aan de kust van de Atlantische oceaan.
We vertrekken na de briefing tenslotte net even na 10.00uur.
We rijden vanaf het Baskerville Hall Hotel over landwegen naar een dorpje Built Wells naar de Elan vallei (Elan Valley). Hier vindt je een aantal waterbassins voor het drinkwater van Birmingham. Bij één van deze waterbassins zal de eerste stop zijn.




Het regelen van het waterniveau van dit waterbassin gaat via de gebouwde waterval muur waar overtollig water over de waterval muur in de rivier wordt afgevoerd. Doordat het de afgelopen week flink heeft geregend zitten de waterbassins overvol met water. We tellen op deze stop 27 Kettles. Aardige opkomst.
Na ca. ¾ uur gaan we weer verder. We moeten een stukje terug om uit te komen op de weg welke wat hoger langs de stopplaats loopt. De tocht gaat verder over smalle landwegen waarin op bepaalde plaatsen ook haarspeldbochten zitten. De route gaat via het dorpje Cwmystwyth, (het is bijna niet uit te spreken) naar het volgende dorpje Devils Bridge. Een van de deelnemers krijgt hier problemen met zijn voorremmen, er schijnt een remklauw te zijn gebroken. Die heb je in de heuvels waar de toertocht doorheen gaat wel nodig!



Na anderhalf uur gaan we weer terug naar de boulevard om ons gereed te maken voor de terug rit naar Baskerville Hall Hotel. De terug route zal meer over de grotere provinciale wegen gaan. We moeten eerst nog even tanken en rijden met de groep Kettles naar een benzine pomp. We blijven op een bepaald moment wat langer dan noodzakelijk bij de benzine pomp staan, ja inderdaad iemand met een gebroken koppelingskabel. Je staat er verbaasd van waar plotseling een nieuwe koppelingskabel vandaan komt.
Ook nu gaat het weer verder over smalle landwegen naar het kustplaatsje Aberystwyth.
Tenslotte arriveren we bij de boulevard van dit stadje waar wij de motoren op de boulevard direct aan de kust parkeren.  Op het moment dat wij daar zijn ligt er veel troep, wier en ander zeegroen, op het strand. Wel is het zeewater mooi, schoon en helder.. Het strand heeft geen zand maar kleine fijne kiezeltjes.
Ik wordt uitgenodigd om mee te gaan naar een Pub om wat te eten en te drinken. Ik sluit me bij hun aan.



 
Het laatste stukje rijden we nog even binnendoor, na een onoverzichtelijke heuvel nog even het laatste deel van de achtbaan, de weg gaat steil naar beneden, zo steil dat ik de afdaling op minstens 20% schat. Tenslotte komen we weer aan bij het Baskerville Hall Hotel. Het was een flinke toertocht van ruim 270km (168,75mile), met intensief sturen en concentreren op de wegen daarbij opletten voor elke onoverzichtelijke bocht of heuvel. Dit betekent dat ik flink vermoeid was na deze rit. Ik heb dan de kwaliteit van de wegen nog niet opgenoemd, gewoon slecht. Heel anders dan bij ons in Nederland. Maar, ik ga zo weer mee. Wat een schitterende toertocht, door een schitterend land.

’s Avonds is er in het hotel een quiz over films, muziek, verkeer en algemene Engelse zaken, toch wel zo specifiek Engels dat wij niet veel kunnen beantwoorden. Wel zitten we gezellig met elkaar bijeen. Als de quiz is afgelopen houden wij het voor gezien en gaan terug naar onze camper.  Morgen is het voor de tweede toertocht opnieuw 10.00uur dat we gaan rijden. Voor deze toertocht is er opnieuw een briefing om 9.15uur. Dus toch wel weer vroeg opstaan.

KETTLE CLUB TREFFEN (WALES)


Zaterdag 14 juli 2012
 

 
Opnieuw vroeg opgestaan, ontbijt en de motoren gereed zetten voor het hotel voor de tweede maar wel wat kortere toertocht. Janneke en Bettiena gaan vandaag ook mee. Helaas moet Bettiena op mijn rode GT750 met expansies de route rijden. Haar eigen GT750 vertrouwen wij niet zoals eerder al aangegeven. Om te vooromen dat er meer schade aan het blok ontstaat door welke oorzaak dan ook laten we deze GT750 maar staan.
Tenslotte hebben we een reserve motor bij ons. Ik zet de motor van Janneke nog even weg, en merk dat deze op twee pitten loopt, snel even voelen aan de uitlaatbochten, de linker cilinder doet niet mee. Daar ik weet dat deze motor goed is verdenk ik direct een bougie. Gelukkig hebben wij allen ook nieuwe bougies bij ons. Snel vervangen, starten en weer OK. Dit is de eerste bougie, de bougies die wij gebruiken is de B8EGV, die kapot is gegaan in de afgelopen 25jaar. Vreemd dus. Wel zie ik dat de defecte bougie zeer vet is. De GT’s staan nu gereed voor de toertocht.
Vandaag is de Kettle groep flink groter.
Velen zijn vandaag naar Hay-on-Wye gekomen


 
voor de toertocht. Het weer is sterk verbeterd. Dit beloofd een mooie dag te worden waarvan wij maximaal kunnen genieten. De toertocht zal gaan over wat gemakkelijke wegen, wel zitten er voldoende doch onoverzichtelijke bochten in. De afstand van deze toertocht zal één GT750 tank met benzine zijn. Dit is ongeveer 175km. We zullen vervolgens drie stops maken, de middelste stop zal bij een restaurant zijn waar we zullen lunchen. Je kon de avond te voor opgeven wat je wilde eten. Er was voldoende keus. Wij hebben gekozen voor de beroemde “fish and chips”, tenslotte willen we zeker dat proeven. De eerste stop is bij een benzine pomp met restaurant.

Voor de mensen die wat willen drinken kan dat, indien nodig kan er gebruik gemaakt worden van het sanitair.

Na ¾ uur gaan we weer verder naar de Wye Knot Inn, een restaurant/pub in Ross-on-Wye. We rijden nu ook wat meer snelwegen, je ziet dat vele GT750 rijders hier even gebruik van de gashandle maken. Janneke op haar GT750-A  raken wij al snel kwijt, ze gaat vlot mee met de overige motorrijders. Bettiena die op een andere GT750(-M) rijdt blijft voor ons rijden. Er blijven een flink aantal Kettles bij ons in de buurt. We proberen allemaal te genieten van de toertocht en natuurlijk de schitterende omgeving in Engeland.
Tenslotte komen wij aan bij het restaurant/pub. De zon schijnt nu erg fel en het is zelfs warm. We zetten onze motoren op de nabijgelegen parkeerplek neer die weldra vol staat met een flink aantal Kettles. Een aantal mensen blijft lekker buiten op het terras zitten. Wij gaan naar binnen en zoeken daar een plekje om straks te gaan eten. Het eten moeten we tenslotte ook binnen bestellen. Na een poosje komt het eten, de lunch, “fish and chips”, een flink bord vol dat wij ons ook lekker laten smaken. Het bord ligt zo vol dat wij niet alles op kunnen. Na anderhalf uur gaan we ons weer gereed maken voor het vervolg van de toertocht. Praktisch gezien was dit het eindstation voor de toertocht.
 
We gaan nu weer terug naar Hay-on-Wye. Wel gaan we via een kleine omweg. We gaan nog een stop maken bij het station in Abergavenny. Daar zullen een aantal  GT750 liefhebbers staan die graag de grote club met Suzuki GT750’s willen bekijken. Ook nu weer gaat het lekker vlot over de Engelse wegen. In Abergavenny rijden we naar het station, tenslotte staan er een flink aantal GT’s geparkeerd.
Nog allemaal even snel een ijsje scoren bij de ijstent hier op het station.
Tenslotte nu echt weer terug naar Hay-on-Wye, het Baskerville Hall Hotel.

Opnieuw hebben we een schitterende route gereden. Genoten van het Engelse landschap en natuurlijk van het  samenzijn met de kettle Club. Het is een machtig gezicht de lange colonne met Suzuki’s GT750 die een flink rookgordijn aanleggen op de weg die wordt gereden.
 ’s Avonds was er weer quiz, we hebben ditmaal niet meer mee gedaan. Dat was net wat te veel van het goede. We hebben deze avond gebruikt om wat goodies te kopen, de Kettle Club heeft wel heel veel alleen specifieke GT750 zaken. Vervolgens hebben we ons tussen de mensen en hun Kettles gemengd.
Dit is dan voor ons wel het einde van dit Kettle Club treffen. Morgen weer richting de boot om tenslotte maandag naar huis te gaan.

EINDE VAKANTIE


Zondag 15 juli 2012
 

 
Vandaag is het praktisch gezien het einde van het Kettle Club Treffen en de vakantie. We moeten weer aanstalten maken om huiswaarts te gaan. We hebben vandaag een flinke rit voor de boeg, we moeten ruim 400km rijden om weer in Harwich te komen. We willen daar ook een beetje op tijd aankomen dus we hebben eerder al aangegeven om in ieder geval om 10.00uur te gaan rijden. We staan niet al te laat op en nemen afscheid van veel van de deelnemers van de Kettle Club. Velen geven aan tot over drie weken, op het internationale Suzuki T en GT treffen.
Dat zal zeker een hartelijk weerzien worden.

Uiteindelijk hebben we van iedereen afscheid genomen en we gaan exact om 10.0uur op weg. We hoeven niet meer te tanken dat hebben we afgelopen donderdag al gedaan, dit scheelt weer oponthoud.
De route gaat heel lang over de provinciale wegen die hier en daar behoorlijk slecht zijn. Daarnaast rijden we door veel engelse dorpjes. En nog belangrijker het is droog en de zon schijnt. Tenslotte kunnen we weer via de autobaan richting London, we rijden de M25 af tot onze afslag richting Harwich. Om uteindelijk aan te komen op het Dovercourt Trailer Park in Harwich.
 

DOVERCOURT TRAILER PARK - HARWICH (GB)


Zondag 15 juli 2012
 
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
211879. (400km)
N 51º 55' 15"
E 1º 15' 27"
Zoals aangegeven zijn wij uiteindelijk aangekomen  op het Dovercourt Trailer Park in Harwich. We zijn weer mooi op tijd, we kunnen nog even zitten.
We hebben hier de eerste dag van de vakantie al eerder gestaan. Vanaf hier is het slechts 10minuten naar de terminal van de Stena-Line. De camping is helemaal ingesteld om aankomst en vertrek van gasten die van en naar Nederland komen en gaan. Deze camping is later open dan gebruikelijk zeker tot 21.00uur, maar is 's ochtends vroeg ook eerder open 07.00uur, dit voor de vertrekkende gasten.
 
Omdat het ook hier heel veel heeft geregend is het niet mogelijk om op het gras te gaan staan.
We krijgen een plek op een parkeerplek nabij de ondergelopen grasvelden. Prima plek, en we houden droge voeten en op de harde ondergrond zal het morgenochtend geen problemen geven om weg te rijden. (vastzitten)
Omdat wij de volgende ochtend bij de boot geen oponthoud willen hebben met het zoeken naar de juiste ingang van de terminal gaan wij nog even bij de terminal kijken, immers we moeten er twee uur voor het vertrek van de boot er al zijn. We krijgen uitleg van een van de parkeer medewerkers van de terminal.
De boot vertrekt om 09.00uur (LT) en het wordt aangeraden om er rond 07.0uur daar te zijn.
We geven aan dat we morgen ochtend op tijd op de terminal zullen zijn.
 
TIP: Het is mogelijk bij terugkeer naar Nederland om op de terminal van de Stena-Line te overnachten, scheelt in ieder geval kosten voor een camping.

HOEK VAN HOLLAND


Maandag 16 juli 2012
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
211884. (5km)
 
Vandaag konden wij ons iets beter vermaken op de lange overtocht op deze veerboot.
Toch blijft het een lange zit. Gelukkig doen wij dit soort overtochten niet te vaak.

THUIS


Maandag 16 juli 2012
 
Stop KM stand:
TOTAAL
 
212139. (255km)
2226km
Uiteindelijk zijn we om 20.30uur weer thuis, via een omweg, we konden de A6 niet doorrijden, dus vanaf de A20, A27 naar de A28 doorgestoken en tenslotte via Zwolle naar onze woonplaats.
Nog steeds is het erg slecht weer. We moeten de motoren in de regen afladen. Gelukkig gaat dat vlot. Tenslotte kunnen we de gehuurde aanhangwagen terug brengen naar de verhuurder. We kunnen eindelijk om 22.15 gaan zitten. Onze dochters moeten ook nog naar huis en zijn om 22.15uur vertrokken.
Nu is echt de vakantie ten einde.
HOME

SITE UPDATE: 09 augustus 2012