KORTE HERFST VAKANTIE
BELGIË, FRANKRIJK
23 OKTOBER 2015 t/m 31 OKTOBER 2015

INLEIDING

Door omstandigheden hebben we een flink aantal extra vakantie dagen over dit jaar, helaas kan ik deze extra dagen niet opsparen en moet deze dit jaar (2015) ook opmaken. Geen probleem voor ons, we hebben tenslotte een camper. Na enig overleg willen we weer een keer naar Ieper in België, daar waar de Eerste Wereld Oorlog is heeft afgespeeld, we zullen ons ditmaal beperken tot Ieper, we hebben al eens meer de omgeving van Ieper bezocht dus dat slaan we deze keer over. Vervolgens gaan we dan door naar Normandië, Frankrijk, daar waar een groot en zeer belangrijk deel van de Tweede Wererld Oorlog zich heeft afgespeeld.  We hebben daar meerdere te bezoeken locaties ingepland. De bezochte musea, de bezoek locatie in de omgeving en de overnachtings locaties vindt je vervolgens hier onder.

MEERLE (B)
BEZOEK KENNISSEN (HUISADRES)

START Kilometerstand: 113641km
Van: 22-10-2015 (Donderdag) Tot: 23-10-2015 (Vrijdag)
Kilometerstand: 113886km Totaal gereden: 245km
Coördinaten: n.v.t.
We hebben een bezoek ingepland bij vrienden in Meerle (België). We kennen elkaar al vele jaren en het is al weer een flinke tijd geleden dat we bij elkaar zijn geweest.  We zijn 's middags vanuit onze woonplaats naar  België gereden. We doen de reis op ons gemak. We arriveren mooi op tijd in Meerle en het is weer een leuk weerzien. We hebben heel veel aan elkaar te vertellen. Al met al wordt het toch weer laat, maar toch weer niet te laat, morgen willen we weer op tijd verder trekken naar Ieper.

IEPER (B)
CAMPING JEUGDSTADION (CAMPING/CAMPERPLEK)

Van: 23-10-2015 (Vrijdag) Tot: 24-10-2015 (Zaterdag)
Kilometerstand: 114096km Totaal gereden: 210km
Coördinaten: N 50.84650°, E 2.89779°
  Omschrijving Opmerking
Camping Camping Jeugdstadion, camperplek. De camping/camperplek heeft ondertussen een stagboom en een betaalautomaat. Betalen, kaartje trekken en slagboom bedienen.
Sanitair Goed en schoon
Elektriciteit Euro stekker
Prijs/nacht 15,00Euro Excl. 4,00Euro borg voor de slagboom kaart.
Omgeving Ieper, Menenpoort, 20.00uur In de omgeving zijn meerdere bezoek locaties die betrekking hebben op de Eerste Wereld Oorlog.

We zijn er weer, we hebben hier al eens meer gestaan. Zowel op de camping als op de nieuwe camperplek. Het betalen gaat nu via een betaal automaat. Kosten voor deze camperplek zijn 15,00Euro vermeerderd met een borg, van 4,00Euro, voor de slagboom kaart. Als de slagboom kaart weer wordt ingeleverd bij de betaal automaat krijg je de kosten weer terug gestort op de bankrekening. Deze kosten zijn inclusief gebruik van de toiletten en douches. Daar maken we natuurlijk wel weer even gebruik van.

We zijn naar Ieper (B) gekomen als overnachtings plek op weg naar Normandië in Frankrijk, maar we gaan vanzelfsprekend wel even naar de Menenpoort om 20.00uur. Zoals misschien bekend wordt hier nog altijd de "LAST POST" geblazen, dit ter herinnering aan de gruwelijke Eerste Wereld Oorlog, waar zo vele mensen zijn omgekomen. Vanaf de camping is het een korte maar leuke wandeling naar het stadje Ieper en de Menenpoort.
Ook nu weer is het er om 19.30uur al weer erg druk met vele mensen en veel schooljeugd, voornamelijk uit Engeland. We gaan er van uit dat de Eerste Wereld Oorlog en de vele gevallenen nog steeds wordt besproken op de verschillende scholen.
We zijn en blijven nog steeds onder de indruk van deze "happening", en we raden iedereen aan om zeker daar een bezoek te brengen als je in de buurt bent.

OUISTREHAM (F)
CAMPING MUNICIPAL des POMMIERS

Van: 24-10-2015 (Zaterdag) Tot: 26-10-2015 (Maandag)
Kilometerstand: 114530km Totaal gereden: 434km
Coördinaten: N 49.26900°, W 0.25521°
Camping Camping Municipal des Pommiers
Sanitair Matig bruikbaar Toilet zonder bril
Elektriciteit Euro stekker Er wordt 6,00Euro berekend voor het gebruik van elektriciteit
Prijs/nacht 17,40Euro Excl. Elektriciteit
Omgeving Pegasus Bridge (WO2) Op 4km loopafstand ligt het museum Pegasus Memorial van de Tweede Wereld Oorlog.

Vandaag rijden we naar Ouistreham, Frankrijk. We hebben daar een camping gevonden direct nabij het Pegasus Memorial. We hebben deze camping uitgezocht zodat we vanaf deze camping met de camper naar het Pegasus Memorial kunnen rijden. Bij aankomst op de camping blijkt dat we het zelfs lopend naar het Pegasus Memorial goed te doen is. Maar wel even eerlijk het is nog wel een flinke afstand van ruim 4 kilometer langs het kanaal naar het Pegasus Memorial. Daar ons niets mankeert aan de benen gaan we daar de volgende dag lopend naar toe. We moeten tenslotte nog wel onze beweging hebben op deze korte vakantie.
Vandaag blijven we na aankomst lekker op de camping en genieten van het heerlijke zonnetje.

PEGASUS MEMORIAL

Vandaag gaan we naar het museum: Pegasus Memorial. We hebben deze tip gekregen van een oud collega. Zoals aangegeven gaan we lopend langs het kanaal naar het museum, een flinke tippel maar goed te doen. Houd er natuurlijk wel rekening dat er ook nog een terug weg is, dit dan met dezelfde afstand. Het Pegasus Memorial is zeer de moeite waard om een bezoek te brengen. Er is in de Tweede Wereld Oorlog flink gevochten om en bij deze brug.
Hieronder een impressie van het bezoek aan het museum, dit zegt meer dan woorden.

Hierboven een replica van een glider waarmee de geallieerden tijdens D-day over het kanaal vlogen. Bij het landen zijn vele gliders verongelukt. Wonderwel hebben velen het overleefd zodat zij alsnog mee konden vechten in deze verschrikkelijke Tweede Wereld Oorlog.

DRIE LOCATIES TWEEDE WERELD OORLOG
RADAR SITE, AMERICAN CEMETERY OMAHA BEACH, D-DAY MEMORIAL

We vertrekken vandaag weer op tijd, we willen onderweg drie locaties bezoeken welke te maken hebben gehad met de Tweede Wereld Oorlog. Daarnaast willen we natuurlijk genieten van het heerlijke Franse landschap.

RADAR SITE

AMERICAN CEMETERY OMAHA BEACH

D-DAY MEMORIAL

Englesquerville la PERÉe (F)
Ferme de la rouge fosse (CAMPERPLEK)

Van: 26-10-2015 (Maandag) Tot: 27-10-2015 (Dinsdag)
Kilometerstand: 114604km Totaal gereden: 74km
Coördinaten: N 49.38684°, W 0.94812°
  Omschrijving Opmerking
Camping Camperplek, Ferme de la Rouge Fosse Plaats, Englesquerville la Percée, een heerlijk stekje op de boerderij, heerlijk rustig en zeer landelijk gelegen. Schitterend uitzicht over de landerijen
Sanitair N.v.t.
Prijs/nacht 5,00Euro
Omgeving Zeer landelijk gelegen, doorrijden naar verschillende Tweede Wereld Oorlog locaties. In de omgeving zijn meerdere bezoek locaties die betrekking hebben op de Tweede Wereld Oorlog.

Na het bezoeken van drie Tweede Wereld Oorlog locaties lassen we voor de rest van de dag een rustdag in, het is vandaag schitterend weer en we hebben een lekker stekje gevonden bij een boer op het terrein. Deze boer heeft een aantal schitterende camperplekken met een schitterend uitzicht over de landerijen. We genieten van de heerlijke zon en de heerlijke landelijke rust die hier heerst. Dit is vakantie, heerlijk.

CAP DU HOC

We gaan vandaag naar Saintes Mére Eglise. Onderweg hebben we nog een bezoeklocatie; Cap du Hoc, eveneens een D-day bezienswaardigheid. Hier hebben de Canadese Rangers zwaar gevochten tijdens D-day. Daarnaast is dit punt een kaap, Cap du Hoc door de geallieerden zwaar gebombardeerd. De kraters liggen er nog zoals deze toen zijn ontstaan. Wij vonden dit punt zeer indrukwekkend. Voor het punt is tevens een tentoonstelling van de zware gevechten hier bij Ca du Hoc.

Saintes mère Eglise (F)
CAMPING saintes mère Eglise

Van: 27-10-2015 (Dinsdag) Tot: 30-10-2015 (Vrijdag)
Kilometerstand: 114629km Totaal gereden: 25km
Coördinaten: N 49.40972°, W 1.30934°
  Omschrijving Opmerking
Camping Camping Siantes Mère Eglise Leuke camping om vanaf de camping het stadje Saintes Mère Eglise te bezoeken.
Sanitair Goed en schoon In deze periode wel koud.
Prijs/nacht 15,00Euro
Omgeving Stadje Saintes Mère Eglise Zie foto's voor de bezienswaardigheden.

We hebben deze camping uitgezocht omdat dit op loop afstand naar het stadje Saintes Mère Eglise is. Het stadje is erg bekend vanwege de aan de kerktoren hangende soldaat uit de Tweede Wereld Oorlog. De militair die hier aan de toren hangt berust op een waar verhaal. Het hele verhaal van de landing van Normandië rond het stadje Saintes Mère Eglise is in 1962 verfilmd, in de film "The Longest Day", deze soldaat hangt in deze film ook met zijn parachute aan de toren van de kerk. In het stadje Saintes Mère Eglise is tevens het Airborne museum, wat zeker een bezoek waard is. Het museum is zeer indrukwekkend.

De camping is goed, ook met dit natte weer, het sanitair is netjes maar wel koud in deze tijd van het jaar, dit vanwege het ontbreken van verwarming.

STAD SAINTES MÉRE EGLISE

AIRBORNE MUSEUM - ZEER INDRUKWEKKEND!

Vanaf de kerk naar het Airborne Museum is het alleen maar het kerkplein oversteken. Thuis hadden we al bepaald dat we in ieder geval ook dit museum zouden bezoeken. Achteraf was de Dakota DC-3 het meest indrukwekkende wat in het Airborne Museum is tentoongesteld. Bij binnenkomst loop je door een deur en je komt direct IN de Dakota DC-3!
Je krijgt dan vervolgens direct de indruk dat je meedoet met deze Tweede Wereld Oorlog. Het hoort en belangrijker VOELT zo levensecht dat je even de koude rillingen krijgt als je door de Dakota DC-3 loopt. Zeer indrukwekkend!

SCHITTERENDE TOERTOCHT

Vandaag hebben we zoiets, we staat nu al weer 3 dagen op deze camping. Lang genoeg geweest. We willen een toertocht maken langs de hoger en langs de kust gelegen kapen. We betalen de camping en zien wel of we terugkomen bij deze camping of als we een andere camping onderweg vinden die ook leuk is. We gaan daarbij met de klok mee de kapen rond.

Als we geen goede camping kunnen vinden keren we terug naar de camping in Saintes Mére Eglise, immers daar weten we dat deze camping die ook nog eens goed is. Het is een schitterende toertocht die voornamelijk over smalle weggetjes gaat, we hebben de tijd. We willen genieten van de heerlijke omgeving. Al met al vinden we slechts één camping welke helaas niet aan onze eisen voldeed. We besluiten om maar weer terug te keren naar de camping in Saintes Mére Eglise.

DIEPPE (F)
Quai du marne (CAMPERPLEK)

Van: 30-10-2015 (Vrijdag) Tot: 31-10-2015 (Zondag)
Kilometerstand: 115162km Totaal gereden: 303km
Coördinaten: N 49.93091°, E 1.08680°
  Omschrijving Opmerking
Camping Camperplek, Quai du Marne Leuke camperplek waar het tegen de avond flink vol loopt met campers
Sanitair N.v.t.
Elektriciteit   Is er in beperkte mate
Prijs/nacht 7,00Euro Betalen via de automaat, contant of met kaart.
Omgeving Stad Dieppe

We zijn op weg naar huis, ondanks dat we niet veel eisen stellen aan een plek om te slapen zijn we wel kieskeurig met het uitkiezen van een camperplek. Helemaal als deze voor ons onbekend is. Na enig zoeken vonden we een leuke camperplek in de haven van Dieppe in Frankrijk. Ondanks het drukke haven verkeer, zowel auto's als schepen is het hier erg rustig. Wel op tijd hier arriveren omdat tegen de avond de camperplek geheel bezet is. Wij hebben er heerlijk kunnen slapen.

BREDENE (B)
CAMPING 17 duinzicht

Van: 31-10-2015 (Zondag) Tot: 06-12-2015 (Zondag)
Kilometerstand: 115428km Totaal gereden: 266km
Coördinaten: N 51.24674° , E 2.96723°
  Omschrijving Opmerking
Camping Camping 17 Duinzicht Grote camping ook open in het na seizoen.
Sanitair Goed en schoon Verwarmd.
Prijs/nacht 16,00Euro
Omgeving Stad Bredene Over de weg naar het strand.
We zijn bij de laatste overnachtingsplek aangekomen. We zijn hier eerder geweest. We genieten nog even van het mooie weer en gaan nog even naar de boulevard om wat inkopen te doen. Helaas moeten we weer eerder vertrekken dat we hebben gepland, helaas is het niet anders.

THUIS (NL)
EIGEN HUISADRES

STOP Kilometerstand: 115713km (285km)
We zijn weer thuis na een heerlijke maar net een te korte vakantie in Frankrijk. We hebben genoten van het heerlijke Franse stokbrood en de heerlijk wijn; Pommeau de Normandië.