ZOMER 2009 - TIEN LANDEN TOUR
27 augustus 2019 t/m 27 september 2009

 

INLEIDING

Al heel lang stonden een aantal bezoeken aan: Technik Museum Speijer en de stad Wenen op ons verlanglijstje. Daarnaast wilden wij een keer iets anders, met name een ander land dan juist de zo bekende te bezoeken landen. Wij hadden daarom Kroatië gekozen. Een land waar wij nog niet waren geweest. Onze vakantie was in de periode van 27 augustus 2009 t/m 27 september 2009. Omdat wij dit eerder met onze vrienden uit België hadden besproken en ook zij daar naar toe wilden hebben wij met elkaar afgesproken op een camping net voor Wenen.
Omdat alles nu een strakke planning vereiste en ook om alles goed met elkaar te kunnen aftemmen hebben wij een REISPLAN overzicht gemaakt.
Reisplan in één overzicht in een WORD document: REISPLAN.DOC (klik op de link om het reisplan te downloaden. Onderweg is het reisplan verschillende malen aangepast, maar net waar wij op dat moment waren en wat wij op dat moment wilden doen.
Het reisverslag is voorzien van vele foto's helaas door de ruimte op het Internet zijn de foto's als JPG gecomprimeerd. Mail ons als u de foto's in detail en ongecomprimeerde vorm wilt ontvangen.
Klik op de foto voor een vergroting.
POI lijst van deze 10 landen trip: POIZOMER2009.XLS

STELLPLATZ AM TECHNIK MUSEUM SPEIJER (D)

Start KM stand: 178500.
Donderdag 27 augustus 2009
Vrijdag 28 augustus 2009
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
179143. (643km)
N 49° 18' 41"
E 08° 27' 01"
Direct nabij het Technik Museum Speijer is een Stellplatz met uitstekende sanitaire voorzieningen, vanaf hier kun je lopend naar het museum om de hoek. (Caravans worden ook toegelaten) Kosten 21,00Euro
 

Nog mooier; direct naast deze Stellplatz ligt de aanvliegroute van het nabij gelegen sport vliegveldje. s' Avonds, tot aan ca. 20.00uur is het er erg druk met de kleine sportvliegtuigjes.
 

TECHNIK MUSEUM SPEIJER (D)

Zoals eerder aangegeven stond een bezoek aan het Technik Museum Speijer al een tijdje op mijn verlang lijstje. Waarom? De BURAN (Буран, Snowstorm) het Russische ruimte veer staat hier in een ruimtevaart tentoonstelling. Aangezien de Amerikaanse en de Russische ruimte veren mijn bijzondere belangstelling hebben was met deze vakantie de mogelijkheid om dit museum een bezoek te brengen. Bij het museum aangekomen wordt al snel duidelijk wat je hier kunt vinden, ALLES wat met techniek te maken heeft. Ja daar doe ik het voor!
Er is te veel om op te noemen wat in het Technik Museum Speijer te zien is. Kijk op de onderstaande link voor het museum zelf:
http://www.technik-museum.de/museum_speyer_deutsch.html

Je kan je hier zeker de gehele dag vermaken. Vergeet daarbij zeker het IMAX theater niet, een gigantische dome waar wij de film The Blue Planet hebben bekeken.
Enkele links:
1) http://www.youtube.com/watch?v=zzU1x-MpKOI
2) http://www.youtube.com/watch?v=g_MjTjEXi7I&feature=PlayList&p=E53E6E68697FDD25&playnext=1&playnext_from=PL&index=12
 

Techniek Museum Speijer.

Plattegrond van Technik Museum Speijer waar zoveel te zien is dat je er zeker een dag over doet om alles te zien, Vergeet niet een film te zien in het IMAX theater.
Aanrader: The Blue Planet.

Vanaf de weg torent deze Lufthansa Boeing
747-400 boven alles uit. Een gigantisch vliegtuig op een reusachtige sokkel. Vanaf het platform onder deze Jumbo-jet heb je een schitterend uitzicht over het terrein van Technik Museum Speijer.


 

Het belangrijkste onderdeel waarvoor wij dit museum bezochten was het Russische ruimte veer, de BURAN. Dit ruimte veer zou bijna een kopie zijn van het Amerikaanse ruimte veer. Aangezien de ruimtevaart mij altijd heeft geboeid hebben wij een bezoek aan Technik Museum Speijer ingeplanned in onze vakantie.
Dit ruimte veer, BURAN met registratienummer OK-GLI, is een prototype welke NIMMER de ruimte in is geweest. Aan dit ruimte veer zijn VIER straalmotoren gemonteerd zodat, zonder een lanceerplatform te gebruiken, met dit ruimte veer gestart en geland kon worden. Dit voornamelijk voor testvluchten. Het ruimte veer is al lange tijd uitgefaseerd en veel voor diverse tentoonstelling gebruikt, de één na laatste tentoonstelling was in Australië waarna het ruimte veer tenslotte naar een laatste tentoonstelling in Dubai is getransporteerd. In Dubai werd dit ruimte veer tenslotte door de lokale autoriteiten in beslag genomen en heeft vervolgens het ruimte veer nog jaren in een haven aldaar gestaan. Technik Museum Speijer was geïnteresseerd in deze BURAN en na veel getouwtrek is deze BURAN via Rotterdam over de Rijn naar Speijer vervoerd. Rondom dit ruimte veer vindt u een schitterende tentoonstelling over de ruimte vaart met veel informatie over de Apollo missies naar de maan. Enkele links vindt u hieronder.
http://www.youtube.com/watch?v=zdEhOlQm5iI
http://www.buran-energia.com/bourane-buran/bourane-modele-gli.php
http://www.airliners.net/photo/Untitled-(Russian-Space/VKK-Buran-OK-GLI/1564719/

MOOI?!.......... SCHITTEREND en ADEMBENEMEND.
 

     

 

 

 
Onder de ANTONOV 22, 's werelds grootste propeller aangedreven vrachtvliegtuig.
Russische makelij.
 

 
Het Technik Museum Speijer is zeker een bezoek waard. Reserveer een hele dag of meerdere dagen hiervoor. Er is ontzettend veel te zien.
Hieronder een impressie van alle andere zaken in Technik Museum Speijer.
 

 

 

 

 

 

 

 
Tip: van dezelfde PRIVÉ organisatie is er ook het Technik Museum Sinsheim. Zie link:
http://www.technik-museum.de/museum_sinsheim_deutsch.html

 
Tot slot hebben wij in Speijer nog de dom bezocht. Helaas viel deze domtegen voor wat wij van een dom gewend zijn en verwachten.
 

BOEREN CAMPING CHIEMSEE (D)

Zaterdag 29 augustus 2009 Stop KM stand:
Coördinaten:
 
179616. (473km)
N 47° 48' 44"
E 12° 29' 18"
Op de doorreis naar Wenen zijn wij terecht gekomen net voor de Oostenrijkse grens net onder de Chiemsee. In het plaatsje Stegen is een boerderij met enkele camper of caravan plekken. Tevens zijn er uitstekende sanitaire voorzieningen. Als je het leuk vindt kun je alles in en om de boerderij bekijken en meemaken.

DONAU PARK CAMPING, KLOSTER NEUBURG (A)

Zondag 30 augustus 2009
t/m
Woensdag 02 september 2009
 
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
179993. (377km)
N 48° 18' 40"
E 16° 19' 44"
Wij hebben hier enkele dagen gestaan om vanaf hier bezoeken te brengen aan de stad Wenen. De bezoeken aan de stad Wenen stonden op het verlanglijstje van Monica, doch door omstandigheden en andere geplande vakanties was het er nog steeds niet van gekomen. Omdat wij nu richting Kroatië gingen was nu de mogelijkheid gekomen om de wens in vervulling te laten gaan. Wij hadden dit bezoek aan Wenen ruim voor onze vakantie plannen overlegd met onze vrienden uit België, waarna zij vervolgens spontaan reageerden om dit bezoek met zijn vieren te gaan doen. Wij hebben het bezoek aan het begin van onze vakantie geplanned terwijl onze vrienden het bezoek aan het einde van hun vakantie hadden geplanned. Na overleg hebben wij onze ontmoetingsplaats bepaald op Donau Park Camping in Kloster Neuburg. Een strakke vakantie planning was hierdoor vereist om op de afgesproken dagen op de camping aanwezig te zijn. Vanaf hier gaat er uitstekend openbaar vervoer naar de stad Wenen. Er wordt ook afgeraden om met eigen vervoer naar de stad te gaan.

WENEN (A)

Maandag 31 augustus 2009
 

 
Zoals eerder aangegeven wilden wij al heel lang naar de stad Wenen, Oostenrijk. Helaas kwam het er nimmer van. Nu was er de gelegenheid. Een bezoek is aan te raden. Het is een mooie schone en schitterende stad.
Door de camping was op maandag er een stad tour geregeld met een gids. Met een bus zijn wij eerst Wenen doorgereden waar wij op een aantal bijzondere plekken zijn uitgestapt. De gids gaf zijn commentaar bij vele bezienswaardigheden. Tenslotte kregen wij enkele uren de gelegenheid om op eigen houtje een aantal zaken in het stadcentrum van Wenen te bezoeken. Omdat wij inmiddels honger hadden gekregen zijn wij eerst even wat gaan eten in een Italiaans restaurantje. In Wenen is genoeg te zien en te beleven. Een stad tour met gids is zeker aan te raden.

 
Boven en links: Schloβ Belvedere, het hekwerk van dit slot staat op een Oostenrijks 0,20Euro muntstuk.





Onder en links onder: Het "Hundertwasserhaus" een woongebouw waar de gewone arbeider in kan wonen vanwege de normale huurkosten. Dit gebouw staat gewoon midden in Wenen. Het gebouw wordt zo genoemd naar de architect,
Hernn Hundertwasser.
Hieronder een foto impressie van de stad Wenen, de schitterende historische gebouwen vallen daarbij zeker op. De stad zelf is schoon doch daar waar de paarden koetsen regelmatig stilstaan om passagiers op te pikken kun je de paarden zeker goed ruiken.
 

Links en onderstaande foto: De Stephansdom

Bezienswaardigheden in de stad Wenen
 
   
 
Dinsdag 01 september 2009
 
Voor de tweede dag in Wenen stond een bezoek gepland aan Schloβ Schönbrunn, het Sissy slot. Met het openbaar vervoer zijn wij naar de stad gegaan. Vanaf de camping met de bus naar Heiligenstadt, en vandaar met een Tages Einkaufskate van 4,60Euro kun je de gehele dag met de metro door Wenen reizen. Met behulp van de spoorgids is het niet echt moeilijk om van A naar B te reizen. Schloβ Schönbrunn ligt geheel aan de andere kant van Wenen en het is nodig dat je een keer overstapt naar een andere metro. Omdat wij nagenoeg nooit met het openbaar vervoer reizen moesten wij wel goed opletten.
 

Na Schloβ Schönbrunn hebben wij nog een bezoek gebracht aan het PRATER, een kermis midden in de stad die het gehele jaar open is. Je vindt hier ook het historische Weense RIESENRAD. Een tour met het reuzenrad is zeker aan te bevelen. Je hebt een schitterend uitzicht op de stad. Helaas houden wij niet echt van dergelijke attracties en hebben er dan ook geen gebruik van gemaakt.
 

STÄDTISCHE CAMPING & BAD LEIBNITZ, LEIBNITZ (A)

Woensdag 02 september 2009 Stop KM stand:
Coördinaten:
 
180233. (240km)
N 46° 46' 41"
E 15° 31' 51"
Omdat wij niet in het onbekende Slovenië wilden overnachten hebben wij een camping opgezocht net voor de grens van Oostenrijk en Slovenië. Wij waren mooi op tijd en besloten nog een stukje toeristische route te nemen, dat het heel erg toeristisch zo worden hadden wij niet verwacht. Onderweg de ene weg afsluiting na de andere en via zeer smalle weggetjes kwamen wij toch nog op de plaats van bestemming. Wij kwamen terecht op de Städtische Camping & Bad Leibnitz te Leibnitz. Een eenvoudige camping met een heerlijk zwembad. Daar mochten wij als camping gast gebruik van maken. Helaas was het water erg koud en na een kwartiertje hadden wij het wel weer gezien. Achteraf bleek dat ik zelf beter niet had kunnen gaan zwemmen.

AUTOCAMP KORANA, PLITVIČKA JEZERA (HR)

Donderdag 03 september 2009
t/m
Maandag 07 september 2009
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
180543. (310km)
N 44° 56' 59"
E 15° 38' 26"
Zoals eerder aangegeven hadden wij ons goed voorbereid om een aantal bezienswaardigheden in Kroatië te gaan bezoeken. Zo hadden wij via het Internet het National Park Plitvička Jezera gevonden. Omdat het ons duidelijk was dat het een schitterend natuurpark zou zijn hebben wij de route zo uitgestippeld dat wij via Slovenië, Maribor, daarna kwamen wij in Kroatië, Zagreb, en we verlieten na Karlovac de autobaan. Wij kozen bewust de provinciale wegen, wij hadden geen haast. Wij genoten van de rit door het schitterende land en kwamen tenslotte aan in Korana, op Autokamp Korana vonden wij een mooi plekje. Helaas is het vinden van een rechte plek voor de camper erg moeilijk. De camping heeft geen afgebakende plaatsen en bevindt zich in zeer heuvelig terrein. Het is vanaf de camping tot aan de Plitvička Jezera 7km. Vanaf de camping gaat 's ochtends en minibus 3maal naar het meren gebied, terug kun je eveneens met de bus, om 13.30uur en om 17.00uur. Dit is uitstekend geregeld. Je hoeft dan niet met de camper of ander vervoer naar de grote parkeer terreinen bij de ingangen van het park.
De camping is goed, het sanitair is gebruikt doch wel schoon het wordt elke dag schoongemaakt.
 
Vrijdag voelde ik mij niet zo lekker, de avond er voor had ik een acute keelpijn gekregen, waarschijnlijk kou gevat van het koude zwembad water in Leibnitz.
Helaas was dit een waarschuwing voor een flinke verkoudheid!

 

PLITVIČKA JEZERA (HR)

Zaterdag 05 september 2009
 
Vandaag was het weer erg somber, het miezerde wat, doch we besloten toch naar de Plitvička Jezera te gaan. Gelukkig werd het droog voordat wij het minibusje in stapten (hier kun je trouwens een mooie camper van maken. Wij hadden bij de informatie balie gevraagd om ons een route aan te bevelen, het werd dus route C. Deze route leidde ons eerst 3 km lopend naar een een van de grootste meren. Hier heb je de gelegenheid om enkele souviniers te kopen maar ook eten en drinken in het restaurant. Over dit grootste meer varen enkele boten, waar je toch gauw een half uur op zit, en brengen je naar een andere loop route, nog eens 4km. De loop routes gaan door het schitterende natuurgebied en langs de vele mooie heldere en voornamelijk blauwe meertjes, en de vele watervallen van het natuurpark. Het Nationaal Park Plitvička Jezera mag je zeker niet missen als je in Kroatië bent. Helaas kunnen wij niet alle foto's plaatsen, de mooiste heb ik voor deze site uitgezocht.

Enkele internet links:

http://www.np-plitvicka-jezera.hr/hrv/
Plitvička Jezera Kroatië
Plitvice Waterfalls - Plitvicka Jezera, Croatia


Na het bezoek aan de Plitvička Jezera hebben wij zondag nog een rustdag gehouden. Wel zijn wij nog even achter de camping de natuur ingelopen. Het is echt een schitterend land. Heerlijk rustig en wat ons op valt de mensen zijn allemaal erg vriendelijk.


VUURSALAMANDER,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vuursalamander

AUTOCAMP VRANJICA BELEVEDERE, SEGET VRANJICA (HR)

Maandag 07 september 2009
t/m
Vrijdag 11 september 2009
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
180825. (282km)
N 43° 30' 35"
E 16° 11' 37"
Na de Plitvička Jezera zijn wij maandag weer verder gereden richting Split, voor de meeste een bekende naamplaats. Ook nu besloten wij weer om geen autobanen te rijden maar alleen de provinciale wegen. Wij volgden de provinciale weg 1 geheel naar Split, onderweg reden wij een keer verkeerd, gelukkig waren er mogelijkheden om dit via een schitterende omweg te corrigeren. Ik heb als chauffeur genoten van deze schitterende rit door een schitterende natuur.
Het bracht ons op plekken in "the middle of nowhere" met schitterende en adembenemende uitzichten. De foto hiernaast geeft weer hoe de chauffeur de rit beleeft. HEERLIJK!

Wij doken op een bepaald moment over een heuvel en zagen beneden een schitterende vallei liggen, met open mond heb ik van het uitzicht genoten. Het allerfijnste vindt ik terwijl je hier rijdt dat je nagenoeg niemand tegenkomt, daarnaast een heerlijke rust zodat je maximaal van de auto rit kan genieten.
Onderweg nog even een korte pauze langs een schitterend en uitgestrekt meer.

Spilt is voor ons het verste punt in Kroatië. Gezien het weer willen wij ons de tijd nemen om er van te genieten. Het is gewoon schitterend zonnig met een stralend blauwe hemel. Wij hebben bij Split nog geen idee waar wij gaan stoppen. Wel hadden wij een aantal campings gevonden met ACSI korting. Net voorbij Trogir vonden wij Autokamp Vranjica Belvedere, bij het stadje Seget Vranjica, een uitstekende camping met goed sanitair direct aan de Adriatische zee. Bij het voorbij rijden van Trogir zagen wij dat het een druk bezocht vesting- havenstadje is. Het leek ons leuk om het stadje Trogir eens een keer te bezoeken.
Na ons ingeboekt te hebben hebben wij een mooie plek gezocht nabij het water. Wij vonden op het derde terras van de camping nabij het sanitair een schitterende plek, met tussen de bomen door een mooi uitzicht op de Adriatische zee en in de ze liggende eilanden.

Wij hebben al besloten, als wij ooit nog een keer naar Kroatië gaan om hier toch wel enkele dagen meer te verblijven. Het weer was hier uitstekend en heerlijk warm. Daarnaast is het zee water zo verschikkelijk mooi en helder blauw dat je er gewoon in MOET gaan zwemmen.
 
De oever van de camping is niet echt een mooi strand, vanwege de rotsen die hier en daar bedekt zijn met beton kun je niet overal het water in gaan. Nabij het restaurant (goed uitgekiend) zijn enkele plaatsen waar je via kleine kiezelstrandjes het water in kan lopen.

Hiernaast en op de onderstaande foto's een indruk van de Adriatische Zee. Het water is helder blauw heerlijk warm.

TROGIR (HR)

Dinsdag 08 september 2009
Vanaf de camping kun je met de bus of leuker met een bootje naar het oude haven en vesting stadje Trogir gaan. Het bootje meert aan bij de camping aan een grote steiger hier op bovenstaande foto. De tocht naar Trogir duurt ca. een half uur. Het is een mooi stadje met mooie smalle straatjes. Het is zeker de moeite waard om daar naar toe te gaan.
 

 
NEEN, helaas niet met de "Casino Royal" maar met de "PUTNIK" voeren wij heen en weer van de camping naar Trogir.
 

     


Mooie stad en haven beelden van Trogir, de laatse twee foto's zijn gnomen vanaf de toren van het fort.
 

AUTOCAMP MARTIN, SVETI PETAR (HR)

Vrijdag 11 september 2009
t/m
Maandag 14 september 2009
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
180941. (116km)
N 44° 00' 00"
E 15° 22' 05"
Op de camping nabij de Plitvička Jezera kregen wij het adres van deze camping, Autocamp Martin te Sveti Petar. Wij besloten om toch maar te eens te kijken. De eerste indruk was zeker goed te noemen, het sanitair was uitstekend en belangrijk schoon. De camping is klein, er zijn voor ca. 15 campers of caravans plek. Deze camping is direct aan de Adriatische Zee en heeft een uitstekend stukje zee met eigen trap. Zoals wij dat al eerder hadden gezien was het zeewater weer mooi helder. Het weer zat ook ons weer mee, veel warme zon, hoewel het er wel behoorlijk waaide, de luifel kon daarom niet uitgezet worden. Wij besloten om het weekend hier te blijven. Zeker de moeite waard om hier een aantal dagen te vertoeven.

 


Foto onder: Een schitterende zonsondergang.
Foto boven: Onze Nederlandse buurtjes gaan zwemmen, het water is hier kouder dan in Vranjica.

EILAND PAG (HR)

Maandag 14 september 2009


Kaart rechts: Via Primorje, Petr
čane, Zaton, Nin, Virsi Krneza, Ljubač en tenslotte via Rtina zijn wij op het schiereiland Pag terecht gekomen, het eiland zelf is gewoon schitterend, soms is het een maanlandschap verderop is het weer een rots eiland. Dit is weer maximaal genieten van de trip en route.

Kaart links: Vanaf Sveti Petar zijn wij via Zadar, nog even inkopen gedaan, naar het eiland Pag gereden. Dit via een omweg omdat wij hebben geprobeerd om langs de kust te blijven rijden. Dit is een schitterende route je komt door allerlei kleine dorpjes, helaas zijn de wegen af en toe erg slecht. Wel hebben wij genoten van het binnenland richting Pag.

 








Foto links en links onder en onder: Via een schitterende route naar het eiland Pag. Dat het allemaal zo stil kan zijn op de wegen, wij zijn dat zeker niet gewend.
Een tocht over het eiland Pag is aan te raden je hebt schitterende uitzichtpunten over de eilanden van Kroatië. Het is een schitterende en woeste natuur.






Aan bijna het einde van het eiland Pag gaat er regelmatig een veerboot naar het vaste land. Wij gaan nu richting het eiland Krk, hier wilden wij nog enkele dagen verblijven.

AUTOCAMP BOR, KRK, EILAND KRK (HR)

Maandag 14 september 2009
t/m
Woensdag 16 september 2009
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
181226. (285km)
N 45° 27' 09"
E 10° 39' 59"
Ons eind station zou een tweetal campings zijn op het eiland Krk. We zijn doorgereden naar het stadje Krk. Wij hadden in het ACSI boek een camping gevonden die ook seizoen korting gaf. Wij kwamen terecht op Autocamp Bor. De eigenaar verwelkomde ons in het Duits wat op zich geen probleem is, helaas maakte hij zeer flauwe grapjes over Nederlanders. Vervolgens gaf hij inderdaad ACSI korting, één nacht 15,00Euro, maar............. er kwam nog eens "taxe" hiervoor en daarvoor bij waardoor wij tenslotte toch nog weer op een dikke 18,00Euro uitkwamen.
Erg vervelend dus! Wij hadden een zeer onprettig gevoel hierbij, hoe naai te toeristen een oor aan. Wel bleven wij staan en besloten te blijven tot woensdag nadat wij eerst het stadje Krk hebben bezocht. De plekken op de camping waren rommelig, waarom geen idee, het sanitair was zeker uitstekend te noemen, het was schoon en netjes, erg belangrijk. De camping ligt op een heuvel en heeft geen strand toegang, daarvoor moet je weer naar beneden naar het stadje Krk. Vanaf daar zijn er weer mogelijkheden om naar het strand te gaan. We hebben er tenslotte maar wat van gemaakt.
Na het bezoek aan het stadje Krk op dinsdag hadden wij definitief de knoop doorgehakt, de volgende ochtend toch maar naar een andere camping. Helaas kregen wij het op de heupen van het gehele eiland wij voelden ons er niet thuis. Wij besloten om Kroatië te verlaten en nog een mooie plek in Italïe op te zoeken.
 

CAMPING WIEN, PESCHIERA DEL GARDA (I)

Woensdag 16 september 2009
t/m
Maandag 21 september 2009
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
181675. (449km)
N 45° 27' 09"
E 10° 39' 59"
Na het onprettig gevoel op camping BOR op het eiland KRK, zijn wij in één rit doorgereden naar Italië, waar wij het altijd naar de zin hebben. Onderweg op de "autostrada" hebben wij nog verschrikkelijk noodweer gehad, zo erg dat wij op een bepaald moment zelfs stil moesten staan vanwege de harde regen die met bakken uit de hemel kwam vallen. Wij zijn doorgereden tot aan het Garda meer. Wij waren in eerste instantie op zoek naar de camperplek nabij Sirmione, helaas konden wij deze camperplek niet direct vinden. Op een bepaald moment vonden wij camping Wien in Peschiera del Garda, een eenvoudige camping direct aan het Garda meer. Omdat dit een ACSI camping was met reductie (15,00Euro) besloten wij om hier te gaan staan. Wij vonden een plekje direct nabij het zwembad. Wij keken zo vanuit de camper over het Garda meer heen, met aan de overkant de Lazise en Bardolino. Gewoon een schitterend plekje.
Vanaf de camping hebben wij een paar tripjes gemaakt op de (vouw)fiets.
Het weer was weer beduidend beter geworden, de zon scheen volop en we konden weer volop genieten van de warmte.

SIRMIONE (I)

Vrijdag 18 september 2009
 

 
 
Omdat het schiereiland Sirmione met het gelijknamige stadje altijd wel leuk is om te bekijken besloten wij dit met de vouwfietsen te gaan doen. Dit is op vouwfietsen een behoorlijke trip, ca 8,5km vanaf de camping. Het fietsen langs de SR11 is niet erg veilig. Helaas ging het niet anders. Wij hadden er mooi weer bij. Inmiddels zijn wij nu drie maal in Sirmione geweest, daarnaast hebben wij meerdere van deze stadjes gezien, er was dus niets nieuws meer. Voor de mensen die hier voor de eerste keer komen is het echt een aanrader.

PESCHIERA DEL GARDA (I)

Zaterdag 19 september 2009
 

 
Ook deze dag zijn wij op onze vouwfietsen weggeweest. Nu de andere kant op naar Peschiera del Garda dit is ook een vestingstadje. Het is de moeite waard om ook hier even te kijken. Op de terug weg zijn wij via het voetpad, dus niet fietsen, maar ach de Italianen lappen ook elke verkeersregel aan hun laars waarom wij dan ook niet, terug naar de camping. Dit is een leuk fietstochtje, het Garda meer blijft gewoon leuk.

Tja het blijft leuk zo'n Ferrari, jammer van de gele kleur. Een Rerrari hoort ROOD te zijn. Daarnaast lag er "maar" een acht cilinder motor achter in. Een Ferrari met minstens een 12 cilinder achter onder de motorkap hebben.
Je mocht er ook mee rijden, 15minuten voor 110,00Euro. Beetje duur!

CAMPING SOLCIO, SOLCIO, LAGO MAGOIRRE (I)

Maandag 21 september 2009 Stop KM stand:
Coördinaten:
 
181925. (250km)
N 45° 48 '53"
E 08° 32' 58"
Gewoon even niet te ver rijden. Wij wilden een stop maken aan het Lago Magoirre. Onderweg langs het Lago Maggoirre zagen wij op camping Solcio in het gelijknamige plaatsje Solcio een mooi plekje direct aan het water. Daar konden wij nog best even een aantal uren staan en genieten van één van onze favoriete landen, Italië. Wij hebben nog een aantal uren van de zon en de schitterende omgeving kunnen genieten.

SIMPLON PAS (I => CH)

Dinsdag 22 september 2009
 
Onze route zou via Frankrijk, Luxemburg en België naar huis gaan, het was de bedoeling om een zodanige route te rijden dat wij het VW BUS CLUB TREFFEN in Hellevoetsluis mee konden maken. Wij kregen een tip op via de Simplon pas te gaan rijden. Deze pas hadden wij nog nimmer gereden. Als wij vanaf Italië komen proberen wij altijd een mooie route via een pas te rijden. Een pas mag best een beetje spectaculair zijn, mogelijk een flinke klim, een paar haarspeldbochten, mooie uitzichten en vergezichten, en natuurlijk de bergen. Tenslotte op het hoogste punt even stilstaan en genieten. Al deze spectaculaire dingen heeft de Simplon pas.
Het hoogste punt van de pas ligt op 2005meter. Wij hebben er weer echt van genoten.
 

 

PECH ONDERWEG SION (CH)

Dinsdag 22 september 2009
 
Helaas, ook dat kan gebeuren, pech onderweg. Nadat wij de Simplon pas waren overgestoken roken wij op een bepaald moment de remmen van de camper: "HOT BRAKES" noemen wij dat. Wij moesten een afdaling nemen van 11km lang. Vanzelfsprekend probeerde ik de camper op een constante en verantwoorde snelheid te houden. Ondanks dat liepen de remmen toch warm. Gelukkig kwam aan de afdaling een einde en ik probeerde met langzaam rijden de remmen weer voldoende af te koelen. Zoals gewoonlijk loop ik na hete remmen altijd even om de camper heen. Ik merkte daarbij op dat de rechter achter velg aan de binnen zijde glom. Ik had direct in de gaten dat er iets niet klopte, met het voelen aan het glimmende bleek al snel dat het olie moest zijn. Bij controle van het remolie reservoir bleek deze nog vol te zitten, dus moest het cardan olie zijn. Er was dus een olie keerring defect geraakt. Mijn inziens zeker niet van te hete remmen. Wij besloten om hier niet verder mee te rijden. In ieder geval tot aan een VW garage om het daar te laten repareren. Dit kon pas de volgende dag, dat moest dan maar. Er was gelukkig een camping nabij de stad Sion. De volgende dag, woensdag, zouden zij eerst de boel inspecteren, als bekend was wat de VW garage nodig had konden zij de onderdelen bestellen en onze camper repareren.
Ondanks dat deze VW garage bedrijfswagen repareerde waren zij er zeker niet op ingericht.
Er was een twee koloms brug van 3800kg aanwezig, maar gezien de plaatsen waar zij de stempels wilden zetten heb ik deze VW garage verboden om mijn camper op deze brug te zetten. Daarnaast is onze camper veel te zwaar om met een dergelijke brug de camper omhoog te brengen. Ik schat dat de camper in totaal op een "vakantie gewicht" zit van ruim 3300kg. Dit deden zij vervolgens dan maar met een krik die aan alle kanten lekte. Helaas monteerden zij de rem ankerplaat ook nog eens verkeerd om, de remschoenen van de handrem pasten niet meer, dus moest weer de as en de daar aan gemonteerde onderdelen wederom gedemonteerd worden. Al met al duurde de reparatie meer dan was verwacht. Tenslotte was de camper om 18.00uur gereed en wij keerden terug naar de camping.

Foto's boven: Ik denk genoeg olie lekkage uit het cardan om er niet mee verder te rijden. Als er nog meer olie verloren gaat via deze lekkage is het zeker mogelijk dat de cardan wordt beschadigd. Daar zitten wij niet op te wachten!
 


Geen passende brug voor zware voertuigen dan maar de krik er onder.
Waar zijn de ARBO wetten?


Duidelijk is te zien dat de rem anker plaat verkeerd om is gemonteerd. De remschoenen van de in de remschijf geïntegreerde handrem pasten niet meer. Opnieuw demonteren en opnieuw plaatsen en de achteras.

 
Foto rechts: Natuurlijk onderweg de reparatie, dus de olie lekkage in de gaten gehouden. Deze foto is gemaakt op de laatste camping in Frankrijk. In eerste instantie dachten wij aan een slechte reparatie, en wederom olie lekkage doch de onderkant van de achteras zelf is niet schoongemaakt, alles onder de natte plek op de as is droog.
Ik had dit pas in de gaten toen wij thuis waren en opnieuw de reparatie controleerde.

Volgend jaar de andere zijde laten repareren, maar ook deze zijde. Dan ook de as voorzien van nieuwe lagers.
MORAAL: Gelukkig dat wij door de stress op tijd terug waren bij de VW garage, het was zeker niet goed gekomen. BLIJF ER MAAR BIJ!

CAMPING SEDUNUM, SION (CH)

Dinsdag 22 september 2009
Woensdag 23 september 2009
 
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
182109. (184km)
N 46° 12' 38"
E 07° 18' 44"
Door de pech onderweg nabij de plaats Sion waren wij genoodzaakt om twee nachten op deze camping door te brengen. De camping is eenvoudig met veel vaste staanplaatsen wij hebben de camper op een veldje nabij de ingang van de camping neergezet. Het sanitair is voldoende. Gedurende de reparatie in de VW garage in Sion hebben wij van de nood een deugd gemaakt. Wij hebben enkele bezienswaardigheden in de stad Sion bezocht. De beide hoog gelegen chateau's zijn de moeite waard om te bezichtigen. Zorg wel voor een goede conditie. Het is een behoorlijke klim naar boven!

SION (CH)

Woensdag 23 september 2009
 
Zoals aangegeven moesten wij wachten totdat onze camper weer gerepareerd was. Iemand van de VW garage had ons daarom naar het centrum van de stad Sion gebracht. Omdat wij vroeg waren opgestaan hadden wij nog geen koffie gehad. In een brasserie hebben wij eerst even koffie met een heerlijk croissant genomen. Ondertussen maar even plannen maken. Hoe komen wij door de stad? In een naast gelegen lotto/toto, boekhandel konden wij een stad kaart van Sion bemachtigen. De gemeente van Sion heeft op deze kaart een aantal bezienswaardigheden aangegeven, als je de route goed loopt kom je langs alle bezienswaardigheden. Zoals eerder aangegeven zijn de hoog gelegen chateau's de moeite waard om te bezoeken. De ruïne van één van de chateau's bevat nog een schitterend kapelletje met mooie, doch vervallen, fresco's. Tussen de beide chateau's vindt je klein doch schitterend kapelletje.
Vanaf de hoger gelegen chateau's heb je een schitterend uitzicht over de vallei waarin de stad Sion ligt. Het nabij vliegveld is zeer druk.
 

 
   

CAMPING PAQUIS, CORNY SUR MOSELLE (CH)

Donderdag 24 september 2009
 
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
182611. (502km)
N 49° 02' 22"
E 06° 03' 31"
Omdat wij vandaag een flink stuk wilden rijden zijn wij doorgereden naar een camping tot net onder Metz. Dit is een kleine doorgangscamping waar wij het zeker geen meerdere dagen uit zouden kunnen houden. De camping heeft gewoon helemaal niets, het sanitair is wel schoon maar voldoet zeker niet aan onze eisen. De camping ligt erg ver weg van de bewoonde wereld. Er loopt een spoorweg aan de overkant van de Moezel waar zeer regelmatig personen en vrachttreinen langs rijden. Dit geeft veel lawaai. De prijs van 13,20Euro per nacht viel gelukkig mee. Voor één nacht moet dit voldoende zijn.

THUIS (NL)

STOP KM stand: 183198.
Vrijdag 25 september 2009
 
Vrijdag 's middags mooi op tijd thuis. Het uitpakken en schoonmaken van de camper komt de komende dagen wel.
HOME

SITE UPDATE: 08 oktober 2009