ZOMER VAKANTIE
September 2010

SITE UPDATE: 31 oktober 2010
 

ZOMER VAKANTIE 2010, 31 augustus 2010 t/m 01 oktober 2010


Aan het begin van 2010 vroegen vrienden van ons of zij met ons mee mochten met onze vakantie, een trip naar Spanje. Onze bedoeling was om een trip door noord-Spanje te maken. Het doel van deze reis was voor ons meer het noorden van Spanje te ontdekken waarbij wij natuurlijk een aantal bezienswaardigheden zouden bezoeken, dit cultureel, geschiedenis, natuur of gewoon genieten van de schitterende en afwisselende omgeving. Daarnaast natuurlijk is het voor ons zo dat ook de dagen op de camping als rustdagen genoten worden.
Om een en ander in te plannen had ik een reisschema gemaakt zodat wij een duidelijk overzicht hadden van wat de reisdagen waren en hoe en hoeveel dagen we op een camping door zouden brengen. Helaas bleek ook nu weer dan een planning niet altijd uit komt.
LINK: Reisschema zomer vakantie 2010

Op 31 augustus 2010 zijn wij om ca. 8.00uur vanaf Drachten naar Zierikzee gereden om onze vrienden aldaar op te halen, vanaf hier zijn wij naar de eerste bestemming ver onderin België gereden.

Wij zijn met onderstaande campers op pad gegaan.
 
 
 

PASSENDALE (B),  TYNE COT CEMETRY

Dinsdag 31 augustus 2010
Omdat wij vanaf Friesland via Zierikzee zijn gereden, waarbij wij toch een korte opstap wilden maken richting Spanje zijn wij vanaf Zierikzee doorgereden naar Ieper onder in België nabij de Franse grens. Gezien mijn beroep, blijft Ieper en Tyne Cot Cemetry nabij Passendale ons gepast boeien. Het stadje Ieper is in de Eerste Wereld Oorlog van de aardbodem weggevaagd,
Tyne Cot Cemetry is een stille getuige van deze oorlog. Deze begraafplaats is als een soort (halve) arena aangelegd. Op de muren staan de namen van de omgekomen soldaten.
 

Tyne Cot Cemetry, te Passendale

IEPER (B), CAMPING JEUGDSTADION

Start KM stand: 187714.
Dinsdag 31 augustus 2010
Woensdag 01 september 2010
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
188201. (487km)
N 50° 50' 47" E 02° 53' 50"
Sinds onze eerdere bezoeken op deze camping Jeugd Stadion is er veel veranderd. De camping heeft nu een aantal camperplekken gekregen. Ook de aanmelding is gemakkelijker, er is nu een receptie.

De camping is goed en netjes. Op het sanitair is niets op aan te merken.

IEPER (B), STAD BEZOEK

Dinsdag 31 augustus 2010
In Ieper vindt u de Menenpoort waar sinds de Eerste Wereld Oorlog nog steeds elke avond om 20.00uur de "LAST POST" wordt geblazen. Elke avond is het druk met vele mensen en veelal Engelse militairen. Ook op de muren van de Menenpoort staan  namen van de omgekomen soldaten.
Als wij in de buurt zijn brengen wij zeker altijd een bezoek aan Ieper en de Menenpoort.
Zie ook onze eerdere bezoeken aan Ieper via de link reizen op deze site.
Vanaf de camping Jeugd Stadion is het ca. een kwartier lopen naar het stadscentrum en de Menenpoort.
 
De Menenpoort (Menen Gate) Ieper stadscentrum
Engelse militairen in de tweede rust, duidelijk zijn op de muren de vele namen van gevallen soldaten te zien De "LAST POST" wordt geblazen door leden van het brandweerkorps van Ieper

TOURS, MONTBAZON CENTRE (F), CAMPING LA GRANGE ROUGE


Woensdag 01 september 2010
Donderdag  02 september 2010
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
188746. (545km)
N 47° 17' 26" E 00° 42' 50"
Omdat onze vakantie pas begint in de Pyreneeën is ook deze dag een rij dag. Wij willen proberen om de tolwegen te vermijden en zoveel mogelijk via de provinciale wegen te rijden. Dat dit niet erg opschiet weten wij natuurlijk allemaal. Toch komen wij deze dag wel een flink stuk verder.

Wij komen tenslotte aan net voorbij Tours, Montbazon Centre, op Camping La Grange Rouge.
Wij besluiten om op deze camping nabij het aangrenzende riviertje te gaan staan.

BEAUMONT DE LOMAGNE (F), CAMPING LE LOMAGNOL


Donderdag  02 september 2010
Vrijdag 03 september 2010
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
189249. (503km)
N 43° 53' 04" E 00° 59' 56"

Zoals eerder aangegeven schoot het niet erg op door de tolwegen te vermijden. Wij besluiten dan om vandaag naar de tolweg te rijden om vervolgens richting Toulouse te gaan om vanaf daar naar een camping te rijden net voor de Pyreneeën.
Toen wij een aantal uren op de camping waren werden mijn echtgenote en ik binnen enkele minuten ziek, waarschijnlijk na het drinken van het op de camping gekochte Rosé. Nadat ik 's nachts om 1.00uur naar het toilet ging en heb overgeven was ik ook weer acuut beter. De volgende dag waren wij nog wel gammel maar geen last meer van misselijkheid. Heel vreemd.

ROUTE NAAR EN DOOR DE PYRENEËEN

Route naar en door de Pyreneën, vanaf de laatste camping in Frankrijk zouden wij midden door de Pyreneën rijden. Wij wilden zo langs een van de hoogste toppen rijden de Pico Aneto. een bergtop van ruim 3400 meter. Nu begon voor ons pas echt de vakantie! Wij zijn bij Fos (F) en Canejan (ES) de grens overgegaan. Na de lange tunnel zou de top van de Pico Aneto zichtbaar kunnen zijn, ware het niet dat het zicht door andere bergen verborgen blijft.
Wel is het een schitterende route die tevens door een schitterende kloof gaat. Ook nu weer is het maximaal genieten van de autorit.

AINSA (ES), CAMPING PEŇA MONTEŇESA


Vrijdag 03 september 2010
Zaterdag  04 september 2010
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
189570. (321km)
N 42° 26' 14" E 00° 08' 06"

Na deze schitterende rit door de bergen hadden wij het op een bepaald moment gehad, we besloten om eerder een camping te zoeken dan de bedoeling was. Nog in de bergen vonden wij in Ainsa de camping Peňa Monteňesa, (foto's boven), een schitterende maar wel een grote camping met uitstekend sanitair. De plaatsen hebben veel schaduw. Normaal krijg je bij aankomst een fles wijn van de camping, helaas hebben wij die niet mogen ontvangen.
Net buiten de camping kun je de wildernis in met schitterend uitzicht op een rots nabij de camping. De omliggende natuur is schitterend.

LLANES (ES), CAMPING LA PAZ


Zaterdag  04 september 2010
Woensdag 08 september 2010
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
190115. (545km)
N 43° 23' 58" W 04° 38' 59"

Wij hebben vaandag de keus; óf wederom een stuk over provinciale wegen rijden  waardoor wij een tussenstop op een "niet geplande" camping extra gingen (moesten) maken, waarbij wij de volgende dag (zondag) ook weer zouden gaan (moeten) rijden of in één keer een flink stuk rijden. Wel eerst 200km via de provinciale wegen daarna de rest via de auto snelweg naar de volgende "geplande" camping. Vanzelfsprekend hebben wij vakantie maar wij maken altijd een richtlijn om te kijken hoe wij uitkomen met de vakantie dagen en de "things to do". Immers wij hebben slechts een beperkt aantal dagen voor vakantie. Als wij vandaag de lange afstand zouden rijden zou dit betekenen dat wij gedurende een aantal dagen niet zouden rijden. Wij hebben daarom voor de lange afstand gekozen. Het voordeel van een aantal dagen niet rijden en op de camping staan, dus een paar lekkere rustdagen, trok ons echt wel even. Wij zijn daarom in één stuk door naar het dorpje Llanes gereden naar camping La Paz, een schitterende terras camping direct aan zee. Vanaf de camping kun je via de verschillende terrassen naar beneden lopen waarna je in een baai met een schitterend strand terecht komt, let wel bij eb!

Achteraf dus een uitstekende beslissing, het was een aangenaam verblijf op camping La Paz te Llanes. Daarnaast hebben wij heerlijk kunnen genieten van de het strand en zee.

Zondag kwamen "de Brekeltjes" Ton en Henny op deze camping aan. Gezellig onder het genot van een lekker glaasje wijn, of was het "Sambuca"!? Toch wel lekker. Ton en Henny vetrokken een dag eerder dan wij. Zij gingen op eigen gelegenheid weer hun eigen weg.

Beneden het receptie gebouw, bijna 45graden omhoog, dus in zijn eerste versnelling!

Schitterend plekje waarbij wij bijna alle dagen een schitterend uitzicht hadden over de baai en de zee

EB!

VLOED!

Direct grenzend aan de baai aan het strand van de camping

Een schitterende zons ondergang, het lijkt of de hemel in vuur en vlam staat.

FOZ (ES), CAMPING SAN RAFAEL


Woensdag 08 september 2010
Vrijdag 10 september 2010
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
190409. (294km)
N 43° 35' 16" W 07° 16' 54"

Vandaag weer verder, wij vinden een dag of vier verblijf wel genoeg op een camping. Van te voren hadden wij een camping uitgezocht nabij het stadje Cudillero. Helaas konden wij deze camping niet vinden. Wij besloten daarom om even door te rijden waarna wij tenslotte nabij Foz camping San Rafael vonden. Ondanks dat de camping, zo aan het einde van het seizoen rommelig was, hebben wij het hier zeker naar de zin gehad.
De camping beschikte tevens, met wat kunst en vliegwerk, over WIFI zodat wij even weer de mail konden checken.

Het was er lekker warm en net als bij de vorige camping was er wederom een schitterende baai met een schitterend strand net even buiten de camping. Wij hebben een tweetal nachten hier gestaan.
Donderdag kwamen toevalliger wijs opnieuw "de Brekeltjes" aan op deze camping. Dit ondanks dat deze camping niet in de planning zat. Omdat "de Breketjes" ook naar naar Santiago de Compostela op weg waren besloten wij om de volgende dag de met drie campers naar Santiago de Compostela te rijden. Dit is net zo gezellig.

ROUTE NAAR SANTIAGO DE COMPOSTELA (ES)

De te rijden route vanaf het dorpje Foz naar Santiago de Compostela zou slechts 165km (linéa lecta) zijn. Reden voor ons om met drie campers mooie kleine binnenweggetjes te gaan rijden. Immers wij hoeven niet om 12.00uur al op een camping te staan. De bedoeling van het camperen is tevens het genieten van de rit en zeker van de omgeving. De route (zie de aangegeven pijlen op de kaart) bracht ons door een mooi gebied waar wij zelfs even de weg kwijt waren, zie de cirkel pijl op de kaart nabij het dorpje Parga (ongeveer in het midden van de kaart).
(klik op de kaart voor een vergroting let op heeft tijd nodig om te laden)
In dit geval lieten de TomTom en zelfs de aanwezige kaarten het afweten.
De weg bewijzering liet daarnaast echt te wensen over. Vanzelfsprekend was het een schitterend avontuur.


 

In onderstaande foto's een indruk van de route.


Koffie break..............
 

Smalle weg.

Gewoon in "The middle of nowhere"
 

Genieten van de stilte!

Oog voor detail, onderweg gespot in een dorpje, een schitterend kerkje met gras begroeide torens.

Smal weggetje gewoon over een boerenerf, wel spiegels inklappen.

SANTIAGO DE COMPOSTELA (ES), CAMPING AS CANCELAS


Vrijdag 10 september 2010
Zondag 12 september 2010
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
190626. (285km)
N 42° 53' 20" W 08° 31' 26"
Wij hebben bewust deze camping gekozen omdat deze camping direct op de rand van de stad Santiago de Compostela ligt. Vanaf de camping kun je met het openbaar vervoer naar de stad. Voordeel is dat je niet met de camper de stad in hoeft. Laat staan de camper ergens onbeheerd gedurende een lange tijd achterlaten. De camping is aardig aan de prijs maar wel goed. In het restaurant is er gratis WIFI dus wij konden direct even de mail checken.
 

SANTIAGO DE COMPOSTELA (ES), STAD BEZOEK

Zaterdag 11 september 2010
Vandaag stond een bezoek aan Santiago de Compostela op het programma. Wat wij in ieder geval wilden bezoeken was het plein met de schitterende kathedraal. Als een bezoek IN de kathedraal mogelijk was wilden wij ook hier zeker naar binnen. Wij hadden de camping in de stad uitgekozen om zo met het openbaar vervoer naar de stad te rijden. Een paar honderd meter vanaf de camping is een bushalte waar je op kunt stappen een enkele reis naar de stad kost (2010) 0,90Euro. per persoon, in vergelijking met de Nederlandse prijzen is dit natuurlijk bijna voor niets.

Het was de bedoeling om 9.00uur naar de stad te vertrekken ware het niet dat onze vrienden door één of andere oorzaak buiten hun camper werden gesloten. Gelukkig waren wij in staat om via enkele "truckjes" weer in de camper te komen en zo de deuren te openen. Tijdens het uithalen van de truckjes was er gelukkig KOFFIE, vroeg op staan zonder koffie gaat zeker niet. Ach..........., dit zijn van die dingen die het af en toe nog spannend maken. Gelukkig denken wij techneuten altijd in oplossingen wij waren toch wel weer vlot binnen.

Ondertussen waren onze vrienden weer een ervaring rijker, beide NIET zonder sleutels bij de camper weggaan. Dit kan natuurlijk iedereen gebeuren.
 
Door het bovenstaande zijn wij wat later naar de stad gegaan, dit bleek verder dan ook geen bezwaar te zijn. Toen wij met de bus al redelijk ver Santiago de Compostela in waren gereden kregen wij het idee om maar uit te stappen, dit zonder dat wij het wisten waar wij waren. Dit bleek een goede beslissing te zijn. Nadat wij waren uit gestapt moesten wij een trap op lopen waarna wij direct op de zaterdags markt stonden. Vanzelfsprekend is dit een geheel andere markt dan de markten die wij kennen. Wel keken wij onze ogen uit.
 
Van alles te koop op de markt. De exotische vissen hebben bij mij altijd een onzettende aantrekkings kracht. De rode vissen op de foto hebben zeer grote ogen voor de grootte van de vis zelf. Voor mij een reden om deze te fotograferen.


De kathedraal van Santiago de Compostela is aan de buitenkant schitterend.
De kathedraal staat oud en verweerd op een groot plein waar van alles te doen is. Er staan meerdere "Living Statues" wat ik zeer zeker een prestatie vind.
Toen wij de kathedraal naar binnen wilden kwamen wij er niet in! Wij hadden tassen en rugzakken bij ons die wij elders ter bewaring voor 3,00Euro af konden geven. Dit was verder zeker geen probleem ware het niet dat
er voor het bewaarpunt een zeer lange rij van 100meter lengte stond. Er zijn grenzen, het staan in deze lange rij overschreed deze grenzen zeker. Wij zijn dan ook niet naar binnen geweest.
Wij hebben voor ons besloten om nog een keer, ZONDER TASSEN, terug te gaan naar Santiago de Compostela om als nog de kathedraal van binnen te bezoeken.
Van al dat lopen door de mooie straatjes van Santiago de Compostela krijg je honger.
Wij besluiten om wat te gaan eten. Ondanks het lange wachten hebben wij heerlijk gegeten bij dit restaurantje.

CABO FINISTERRE (ES), "HET EINDE VAN DE WERELD"

Zondag 12 september 2010
Vanaf Santiago de Compostela lopen de pelgrims nog een stukje verder naar
Cabo Finisterra, wat betekent "einde van de wereld". Vroeger dachten de pelgrims inderdaad dat dit het einde van de wereld was. Na het bezoek aan de kathedraal van moesten zij hier hun schoenen en kleding verbranden die zij tijdens het lopen van het Jacobspad, (Camino de Santiago) hadden gedragen.

http://www.jacobspad.nl/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jacobspad
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jabikspaad

http://www.lindaoskam.net/jacobc.htm

Op onderstaande foto's zijn enkele plekken zichtbaar waar ook daadwerkelijk schoenen en kleding zijn verbrand.

Cabo Finisterre in de verte.

Duidelijke brandplek.

SANXENXO (ES), CAMPING PAXARIŇA


Zondag 12 september 2010
Maandag 13 september 2010
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
190911. (285km)
N 42° 23' 36" W 08° 50' 41"
Vanaf "het einde van de wereld", Cabo Finisterra doorgereden naar Sanxenxo, camping Paxariňa, op zich een mooie ACSI camping doch het was er vanwege een motor weekend erg druk op de camping. Op de camping stonden voornamelijk jongelui. Op de één of andere manier hadden wij zo iets van; NEEN, dit is niet onze camping hoewel je vanaf de camping naar het strand kon lopen en het sanitair uitstekend en schoon was. Dus daar was niets op aan te merken. We besloten om de volgende ochtend vroeg weer te vertrekken.
Wederom een mooie zonsondergang, Onze vrienden waren verbaasd dat er slechts enkele minuten tussen de zon boven zee (Atlantische oceaan) en de zon verdwenen achter de horizon zit. De details van de foto's nog even geraadpleegd: vanaf de camping gefotografeerd boven de caravans langs (linkse foto), ondertussen naar een plek gelopen net buiten de camping: TWEE MINUTEN LATER. (rechtse foto) Wel heel erg mooi.

VILA REAL (P), CAMPING VILA REAL


Maandag 13 september 2010
Dinsdag 14 september 2010
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
191194. (283km)
N 41° 18' 09" W 07° 44' 10"
Om vanaf Sanxenxo verder te gaan naar de Monfragüe hebben wij er voor gekozen om via Portugal te reizen. Het was een redelijke afstand van ca. 700km die we moesten overbruggen.
Voor het overbruggen van deze afstand zijn wij via de autobaan door Portugal gereden, ondanks het reizen via de autobaan was het een schitterende route. Wij hebben genoten van het
schitterende landschap. Praktisch hadden wij een dag of drie voor deze reis gerekend. We hebben voor deze reis van te voren geen campings uitgezocht. We kwamen na ca. 300km terecht in Vila Real, op de gelijknamige en mooie camping Vila Real. De camping ligt midden in de stad maar geheel verscholen tussen de bossen. Vandaag was het erg warm zeker 35graden, wij besloten daarom een plekje onder de bomen te nemen zodat wij in schaduw konden zitten.
De camping is aan te raden, goed sanitair mooie plek om te vertoeven, het stadje Vila Real ligt op loopafstand.

SIERRA DA ESTRELA

Dinsdag 14 september 2010
Wij besluiten om vandaag weer verder te rijden. Het einddoel is Fundão zijn. De afstand is ook nu weer te overzien, wederom ca. 300km. We komen we door een schitterend natuurgebied de Sierra da Estrela. We rijden langs een schitterend en wijds dal waar de weg zich slingerend door heen baant. We genieten van de rit en van het schitterende uitzicht.
Ondanks de relatieve korte gereden afstand, waar wij bijna de gehele dag mee bezig zijn geweest zijn we na deze rit erg moe, dit natuurgebied is zo groot dat het er door heen rijden zeer veel tijd kost.

FUNDÃO (P), CAMPING FUNDATUR S.A.


Dinsdag 14 september 2010
Woensdag 15 september 2010
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
191457. (263km)
N 40° 07' 51" W 07° 30' 40"
Na de lange rit door de Sierra da Estrela zijn wij uiteindelijk aangekomen in Fundão. We vinden daar de ACSI camping, camping Fundatur S.A. De camping eigenaar is erg vriendelijk (spreekt geen Engels) maar maakt ons duidelijk dat wij een plekje kunnen zoeken op de camping.
De camping is schitterend gelegen met plekken in een terras vorm. Het sanitair laat duidelijk te wensen over.

ROUTE TERUG NAAR SPANJE

We vertrekken weer richting Spanje het is de bedoeling dat mij stoppen in het natuurgebied de Monfragüe. In dit gebied vliegen de grote vale gieren en de mooie blauwe eksters. We hoeven niet ver naar de Portugees Spaanse grens te rijden. Ook nu rijden wij weer door een schitterend en ruim landschap. We rijden door een schitterende en uitgestrekte vallei. Ook van deze rit is het weer genieten. Zowel Portugal en Spanje bevallen ons zeker met hun schitterende en uitgestrekte gebieden. Hieronder een aantal foto's van de rit en het verblijf in en naar de Monfragüe.

 

 

Foto boven we zijn in de Monfragüe aangekomen. Onderweg zien wij meerdere behoorlijk grote herten langs op enkele tientallen meters de weg staan. Natuurlijk proberen wij er voorzichtig mogelijk langs te rijden. Immers ook het genieten in en van de natuur behoort tot onze favorieten.

Tenslotte komen wij aan bij de rots waar de vale gieren zich altijd bevinden. Helaas zitten de gieren nu niet op de rots maar vliegen hoog boven de rots in de lucht. Omdat het ook nu weer erg warm is kunnen de gieren gebruik maken van de thermiek boven het landschap. Wij genieten hier van de heerlijke rust, natuur en de warmte.
Zelf hadden wij nu toch wel iets meer van de gieren willen zien, te meer daar we enkele jaren geleden, wel later in het jaar, hebben gezien dat de gieren massaal op de rots zitten. Helaas het is niet anders.

TREJILLO (ES), CAMPING MONFRAGÜE


Woensdag 15 september 2010
Donderdag 16 september 2010
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
191662. (205km)
N 39° 56' 39" W 06° 04' 58"
(De titelbalk, hierboven, is vanwege privé redenen zwart!)
Tenslotte gaan wij terug naar het begin van het natuurgebied de Monfragüe waar de camping Monfragüe zich bevindt. Wij zelf hebben al eens eerder op deze camping gestaan. Dit is een nette camping met uitstekend sanitair. 's Ochtends vroeg is het op de camping erg druk met de mooie fel blauwe eksters.

CUENCA (ES), CAMPING CUENCA


Donderdag 16 september 2010
Vrijdag 17 september 2010
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
192187. (525km)
N 40° 07' 36" W 02° 08' 34"

Het was de bedoeling om vanaf het natuurgebied de Monfragüe naar Madrid te rijden om het gedenkteken van de toenmalige dictator  Franco, SAN LORENZO DEL ESCORIAL, te bezoeken. Helaas aldaar aangekomen bleek dat het gedenkteken wegens veiligheid en onderhoud was gesloten. Inmiddels hadden wij al een flink stuk gereden, omdat het nog maar een 12.00uur was besloten wij om direct zover als mogelijk door te rijden naar de volgende bezoek locatie, dit was Albarracín, het mooiste stadje van Spanje zoals er wordt beweerd! Dit was een dikke 300km verderop. We besluiten om tot aan Cuenca te rijden, dit omdat er ook eerst een flink stuk om Madrid terug gereden moest worden vervolgens nog een stuk provinciale weg. Helaas gaf het ACSI camping boek geen campings weer in en rondom Cuenca. Het kaarten boek gaf daarentegen wel een drietal campings, zie onderstaande kaart.
Net voor Cuenca kreeg ik een idee om gebruik te maken van de mogelijkheden van de TomTom, immers ik had het camping bestand van de ACSI in de TomTom geladen. Via nuttige plaatsen dichtbij bestemming vond ik een ACSI camping, Camping Cuenca.
Een schitterende camping met SCHITTEREND en UITSTEKEND sanitair. Het was er niet druk dus voldoende plek. We besluiten om hier te overnachten om de volgende dag verder te gaan naar Albarracín.
Voor een bezoek aan de stad Cuenca is het wel nodig om de auto te nemen, de camping ligt erg ver van de stad.

ROUTE NAAR ALBARRACIN (ES)

Vanaf Cuenca wilden we de meest toeristische route naar Albarracín nemen die maar mogelijk was. Op de onderstaande kaart is de route ingetekend met pijltjes die tevens  de richting aangeven. Beschouw de route van Cuenca naar Albarracín.
Deze route bracht ons langs schitterende bergen en bosgebieden en zelfs een waterval.
Op de kaart is de weg CU90 aangegeven als een ZEER SLECHT begaanbare weg.
Gelukkig is dit inmiddels verholpen, wij reden langs de asfalteer machines die een schitterende weg aanlegden. De route die wij gereden hebben is zeker aan te bevelen.
 


 

 

ALBARRACIN (ES), CAMPING CUIDAD DE ALBARRACIN


Vrijdag 17 september 2010
Zondag 19 september 2010
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
192296. (109km)
N 40° 24' 44" W 01° 25' 41"
CAMPING CUIDAD DE ALBARRACÍN
Bij binnenkomst van het stadje, je rijdt een flink stuk door een kloof en vervolgens door een tunnel als je vanaf Cuenca het stadje binnenkomt, eerst doorgereden naar de camping
Cuidad Albarracín. Helaas regende het deze dag pijpenstelen.
 

Op de camping werd dooreen raam een schreeuw gegeven om eerst maar een plekje te zoeken, als het wat droger was konden wij ons later wel aanmelden. Gezien de plensbui leek ons dit een uitstekend idee.

Wij zijn 's avonds nog even naar het stadje gelopen, het was inmiddels zo goed als droog.
Het stadje Albarracín is echt een bezoek waard.

ALBARRACIN (ES), STAD BEZOEK


Zoals eerder aangegeven wordt beweerd dat Albarracín het mooiste stadje van Spanje zou zijn. Dit was de reden om het stadje te gaan bezoeken. Het was al gauw duidelijk: INDERDAAD een schitterend stadje midden tussen de bergen en in "the middel of nowhere"!
 
In onderstaande een impressie van het stadje Albarracín.
Zie ook de verschillende links op het internet: GOOGLE zoeken: Albarracin.

http://www.6minutes.be/NL/Artikel.aspx?ArtikelID=5805&RubriekID=54
   

               

ROUTE NAAR PEŇISCOLA (ES)















Wij doelen hier op het feit dat je vaak over zeer mooie provinciale wegen door een schitterende omgeving rijdt waar je kunt genieten van de natuur en de schitterende uitzichten.

Zie de kaart hieronder.
 
Vandaag een flink stuk rijden naar Peňiscola, wij besluiten om de door de TomTom voorgestelde snelweg te negeren, wij maken een route planning over de leukere provinciale wegen. Immers wij hebben de tijd, wij hoeven niet om 12.00uur op de camping te staan. Tenslotte moet de route ook een vakantie zijn.

De route gaat vanaf Albarracín, Teruel, waar je vlak voor Teruel door een groot en vlak gebied rijdt, Corbalán, Cedrillas, Allepuz, Villarroya de los Pinares,........................

............, op Pto de Villaroya heb je een schitterend uitzicht over een immens grote en schitterende vlakte. Dit is voor ons maximaal genieten, het schitterende Spaanse land en de heerlijke serene rust die hier heerst. Natuurlijk houden wij hier even stil voor een koffie pauze.

Na enige tijd vervolgen wij onze weg via Fortanete, Cantevieja alwaar de TomTom aangaf om LINKS af te slaan, ware het niet dat er in dit stadje een markt gaande was. Het was er zo druk met mensen dat wij besloten om niet links af te slaan, dit zou betekenen dat wij met de campers door de mensen menigte moesten rijden, dit leek ons niet verstandig. Wij sloegen daarom, wederom de TomTom negerend rechtsaf. Dit was een goede beslissing, het bleek dat deze route wederom door een schitterend en wijde omgeving ging langs mooie smalle weggetjes. Opnieuw bereikten wij een schitterende top met een schitterend uitzicht over een vallei.

Ook hier hebben wij even kunnen genieten. We zagen zelfs nog enkele vale gieren rond vliegen op de thermiek. We gingen verder langs Portelle de Morrella, Cinctorres naar Morella waar wij vervolgens de N232 hebben genomen richting Vinaròs, wat aan de Middellandse zee kust ligt.

PEŇISCOLA (ES), CAMPING EDEN


Zondag 19 september 2010
Vrijdag 24 september 2010
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
192557. (261km)
N 40° 22' 17" E 00° 24' 12"

















Voor het fort is een roofvogel tuin. Het is zeker de moeite waard om deze vogeltuin te bezoeken. Er is een schitterende tuin waar beneden een aantal (grote) roofvogels zijn (vastgeketend).




Het stadje Peňiscola zelf is zeker de moeite waard om te bezoeken. Ook is het mogelijk om met de fiets naar een volgend dorpje te fietsen. Het is een schitterende route langs een mooie boulevard.
Vanaf Vinaròs was het nog een 12km naar Peňiscola, waar wij op camping Eden zijn gaan staan. Ook dit is een mooie en fijne camping waar het zeker goed vertoeven is.
(Let op deze foto is in de winterperiode eerder genomen.)

Vanaf camping Eden is kun je het stadje Peňiscola, bezoeken wat wij ook hebben gedaan, wij hadden eerder al twee maal geen tijd gehad om het fort op de rots in het stadje te bezoeken. Het bezoek viel eerlijk gezegd wat tegen.




 

Vanuit het stadje heb je een schitterend uitzicht over de boulevard en het strand maar ook over de Middellandse zee. Op camping Eden hebben wij tevens kunnen genieten van een paar lekkere dagen rust.

SANTA SUSANNA (ES), CAMPING BON REPOS


Vrijdag 24 september 2010
Donderdag 30 september 2010
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
192859. (302km)
N 41° 37' 59" E 02° 43' 25"
Vanaf Peňiscola lekker op ons gemak naar Santa Susanna gereden. Voor Barcelona zijn wij de snelweg op gegaan, wij willen het drukke verkeer door en om Barcelona vermijden.
De makkelijkste weg is via de AP7. Na Barcelona hebben wij bij Mataró de snelweg verlaten en zijn wij verder langs de kust naar de plaats van bestemming gereden.
Ook in Santa Susanna, camping Bon Repos was het erg druk op de camping. Helaas waren alle plekken direct grenzend aan het strand bezet. Wij besloten op het einde van de camping te gaan staan waar wij op de "tweede rang" nog enigszins op het strand stonden. Wij hebben hier vervolgens zeven dagen gestaan.
Het is en blijft een mooi plekje.

BARCELONA (ES), STAD BEZOEK

Dinsdag 28 september 2010

Eindelijk was het dan zover, een bezoek aan Barcelona, wij waren hier nog niet eerder aan toe gekomen. Wij hadden gericht een aantal bezienswaardigheden op het programma staan:
de Ramblas, (La Rambla) de dagelijkse markt op de groene ader die vanaf het centrum door de stad naar de haven loopt,
de kathedraal
Santa Eulàlia nabij de Ramblas,
de kathedraal Sagrada Familia,
de tuin, parc Güell, van Gaudi.
Vanaf Santa Susanna zijn wij met de trein naar het centrum van Barcelona,
naar het Plaça de Catalunya gereisd. De trein kosten zijn laag en we betaalden voor een retourtje 7,30Euro.
Later ontvingen wij informatie dat je bij het treinstation en STAD TOUR kaart kunt kopen, waarmee je zowel de trein maar ook de drie stad rond touren kunt maken. Kosten hiervan (2010) 22,00Euro. Het is dan mogelijk om tijdens een stop uit de bus te stappen, de plek bezoeken die je beter wilt bekijken, ongeacht hoe lang dit ook duurt, om daarna vervolgens weer op een bus op te stappen en zo de stad tour verder af kunt maken. Er zijn drie stad tour routes die je met dezelfde kaart kunt maken, het is dus mogelijk om een mix van de drie routes te maken.
Vanaf het het Plaça de Catalunya is het mogelijk om direct de Ramblas op te lopen.
Het is verder handig om een gedetailleerde stad plattegrond aan te schaffen, let op afdingen kan ook (5,00Euro i.p.v. 8,00Euro). Het is mogelijk om alles lopend te bezoeken en vervolgens weer naar de trein terug te lopen.
 

BARCELONA (ES), LA RAMBLA

De Ramblas is zonder meer een van de meest drukke straten van Barcelona en is ruim anderhalve kilometer lang. De Ramblas loopt van het Plaça de Catalunya richting de zee naar het Monument van Columbus. Je vindt hier tal van bijzondere straatartiesten, zoals mimespelers, muzikanten en portretschilders. Erg leuk zijn de vele levende standbeelden die deze straat een bijzonder karakter geven.
In een zijstraat van de Ramblas een grote overdekte markt waar gewoon van alles te koop wordt aangeboden, fruit en groente, vlees en vis en andere zaken. Ik denk dat dit in Nederland zo nooit zou kunnen. Zeker een mooi gezicht maar wij hebben er niets gekocht.
De aangeboden vis heeft altijd mijn extra aandacht dit omdat er vaak ook exotische en vreemde vissen worden aangeboden.

BARCELONA (ES), KATHEDRAAL Santa Eulàlia

De gotische kathedraal van Barcelona, Catedral de Santa Eulàlia, gelegen aan de Plaza de la Seu, is de hoofdkerk van het aartsbisdom Barcelona. De kathedraal is gebouwd bovenop een oude Romaanse kerk. De bouw begon in 1298 en werd pas in 1913 volbracht. Aan de zijkant van de kerk ligt het klooster met een prachtige tuin. In de tuin leven dertien ganzen die de heilige Santa Eulàlia beschermen. Het moeten er altijd dertien zijn: wanneer er één doodgaat moet deze onmiddellijk worden vervangen.

http://www.catedralbcn.org/


Zoals gewoonlijk wanneer wij een kathedraal gaan bezoeken staat deze in de steigers. Hiernaast in ieder geval de voorkant van de kathedraal zonder steigers.


TIP: In een korte broek en korte rok (boven de knieën) en blote schouders kun je de kathedraal niet binnen. (is vaak bij elke kathedraal)
   

BARCELONA (ES), KATHEDRAAL SAGRADA FAMILIA

In de winter van 2007 reden wij via de doorgaande autosnelweg door Barcelona. Wij zagen toen de kathedraal Sagrada Familia boven de stad uit torenen. Deze kathedraal kwam direct op ons verlanglijstje te staan om te bezoeken. Van verre was deze kathedraal al schitterend om te zien.
Het is duidelijk dat het  opvallendste gebouw van Barcelona de nog steeds onvoltooide basiliek ontworpen door Antoní Gaudí is.
De bouw hiervan is in 1884 begonnen.
deze kathedraal mag je zeker niet missen tijdens je bezoek aan Barcelona! De gevels stellen symbolisch de geboorte (westelijk), het leven en de
dood (oostelijk) en de verheerlijking van Jezus (zuidelijk) voor en de acht torens symboliseren de apostelen. In de gevel zijn drie toegangen (geloof, hoop en liefde). In de crypte is ook het graf van Gaudi, rustend op de plek waaraan hij de laatste zestien jaar van zijn leven werkte. Bij zijn dood was alleen nog de westgevel voltooid. In 1952 zijn ze weer begonnen met de bouw die in 1930 was gestaakt; Gaudí had geen definitief ontwerp nagelaten.

Toen wij bij de kathedraal aan waren gekomen sta je met open mond te kijken, deze kathedraal is zo apart gebouwd dat je gewoon verbaasd staat te kijken.

ZO MOOI............................!

   


 
Geschiedenis, (is nodig om meer van van de bouw van deze kathedraal te begrijpen)
De Sagrada Família (Heilige Familie), of, voluit, Templo Expiatorio de la Sagrada Família, is een basiliek in de Spaanse stad Barcelona.
In het Castiliaans schrijft men 'Familia', zonder accenten. In het Catalaans, thans de primaire taal in Barcelona, is het 'Família', met een accent op de eerste i.
De kerk is in aanbouw sinds 1882. Tijdens en na de Spaanse Burgeroorlog heeft de bouw een paar jaar stilgelegen. De huidige officiële opleverdatum is in 2026, maar of dit gehaald zal worden is nog maar de vraag. De snelheid waarmee de bouw vordert is voor een groot stuk afhankelijk van de hoeveelheid giften die toeristen binnenbrengen. De werken duren inmiddels al zo lang, dat de voltooide gedeelten al zijn aangetast en gerenoveerd moeten worden.
De architect die de Sagrada Família heeft ontworpen is Antoni Gaudí, de bedenker van meerdere andere karakteristieke bouwwerken in Barcelona (onder meer Casa Batlló en Park Güell). Omdat Gaudí voorganger is van het Catalaans modernisme, is de kerk daar nu het belangrijkste symbool van. Het Catalaans modernisme is nauw verwant aan de Jugendstil en dient dus niet verward te worden met het Modernisme.

Het ontwerp.
Het idee was afkomstig van een boekhandelaar, Joseph María Bocabella, die in 1866 de Asociación Espiritual de Devots de San José oprichtte (Geestelijke Vereniging van Liefhebbers van St. Jozef). Dit deed hij om het katholiek geloof in het algemeen en om Sint Jozef in het bijzonder te beschermen tegen de ontkerstening in die tijd. Na talloze donaties kocht Bocabella een stuk grond van 12 800 vierkante meter in het blok dat door de straten Marina, Provença, Mallorca en Sardenya wordt afgebakend. Francisco de Paula del Villar bood vervolgens aan om kosteloos plannen voor de kerk te maken. Zijn ontwerp werd totaal neogotisch. Del Villar begon in 1882 met de bouw van de crypte, maar na een jaar kreeg hij ruzie met zijn opdrachtgever en werd ontslagen.
Via Juan Martorell ontving Gaudí de opdracht. Hij heeft de crypte volgens de originele ontwerpen van Del Villar afgemaakt, maar hierna heeft hij zijn eigen ideeën erop losgelaten. Zijn ontwerp ging uit van een basiliek met een hoofdschip en een driebeukig dwarsschip, zodat het totale grondplan een Latijns kruis zou vormen.
De Sagrada Família is hét meesterwerk van Gaudí. Hij heeft al zijn opvattingen over architectuur erin samengevat. Tijdens de bouw stond Gaudí erop dat hij van alles op de hoogte gehouden werd. De ambachtslieden leidde hij zelf op, hij hield alle details in de gaten en bleef zijn ideeën steeds veranderen tot de stijl niet gotisch meer te noemen was.
Het is tevens zijn laatste werk. Hij werd zo opgezogen in het werk aan deze kerk dat hij geen andere opdrachten meer aannam, wijdde er de laatste jaren van zijn leven aan en leefde al die tijd als een kluizenaar op de werf. In 1926 kreeg Gaudí een fataal ongeluk, hij werd overreden door een tram en overleed. Hij werd begraven in de crypte van "zijn" kerk.

   

De opdracht.
Het grootste gedeelte van de kerk is nog in aanbouw of zelfs niet eens. Een nog niet gebouwde centrale hoofdtoren van 170 meter hoog, omringd door vier kleinere torens, zal Christus tussen de evangelisten voor moeten gaan stellen. De kerk wordt net enkele meters lager dan de Montjuïc, de hoogste heuvel in de stad. Gaudí heeft dit naar eigen zeggen gedaan uit respect voor de Schepper: hij wil die met zijn gebouw niet in hoogte overstijgen. Een goed voorbeeld van de invloed van moderne techniek in het oorspronkelijk ontwerp van de kerk is het licht dat uit het kruis op de hoogste toren over Barcelona zal moeten gaan schijnen als een vuurtoren. Als de bouw af is, zal de basiliek de grootste ter wereld zijn, terwijl de torens oorspronkelijk drie keer zo hoog gepland waren dan ze nu zijn.
De tempel zal drie façades krijgen die elk een fase uit het leven van Jezus verbeelden (de façade van de geboorte en de façade van de passie zijn reeds voltooid en aan de voorkant komt de façade van de glorie), met elk vier klokkentorens. Samen met de torens rondom de centrale toren moeten zij de twaalf apostelen gaan symboliseren. Bovenaan de 120 meter hoge torens boven de toegangsdeuren staan woorden als: "Hosanna", "Excelsis" en "Sanctus". De geboortefaçade is aan de noordoostkant. Deze kant is als eerste en dus volledig in Catalaans modernistische stijl gebouwd. De beeldhouwwerken rond de drie poorten zijn in de thema's "Fe", "Esperança" en "Caritat" (geloof, hoop en liefde). In deze gevel wordt de geboorte van Christus omgeven door veel natuurscènes, waarvan sommige zelfs exotisch aandoen (zo zijn er sculpturen van pelikanen en giraffes). De oostpoort geeft toegang tot de vleugel van het Epistel van de kruisweg. Daarin komen in de vorm van beelden scènes voor uit het leven van Christus en uit de Mysteries van de Rozenkrans.
De zuidwestfaçade is de façade van de Passie en gaat over het lijden van Christus. Deze kant is een halve eeuw na de noordoostkant gebouwd en is dus in een veel modernere stijl: "bekleed" met veel "hoekige" sculpturen. Boven in het portaal hangt een sculptuur van Jezus (zonder de traditionele lendendoek) aan het kruis van Josep María Subirachs. Ook is er op deze gevel een Magisch vierkant te vinden waarvan de Magische constante 33 is, de leeftijd waarop Jezus Christus stierf.
De voorkant, aan het zuidoosten, wordt de façade van de Glorie. Aan deze gevel is nog vrijwel niet begonnen.
Het schip van de basiliek steunt op een unieke draagconstructie. Het moet een oerwoud van zuilen worden, omdat Gaudí in tegenstelling tot de bouwmeesters van de gotische kathedralen de drukkrachten van de constructie in het interieur wilde opvangen, zonder een enkele uitwendige steunbeer of luchtboog. Hij wilde de zuilen een nijging geven die correspondeerde met de erop inwerkende krachten, een techniek die hij al vaker succesvol had toegepast (zie kettinglijn).
Ook in het interieur waren de ideeën van Gaudí doordacht. Het koor wordt omgeven door zeven kapellen die gegroepeerd zullen zijn rond de centrale kapel, gewijd aan de hemelvaart van Maria. Aan de overkant van het hoofdschip zijn aan weerszijden van het hoofdportaal een biecht- en een doopkapel gemaakt.
Om alles zo goed en vanuit elke hoek te bedenken en te bestuderen maakte Gaudí vele maquettes van de tempel.
     
Financiën,
Omdat la Sagrada Familia een "verzoeningskerk" is mag deze uitsluitend betaald worden door donaties. Mede daardoor duurt de bouw zo extreem lang. Vanaf de jaren tachtig echter wordt de bouw ook betaald door het heffen van entreegeld. Omdat de Sagrada Familia een veelbezochte toeristische attractie is, gaat de bouw nu veel sneller. Terwijl in het begin slechts twee mensen aan de Sagrada Familia werkten, zijn er tegenwoordig ruim honderd mensen bezig, waaronder vijftien architecten.


Dit is Antoní Gaudí, mozaïek met felle kleuren.
Bouw,
In 1881 is de opdracht aan Francisco de Paula del Villar gegeven. In 1883 is deze overgedragen aan Gaudí. Gaudí dacht oorspronkelijk het gebouw in tien jaar af te hebben maar na een paar jaar zag hij in dat dit onmogelijk was. Hij heeft daarom bij leven nog een aantal ontwerpen, maquettes en tekeningen gemaakt die na zijn overlijden in 1926 door zijn opvolgers als leidraad gebruikt konden worden. Het verdwijnen van deze ontwerpen in een brand tijdens de Spaanse Burgeroorlog en de bijzondere wijze waarop Gaudí bij leven werkte maakten echter dat er van al zijn oorspronkelijke ideeën en aanwijzingen niets overgebleven is. Toen de bouw in 1940 hervat werd, moest men dus beginnen met het opnieuw ontwerpen van de basiliek. Dit verklaart waardoor de oostgevel zo verschilt in stijl met de nieuwere delen.
Na Gaudí zijn de volgende architecten bij de bouw betrokken geweest: Francesco Quintana, Puig Boada, en Lluís Gari. De beeldhouwwerken zijn toen verder gemaakt door J. Busquets en de façades door Josep María Subirachs. Anno 2010 is de bouw van de kerk nog steeds niet voltooid. Verwacht wordt dat de gehele kerk rond 2025 af zal zijn.
Behalve het gebouw zelf, is het feit dat het nog niet af is een belangrijk deel van de attractie. Toeristen die de Sagrada Família bezoeken vergapen zich aan de gedeeltes die al voltooid zijn, maar ook aan het spectaculaire gezicht van hijskranen, hoogwerkers en de meer dan 100 arbeiders die dagelijks in de kerk aan het werk zijn.

Cijfers en jaartallen
1866: Josep Bocabella i Verdaguer richt de Vereniging van Vereerders van de Heilige Josef op. 1875: Er worden plannen gemaakt voor een kathedraal/basiliek naar voorbeeld van die in Loreto in Italië. 1877: De architect Francisco de Paula de Villar biedt aan gratis een ontwerp te maken. 31 december 1881: de Geestelijke Vereniging Sint-Jozef koopt het terrein waar de Sagrada Família komt te staan. St.-Jozef feestdag 1882: eerste steen wordt gelegd. 3 november 1883: Gaudí neemt de leiding over de bouw over, Villar neemt ontslag. 1884: de bouw van de crypte start (dit zou duren tot 1887). 1885: eerste kapel in de crypte (gewijd aan
St. Jozef) wordt ingewijd. 1891: crypte wordt voltooid en ingewijd, de bouw van de oostfaçade begint. 1893: muren en torens van de apsis zijn klaar. 1896: wijziging van de plattegrond van de klokkentoren aan de oostkant van vierkant naar cilindervormig. 1900: de ornamenten aan de oostgevel worden afgemaakt; de klokkentorens zijn inmiddels 32 meter hoog. Rond 1906: de definitieve versie van het algemeen ontwerp van het gebouw is klaar, en iedereen stort zich op de bouw van het Geboorte-gedeelte; vertragingen in de bouw wegens geldgebrek eisen hun tol. 1914: de bouw wordt stilgelegd wegens gebrek aan fondsen: er is inmiddels 3,3 miljoen pesetas aan de bouw gespendeerd. Gaudí vervaardigt een gipsmodel van de gehele
kathedraal . 1918: ontwerp van de Geboortefaçade is klaar (de 'Passiegevel' aan de westzijde). 1925: de klokkentoren, gewijd aan Sint Barnabas, is klaar. 1926: Gaudí sterft en wordt in de crypte begraven. 1927 - 1930: resterende drie klokkentorens aan de oostgevel worden afgemaakt. 1936: brand in crypte verwoest deels het archief met bouwtekeningen en modellen. 1954: start met de bouw van de fundamenten voor de westgevel. 1976: vijftigste sterfdag van Gaudí, torenspitsen van de westgevel klaar. 1978: de bouw van de Passiefaçade wordt afgerond. 1985: voltooiing van de details van de westgevel. 2004: ongeveer 2,26 miljoen mensen hebben de kerk bezocht. 2005: het door Gaudí gebouwde deel wordt door UNESCO tot werelderfgoed verklaard. 2007: er blijkt dat de Sagrada Família gebouwd is zonder bouwvergunning. 2008: overkapping van de centrale beuk zou gereed moeten zijn. 2025: het jaar waarop gepland was dat de gehele Sagrada Família af is (deze plannen zijn weer bijgesteld en aan voltooiing wordt getwijfeld).

DUS:.............. WIJ GAAN ZEKER IN 2025 NOG EEN KEER TERUG OM TE ZIEN HOE DE KATHEDRAAL SAGRADA FAMILIA IS VOLTOOID EN ER DAN UIT ZIET.

BARCELONA (ES), PARC GÜELL

Wij zijn zelf niet naar Parc Güell geweest, de tijd ontbrak hier gewoon voor. In de toekomst staat deze tuin zeker op het verlanglijstje om te bezoeken. Zie ook de internet link.
http://www.digischool.nl/ckv1/architectuur/guell/parc_guell.htm

CHÂTEL GUYON (F), CAMPING CLOS BALANÈDE


Donderdag 30 september 2010
Vrijdag 01 oktober 2010
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
194654. (602km)
N 45° 54' 56" E 03° 04' 41"
 
Aan alles komt een einde zo ook aan onze vakantie. Vanaf Santa Susanna zijn wij tot net voorbij Clermont Ferrand gereden. Omdat wij moesten tanken zijn wij het dorpje Riom ingereden. Wij hebben hier bij de AVIA getankt, ik noem specifiek deze benzine pomp omdat je hier wel even moet opletten als je hebt betaald. Onze vrienden kregen (opvallend) bewust te weinig wissel geld terug. Het is maar dat je het weet.Even verderop was een camping, de volgende stop zou voorbij Bourges zijn, hetgeen ons op dat moment weer net te ver zou zijn, ca. 220km. De camping liet voor wat betreft het sanitair zeer te wensen over. De douches roken zo muf, de schimmel kon je zelfs ruiken, dat wij besloten om dan maar niet te douchen, de gezondheid gaat voor. De toiletten waren zonder licht en de WC potten hadden een geïntegreerde brilrand. Wij snappen die Fransen nog steeds niet, waarom nou altijd dat geklooi met die toiletten.
De camping is goed genoeg voor één doorgangs nacht, wij zouden het hier geen dag langer uit kunnen houden.

THUIS (NL)

TOTAAL GEREDEN 6940km
Donderdag 30 september 2010
Vrijdag 01 oktober 2010
Stop KM stand:
Coördinaten:
 
194654. (1193km)

 

Na een lange en vermoeiende dag rijden, gestart om 7.45uur en thuis om 23.00uur is de vakantie nu echt ten einde. Komende maandag weer aan het werk. We moeten weer wachten tot volgend jaar, het is nog een verrassing waar wij dan naar toe gaan.

EINDE VAKANTIE 2010

HOME

SITE UPDATE: 31 oktober 2010