KORTE ZOMER VAKANTIE 2014
12 SEPTEMBER - 12 OKTOBER 2014

INLEIDING

We hebben eindelijk vakantie!
Na veel drukte op het werk en de stress met de verkoop van de "oude" camper en de aanschaf van een nieuwe "bus" voor de bouw van een nieuwe camper kunnen we eindelijk op pad. We hebben de afgelopen weken hard gewerkt om de nieuwe bedrijfsbus zo ver gereed te maken dat we met wat behelpen met deze bus op vakantie kunnen gaan.
We hebben er voor gezorgd dat we:
- Een fatsoenlijk bed hebben om te slapen,
- Een kledingkast hebben voor de mee te nemen kleding,
- Een koelkast hebben voor het bewaren van bederfelijke etenswaar en het koel houden van het drinken
- Enige elektriciteit hebben, licht, 12Volt DC en 230Volt AC voorziening,
- Een toilet hebben,
- Kunnen koken,
- Kunnen zitten,
- Veel bergruimte rondom en onder het bed.

Met andere woorden de nieuwe camper is verre van gereed, we kunnen ons voorlopig redden en we kunnen de camper alvast goed uit proberen met deze trip.

De vakantie reis,
We hebben in totaal vier weken vakantie maar gaan daarvan in totaal drie weken op pad met de nieuwe camper. De laatste week willen we er nog even flink tegen aan zodat we de camper zo ver mogelijk camper keuring gereed hebben.
De vakantie staat in het teken van uitrusten, het is niet de bedoeling om vermoeiende activiteiten te ondernemen.

In principe wilden we een rondje Noord-Duitsland doen, maar wel via het najaarstreffen van de Volkswagen Bus Club Nederland te Beerze (OV) en vervolgens via onze Duitse vrienden in Bremen. Daarna gaan we onze eigen weg via een aantal punten (locaties) die we van te voren hebben uitgezocht. Helaas werd het weer na een week steeds slechter en erger steeds kouder en vochtiger zodat we deze reis onderweg moesten aanpassen. Wij hebben een ontzettende hekel aan slecht weer en kou, dus we wilden snel naar de warmte. Omdat we geen zin hadden om te zoeken besloten we de reis te verleggen naar Italië een drastische wijziging in de planning. (Ha, ........... dat is nu zo handig van de camper!!) Wij weten nabij de kust in de buurt van Albenga-Ceriale een heerlijke camping waar we jaren geleden vaker waren geweest. We weten uit ervaring dat we hier meestal mooi weer hebben.

VW BUS CLUB TREFFEN

BEERZE (NL) - BEERZE BULTEN

Van: 12-09-2014 (Vrijdag) Tot: 14-09-2014 (Zondag)
Kilometerstand: 104377km Totaal gereden: 110km
Coördinaten: N 52.510694°, E 6.553472°
  Omschrijving Opmerking
Camping Grote maar schitterende camping in de bossen. Camping Beerze Bulten Overijssel
Sanitair Goed. Als het erg druk is kun je verwachten dat de sanitaire voorzieningen ook snel vies worden
Elektriciteit Eurostekker
Prijs n.v.t. 12,50Euro / nacht VW Bus Club tarief
Omgeving Bos rijke omgeving Nabij de camping is in een ander dorpje een kleine supermarkt

Vandaag de eerste dag met de nieuwe camper op pad. Het komend weekend gaan we naar het najaarstreffen 2014 van de Volkswagen Bus Club Nederland wat gehouden wordt op de camping Beerze Bulten te Beerze. Het zal een flinke verrassing zijn als we daar aankomen, we hebben niet aangekondigd dat we met een nieuwe camper aan zullen komen. We zullen zien.
We treffen het weer met het schitterende weer, het is heerlijk warm en de zon schijnt volop. Het ziet er naar uit dat dit weer het gehele weekend aanhoud. Het treffen is altijd gezellig en je ontmoet bekenden maar ook vele nieuwe mensen met hun Volkswagen busjes. Het busjes kijken is nog wel het allerleukste. We genieten van elk type Volkswagen bus. De VW Transporter T1 en de T3 hebben onze meeste voorkeur. De T1 is gewoon schitterend, de T3 omdat wij zelf daar 11 jaar in hebben rondgereden.
Ik heb me voor dit treffen aangemeld als EHBO-er en BHV-er, mochten er calamiteiten optreden dan springen wij in voor de noodzakelijke hulp.
Hieronder een korte foto impressie van het treffen.

Het was de bedoeling om tot aan maandag op het treffen te blijven, dit omdat de doorgaande weg voor het huis van onze Duitse vrienden Helmut en Ursel afgesloten zou zijn vanwege een rommelmarkt. Zondag krijgen we bericht, we kunnen naar Bremen, de weg is niet meer versperd op het tijdstip dat wij daar aan zullen komen. Het ziet er naar uit dat we er toch naar hun huis kunnen rijden om daar de bus te parkeren op de oprit. We besluiten om zondag weg te rijden van het treffen en we nemen de tijd om vanaf Beerze naar Bremen te rijden. We rijden alleen maar de provinciale wegen, het rijdt heerlijk rustig  en we genieten van de omgeving en de rit.

BIJ ONZE VRIENDEN IN BREMEN (D)

BREMEN - OT SEEHAUSEN (D)

Van: 14-09-2014 (Zondag) Tot: 16-09-2014 (Dinsdag)
Kilometerstand: 104601km Totaal gereden: 224km

We arriveren bij Helmut en Ursel om ca. 15.15uur in Bremen. De straat is nog wel vol met spul en mensen maar we kunnen stapvoets naar huis rijden. Het is weer leuk om elkaar te ontmoeten, te meer daar Helmut meerdere zware operaties achter de rug heeft. We kunnen direct aanschuiven bij de BBQ en genieten van het heerlijke vlees. We ontmoeten ook andere vrienden en het is lekker gezellig. Uiteindelijk blijven we bij Helmut en Ursel tot dinsdag.

Maandags maken we nog een heerlijke fietstocht langs de Weser welke vlakbij het huis ligt. Het is een heerlijke fietstocht en we genieten volop. In de Weser liggen een aantal flinke schepen wat altijd wel indruk op ons maakt. Het weer is nog niet erg bijzonder, maar het is gelukkig wel droog.

Het is een mooi gebied en niet geheel onbekend voor ons. In het verleden zijn we hier erg veel geweest.

VAKANTIE SEPTEMBER - OKTOBER 2014

VEERPONT OVER DE ELBE => GLÜCKSTADT (D)

Omdat we vaak in de file staan voor of in de Elbe tunnel bij Hamburg besluiten we om de veerpont te nemen over de Elbe. Deze veerpont meert aan de overkant aan bij het stadje Glückstadt. We zijn eerder met deze veerpont overgevaren, heel lang geleden toen we onze VW Transporter T3 nog hadden.

BÜSUM (D) - CAMPINGPLATZ ZUR PERLE

Van: 16-09-2014 (Dinsdag) Tot: 18-09-2014 (Woensdag)
Kilometerstand: 104816km Totaal gereden: 215km
Coördinaten: N 54.13957°, E 8.84252°
Tol kosten: Veerpont: 20,00 Euro
Camping Camping Zur Perle Grote camping nabij de Noordzee
Sanitair Uitstekend en schoon Verwarmd
Prijs 20,00 Euro / nacht Ex. Kurtaxe á 3,00 Euro / nacht
Omgeving Op de fiets het stadje in Winkel in het stadje, fietsen mee is aan te raden.

Dinsdag ochtend gaan we weer op pad, we hebben een aantal dagen bij Helmut en Ursel gelogeerd en hebben het weer erg gezellig gehad. Vandaag hoeven geen lange afstand te rijden. We hebben de tip gekregen om naar Büsum te rijden, direct aan de Noordzee.

Er zijn hier meerdere campings maar ook een Stellplatz. We besluiten om eerst bij de Stellplatz te kijken. De camperplek valt ons een beetje tegen, de camperplek ligt in aan de haven en het is er erg druk. Daarnaast ligt de camperplek redelijk ver van het stadcentrum vandaan. We krijgen een tip om naar camping Zur Perle te gaan. Ondanks dat we in het laagseizoen met vakantie zijn is de prijs per nacht nog behoorlijk. We besluiten wel om hier te blijven staan.

Het is gedurende ons verblijf in Büsum heerlijk weer we vermaken ons best en genieten van de zon. 's Avonds koelt het wel snel af maar het is wel heerlijk wandel weer. Direct bij de camping is een kunstmatig zwem eiland in de Noordzee aangelegd. We wandelen 's avonds naar en over het zwem eiland, je kan het zwem eiland helemaal rondlopen.

EIDER SPERR-WERK (WATERKERING) (D)

18-09-2014 (Woensdag)
Coördinaten: N 54.264583°, E 8.845248°

We zijn niet zo ver van een waterkering, het EIDER SPERR-WERK vandaan. Omdat we geen haast hebben en omdat we ook nu weer geen lange afstand hoeven te rijden nemen we een bezoek aan deze waterkering maar even mee. Helaas wordt deze waterkering flink gerenoveerd maar we kunnen toch noch een en ander bekijken.

BRUG NAAR INSEL FEHMARN (D)

We nemen ook nu weer alleen Bundesstrassen van af het Eider Sperrwerk naar het eiland Fehmarn. Onderweg komen we over een brug over het Nord-Ostsee kanaal. Vervolgens rijden we een stuk langs het Nord-Ostsee kanaal. We zien een mooie camperplek direct langs de waterkant en besluiten om even op de camperplek te kijken. Helaas zijn alle plekken aan de waterkant al bezet, toe ook nog een "kakker" aangaf dat de motor van de auto uit moest zijn we maar verder gereden. Als ze zich nu al gaan ergeren wat moet het dan als we er gaan staan. Zoals aangegeven rijden we verder naar het eiland Fehmarn, het eiland waar wat al enige tijd op een lijstje stond om te bezoeken. Naar het eiland Fehmarn gaat maar een weg welke over de brug naar het eiland toe rijdt. Onderweg naar het eiland Fehmarn, de grote en hoge brug.

INSEL FEHMARN (D) - CAMPING UND FERIENPARK WÜLFENER HALS

Van: 18-09-2014 (Woensdag) Tot: 20-09-2014 (Zaterdag)
Kilometerstand: 105076km Totaal gereden: 260km
Coördinaten: N 54.40643°, E 11.17454°
Camping Camping Wülfener Hals Grote en mooie camping met meerdere faciliteiten
Sanitair Uitstekend en schoon Deur openen met een kaart
Prijs 16,00 Euro / nacht Ex. Kurtaxe á 2.25 Euro / nacht
Omgeving Op de fiets het water rond het stadje in
Direct aan het water mogelijkheid om te wind surfen. Aangrenzend aan de camping een golfbaan.
Leuk oud stadje, direct in de haven is het mogelijk om verse vis te kopen

We komen na een lange rit aan op de camping Wülfener Hals te Wülfen en grote camping met veel vaste staplekken maar ook met tourplekken evenals camper plekken. We zoeken een mooie plek uit die ons ook het rustigst lijkt en waar we veel zon hebben. Het weer zit ons ook nu weer mee en het is heerlijk warm. Ook nu weer besluiten we om in ieder geval twee nachten te blijven.

Zaterdags gaan we op de fiets rond het water van de Wülfener Hals naar het dorpje aan de overkant. Tenslotte is alleen luieren (zie foto) in de vakantie ook niet goed. Het is een heerlijke fietstocht en je komt uiteindelijk in de haven aan. In de haven is een souvenir winkeltje waar je een paar dingetjes kunt kopen. In de haven ligt ook een oude duikboot welke eventueel te bezichtigen is, als je kaartjes kunt kopen (was gesloten). We fietsen verder naar het dorpje waar we de fietsen even laten staan. Het dorpje heeft vele leuke winkeltjes, dus we gaan wel even kijken. Uiteindelijk fietsen we weer terug naar de camping als we genoeg van het stadje hebben.

WAREN (MÜRITZ) (D) - CAMPINGPLATZ ECKTANNEN

Van: 20-09-2014 (Zaterdag) Tot: 22-09-2014 (Maandag)
Kilometerstand: 105373km Totaal gereden: 297km
Coördinaten: N 53.49439°, E 12.66179°
Tol kosten: Tunnel Kiel 2,70Euro
Camping Camping Ecktannen Camping midden in het bos, geen afgebakende plekken
Sanitair Goed en schoon
Prijs 16,00 Euro / nacht Ex. Kurtaxe 1,50 Euro / nacht /pp
Omgeving Dorpje Waren Mooi dorpje de moeite waard om te bezoeken

Zaterdags gaan we weer een stukje rijden, het doel is Waren aan de Müritz, een natuurgebied aan het meer de Müritz. Het weer wordt/is iets minder, wel kunnen we nog even buiten zitten. We hebben camping; Campingplatz Ecktannen opgezocht een flinke camping zonder afgebakende plaatsen. Ondanks dat iedereen kris kras door elkaar staat is het wel gezellig. In de kiosk halen  we elke ochtend verse broodjes.

Zondag begint het wat te mot regenen. Als het even droog is nemen we de fietsen en gaan naar het dorpje Waren. Het is een leuke fietstocht hoewel we niet echt langs het meer de Müritz kunnen fietsen. Ook dit dorpje is schitterend om te bezoeken. We bekijken het schitterende dorpje Waren en fietsen later, zoveel langs als mogelijk langs de oever van het meer de Müritz.

Maandags willen we weer vetrekken, maar er is wat met het weer. Dit is niet zoals wij graag een vakantie doorbrengen. Als wij niet in zomer kleding buiten kunnen zijn of zitten is het niet goed. We besluiten om het roer compleet om te gooien: WE GAAN NAAR DE WARMTE. Als we het niet warm hebben moeten we dat zelf maar opzoeken. Helaas moeten we dan wel een flinke afstand naar warmere oorden rijden. we besluiten om onze heerlijke camping Bella Vista in Albenga/Ceriale in Italië te bellen. We willen kijken of er nog plaats is en hoe de weersverwachtingen zijn voor de komende week! Het antwoord was allemaal positief, we gaan naar Italië naar de heerlijke zon. Dit betekent dat we drie dagen moeten rijden om de 1400km te overbruggen. Drie dagen rijden omdat wij zo'n 450km tot 500km per dag meer dan genoeg vinden. Dit wordt wel een mooie trip voor de nieuwe camper, we kunnen de auto direct goed uittesten.
We stippelen de route uit via de Autobahn A9 richting Oostenrijk zodat we via Zwitserland, Bad Ragaz, via de San Bernardino pas naar Italië kunnen rijden. De San Bernardino pas is een schitterende pas en je komt in Italië uit bij het Como meer. Van daaruit via Milaan vervolgens richting Genua zodat we tenslotte richting Albenga/Ceriale naar Camping Bella Vista kunnen rijden.

ISSEGAU (D) - HOTEL UND CAMPINGPLATZ SCHLOSS ISSEGAU

Van: 22-09-2014 (Maandag) Tot: 23-09-2014 (Dinsdag)
Kilometerstand: 105844km Totaal gereden: 471km
Coördinaten: N 50.37389°, E 11.72182°
Camping Campingplatz Schloss Issegau Kleine camping bij een slot
Sanitair Goed en schoon In de gebouwen van het slot
Elektriciteit Euro stekker
Prijs 16,00 Euro / nacht
Omgeving Geen informatie bekend Camping gebruikt op doortocht

We hebben een (betaalbare) camping opgezocht in het camping boek, Campingplatz Schloss Issegau. Belangrijk is het dat de camping op de doorgaan de route naar het zuiden ligt. We willen de volgende dag weer zo snel mogelijk op de snelweg zijn. Achteraf blijkt dat we al eens eerder hier zijn geweest met de Volkswagen LT28TD (type1). Het heeft hier flink geregend en we zorgen er voor dat we niet te veel in plassen of in de drek hoeven te lopen.

BAD RAGAZ (CH) - GIESSENPARK CAMPING

Van: 23-09-2014 (Dinsdag) Tot: 24-09-2014 (Woensdag)
Kilometerstand: 106371km Totaal gereden: 527km
Coördinaten: N 47.00542°, E 9.51126°
Tol kosten: A-Vignet; 8,60 Euro
CH-Vignet; 33,00 Euro
  Omschrijving Opmerking
Camping Camping Am Giessenpark Ligt midden tussen de bomen direct langs de Rijn (Rhein)
Sanitair UISTEKEND, zeer verzorgd, schoon en netjes Met hoofdletters, het is sanitair is zeer netjes en schoon
Elektriciteit Eigen en vreemde stekker, speciaal Zwitsers Je kan een stekker lenen van de camping, geen enkele Europese stekker past.
Prijs 36,00 Euro / nacht Incl. 2 personen Kurtaxe, een belachelijk hoge prijs per nacht, wederom heeft dit alles te maken met het KUR gebied.
Omgeving Schitterende omgeving in het KUR gebied Kuur mogelijkheden in het stadje Bad Ragaz

Vandaag een lange rit, ruim 500km. We hebben bewust deze camping gekozen omdat we deze camping eerder hebben gebruikt op doorreis naar Italië. We wisten dat de camping duur was maar schrokken wel even van de prijs.

Vergeleken wat we de afgelopen jaren hebben betaald voor de camping is de prijs behoorlijk aan de hoge kant. De camping is goed verzorgd evenals het schitterende en schone sanitair gebouw. We zijn redelijk op tijd aangekomen op de camping en kunnen nog even relaxen met een natje en droogje, tenslotte hebben we vakantie.

Op de camping vlogen vele bonte spechten heen en weer tussen de bomen, druk bezig om met elkaar het territorium af te bakenen. Het is leuk om deze bonte spechten te zien vliegen.

SAN BERNARDINO PAS (CH)

Om naar Italië te rijden nemen we ook nu weer de San Bernardino pas, een schitterende pas die ons heerlijk door de bergen laat rijden. De langste tunnel op dit stuk is slechts 6,5 kilometer, welke ca. 11minuten duurt. In Italië hoppen we van de ene berg naar de andere berg over de Autostrada. Het is een schitterende route waarvan we kunnen genieten.

CERIALE (ALBENGA) (I) - CAMPING BELLAVISTA

Van: 24-09-2014 (Woensdag) Tot: 01-10-2014 (Woensdag)
Kilometerstand: 106834km Totaal gereden: 463km
Coördinaten: N 44.08443°, E 8.21024°
Tol kosten: Autostrada: 16,00 Euro / 200km
Camping Camping Bella Vista Nederlandse beheerders dus NL gesproken
Sanitair Goed en netjes
Elektriciteit Euro stekker
Prijs 16,00 Euro / nacht
Omgeving Op de camping is het goed vertoeven, het is lopend naar Ceriale en de Middellandse Zee en fietsend naar Albenga goed te doen

We zijn er weer!
Het is een bekend stekje voor ons. We zijn al meerdere malen op camping Bella Vista geweest, de laatste maal dat we er waren is dan wel negen jaar geleden. We hebben nu een grotere camper dus we moeten wel even kijken of we de camper op zijn plek kunnen krijgen in het straatje waar wij eigenlijk altijd staan: Via Castelbianco. Dat doen we zo meteen wel even. Eerst even aanmelden. En heel erg belangrijk: Een echte Italiaanse PIZZA bestellen!
We worden herkend, en het is een gezellig weerzien. Bij het aanmelden geven we aan dat we hier de gehele week zullen blijven en dat we niet meer met de camper gaan rijden als deze een maal op zijn plek staat.
Op het moment van aankomst staan we met ca. 5 camping gasten in het straatje, het is dus nog gezellig, we maken ook direct kennis met elkaar.

Een paar dagen later zijn de buren aan het Jeu de Boulen, We kijken even mee maar worden al snel uitgenodigd.

Vanzelfsprekend hebben we onze eigen Jeu de Boule ballen ook mee. Zo doen we meerdere spelletjes. Wat wij erg leuk vinden is de spontaniteit (als je er natuurlijk wel voor open staat) we blijven bij de buren hangen en al snel blijven we daar ook eten. Dit heb je alleen maar op de camping, en zeker hier op Camping Bella Vista. Vanzelfsprekend nodigen wij hun weer uit om het eten bij ons terug te halen, ik (Haije) ga spaghetti koken. Dit dan op Italiaanse wijze met Italiaanse verse spullen. Genieten dus.

BAD BELLINGEN (D) - LUG INS LAND CAMPINGPARK

Van: 01-10-2014 (Woensdag) Tot: 02-10-2014 (Donderdag)
Kilometerstand: 107419 Totaal gereden: 585km
Coördinaten: N 47.71254°, E 7.54747°
Tol kosten:  22,30Euro
Camping Redelijk grote camping Lug ins Land Campingpark
Sanitair Goed en schoon.
Elektriciteit Eurostekker
Prijs 21,75 Euro / Nacht Inclusief Kur TAXE!
Omgeving Kurort Nabij de camping is een kleine supermarkt

Een camping in een kur-ort, dus weer KUR taxe betalen voor iets waar je geen gebruik van maakt. Het was de bedoeling van de camping beheerder om ons op het deel direct nabij de receptie neer te zetten. Helaas was daar geen plaats meer voor onze camper. We konden wel op één van de parkeerplekken gaan staan, zonder stroom. Maar vervolgens ook nog de volle pond voor de overnachting betalen. Helaas werkt dat niet zo bij mij. Ook een nieuwe net aangekomen campinggast (Nederlander) ondervond het zelfde probleem. We overlegden met elkaar en op de een of andere manier kwam dat ter ore van de camping beheerder. Vreemd genoeg was er nu wel een fatsoenlijke kampeerplek voor ons, even verderop.

Bij vertrek de volgende ochtend liet de TomTom ons nog even over de provinciale weg rijden. Onderweg, ca. 10km verderop kwamen we een GRATIS camperplek tegen bij een REWE supermarkt. Dat was dus een goed alternatief geweest i.p.v. deze dure camping waar je op de parkeerplaats mag parkeren voor het zelfde geld. Natuurlijk heeft de camper beheerder dit geweten, en ons daardoor een fatsoenlijke plek toegewezen nadat ik flink commentaar leverde, anders waren we mogelijk vertrokken en had de camping niets verdiend. Volgende keer op doorreis rijden we direct naar deze camperplek dus.

Vanzelfsprekend hebben we goed gebruik gemaakt van het sanitair en we hebben uitstekend geslapen. Ach en dan zijn we wel weer tevreden.

DRACHTEN - THUIS (EINDE VAKANTIE)

Van: 02-10-2014 (Donderdag) Tot: 02-10-2014 (Donderdag)
Kilometerstand: 108237 Totaal gereden: 818km

We zijn weer op tijd wakker, we ontbijten, lekkere broodjes met koffie en gaan op pad. We hebben de TomTom op ons huis adres gezet. Naar huis maakt het niet uit hoe laat we aan komen. We hebben een dikke 800km voor de boeg. Natuurlijk is dit geen probleem, we genieten weer van de heerlijke maar toch wel lange rit. Uiteindelijk zijn we om ca. 18.00uur thuis.